Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15%-ig ränta inom 1 år?  (läst 5968 gånger)

Den röda lilla stugan

  • Gäst
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-10 kl 20:22 »
Mins inte exsackt tror det var 91 92 som det låg ända upp på 25 % nån månad
ojdå,där serman,ja jag vet att de var höga..

/1991 var jag 14år  :)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #21 skrivet: 17 aug-10 kl 20:25 »
öööh,boräntorna ligger redan nu på 2-4% (går och kollar text tv)
på 90talet var det HÖGA räntor typ 15-16%

Ja, det motsäger inte att de kan bli ännu lägre?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

  • Gäst
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #22 skrivet: 17 aug-10 kl 20:25 »
ojdå,där serman,ja jag vet att de var höga..

/1991 var jag 14år  :)
   He  ja där se man :)

Den röda lilla stugan

  • Gäst
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #23 skrivet: 17 aug-10 kl 20:31 »
   He  ja där se man :)
men jag minns ett tillfälle under de åren då pappa svor över bankerna,hehe.. :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #24 skrivet: 17 aug-10 kl 22:12 »
Under något dygn var räntan faktiskt 500% förra finanskrisen, som var lokal i Sverige.
Riksbankschefen B Dennis försökte leka Rambo, men fick kasta in handuken och kronan föll 30%.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

  • Gäst
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #25 skrivet: 20 aug-10 kl 13:09 »
Jodå..när jag började företaga 1989 så var räntan 18 %..så nu är det rätt lågt tycker jag :)
Till nästa år när du ska binda om räntan, Gångis, så lär inte mycket hända, räkna med att du får binda på runt 5%, och den räntan tycker jag nog man bör klara av, annars är man nog lite fel ute i sin belåning.

Att på ett års sikt ge sig till att gå över till JAK, är ju att ruinera sig för en mycket lång framtid, oavsett om man har sin gård kvar eller ej.

Den röda lilla stugan

  • Gäst
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #26 skrivet: 20 aug-10 kl 13:40 »
Jodå..när jag började företaga 1989 så var räntan 18 %..så nu är det rätt lågt tycker jag :)
Till nästa år när du ska binda om räntan, Gångis, så lär inte mycket hända, räkna med att du får binda på runt 5%, och den räntan tycker jag nog man bör klara av, annars är man nog lite fel ute i sin belåning.

Att på ett års sikt ge sig till att gå över till JAK, är ju att ruinera sig för en mycket lång framtid, oavsett om man har sin gård kvar eller ej.
ett klokt och bra inlägg..ja,5% bör varje människa klara av annars är man som sagt fel ute,5% är ju en normal ränta..

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #27 skrivet: 01 sep-10 kl 15:51 »
Dessa räntor ni talar om var innan skatteuppgörelsen och när Sverige hade en fast växelkurs mot dollarn. När räntorna låg runt 10-15% fick man dra av hela räntekostnaden vilket innebar att det inte var en egentlig kostnad bara man hade en inkomst att dra av på. Inflationen var också mycket hög under dessa år vilket amorterade av lånen automatiskt. Nu har vi ingen fast växelkurs att försvara. Riksbanken ska se till att inflationen ligger runt 2% och gör det med reporäntan. Att boräntor skulle upp i 15% är inget att oroa sig för. kanske 8-9% i en kort extrem situation men annars kommer den att ligga runt 4-6%. Bäst vore att ingen band sina räntor för då blir det svårare för riksbanken att höja reporäntan. Då slår en höjning direkt mot konsumtionen eftersom alla bolånetagare får högre boendekostnader. Med bundna räntor sker ju ingen justering förrän bindningstiden går ut.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #28 skrivet: 01 sep-10 kl 17:31 »
Den som lånar mot marknadsränta kan aldrig känna sig säker.

