Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  M3-Status frågor  (läst 4298 gånger)

Hanna_N

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
M3-Status frågor
« skrivet: 18 nov-13 kl 09:00 »
Hej,

Jag har lite frågor till er andra (och mer erfarna) fårägare därute rörande detta med M3 status.

Jag skaffade i våras en liten besättning på 4 tackor som inte hade M3-status (eller någon status alls). Nu ska vi byta ut de två äldsta mot 2 yngre.

Jag har nu börjat fundera på detta med M3-status. Om vi borde "göra om och göra rätt" dvs skaffa M3-statusklassade får och satsa på det.

Det skulle ju dock kräva att vi gör oss av med alla vi har nu och sanerar och låter marken vila. Det känns lite tråkigt att vi skulle behöva göra oss av med de två tackor vi tänkt spara.

Därför undrar jag om det är värt det med en sån liten besättning av ha M3-status? Vi vill ju ha lamm framöver och kommer då behöva "låna" bagge. Det förstår jag ju kan vara svårt om vi inte har M3 då folk inte vill låta sina M3-djur gå med våra "icke-M3".

En annan fråga är om det går att få M3 på djur som idag inte har det?

LIte rörigt men ja hoppas att ni förstår vad jag undrar och kan förklara hur ni andra tänker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #1 skrivet: 18 nov-13 kl 09:46 »
Jag är inte med i M3-programmet längre. När vi hade fler får och bedrev jordbruk så föll vi för argumenten att sjukdomen inte skulle få fäste i Sverige och att det i princip är omöjligt att sälja livdjur utan M3-status. När man sedan läser på så verkar maedi visna vara nästan obefintlig i landet, och vi sålde få livdjur. Så kostnaden översteg vinsten med råge. Men vill