Men eftersom staterna nu övertagit ansvaret för likviditeten från bankvärlden, samtidigt som de låter bankerna fritt fortsätta producera nytt kapital tror jag inte längre på räntehöjningar, utan istället på total finansiell kollaps där de starka kapitalmarknaderna plötsligt överger vissa staters valutor och statsskuldspapper och låter dem sjunka fritt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #29 skrivet: 04 sep-10 kl 09:00 »
Jag har ifrån vissa håll hört talas om att man tror på enorma räntehöjningar inom 1-2 år p.g.a. kapitalbrist i världen, detta skulle då få som följd att boräntorna skulle kunna leta sig upp mot 15%. Som nybliven gårdsägare med relativ saftiga lån blir man ju givetvis lite skakis då.. :)

Vad tror ni om räntorna den närmsta framtiden (1-2 år)?
Skit i räntorna och renovera dina extra hus på tomten.
Hyr ut dom så får du in extra kapital.
Då klarar du dig längre än andra ifall räntorna går upp.
Kanske kan du hyra ut ett av husen till grannen efter att banken har tagit deras hus och du sedan köpt det på konkursauktionen för en spottstyver.
Det är så man blir rik. ;)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #30 skrivet: 25 sep-10 kl 22:13 »
Om du nu tillhör de få som tror på några STÖRRE räntehöjningar de närmsta åren .
Bind då lånen på 5-7 år  den räntan lär ju bli jävligt mycket lägre än 15 procent.
Som de flesta husägare som har hus till att bo i en längre tid vet att rörligt har varit det bästa på LÅNG sikt.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #31 skrivet: 15 okt-10 kl 09:29 »
Som sagt av foregaende talare, det ar valdigt svart att jamfora med hur det var tidigare i Sverige da vi inte hade en fri valuta och man fick dra av rantan pa skatten. Om vi hade samma skatteavdrag i dag skulle jag inte bry mig det minsta om rantan sa gick upp till 20% ar ut och ar in.

Men nu ar det inte sa, skatteavdraget ar bara en procentsats av vad rantar kostar dig och har inget med hur mycket pengar du tjanar.

Dessutom ar valutan fri och vi ligger darfor och skvalpar i exakt samma badbalja som alla andra valutor pa den oppna marknaden (dvs. alla stora valutor utom den kinesiska). Jag tror darmed inte att vi kommer att se enorma rantehojningar inom den narmaste framtiden (nu talar jag om ett tiotal ar).

Det finns bara tva satt att gardera sig mot rantekostnader, det ena battre an det andra:

1. Lev inte over dina tillgangar. Dvs, lana inte pengar om det inte ar fragan om liv eller dod! Alla maste inte ha villa och volvo. Jag har manga kamrater som hyr och cyklar eller bor inneboende hos nagon eller till och med taltar (jo, i Sverige, aret om dessutom). Nar du skramlat ihop pengar eller bundsforvanter med pengar, kop da och inte innan.

2. Spara sa mycket pengar du kan efter att du betalat av topplanet. Kop indexfonder for 75% av ditt sparkapital. Sedan later du inflationen ata upp ditt lan sakta men sakert. Om rantan chockstiger kan du klara dig ratt lange pa ditt sparkapital.

Om du vill starta eget gor alltid det som ger mest pengar for minst investering. Dvs, om du vill jobba med bygg, utbilda dig till vvs-tekniker (det finns inte manga hemmabyggare som kan det...), om du vill ha djur och jobba med djur bli hemmaslaktare (dvs. ak runt pa gardarna med slaktverktyg och stycka upp sa manga djur du bara hinner, du anar inte hur manga som inte kan slakta sjalva).

Nu glider jag av sparet lite, men i korthet,

Nej, rantan chockstiger nog inte.

Om nu rantan stiger ar det for att bekampa inflationen och da vinner du iaf eftersom vardet pa ditt lan minskar, sa lange du har kapitalreserver nog att overleva under den svara tiden.

Om det blir deflation kommer rantan att sjunka ytterligare.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #32 skrivet: 01 nov-10 kl 22:13 »
Dagens svenska ekonomi klarar inte mer är 7-8 % boränta. Blir det mer kollapsar systemet. Det kommer inte hända, bomarknaderna ser mer uppblåsta ut i USA och EMU än i Sverige och de låter inte räntörna sticka i väg till de nivåerna.

Jag är cool-lugn och kör på med rörlig ränta på obestämd tid.  8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 5 användare (2 dolda)
Monica Wallenberg, Anders Flix, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser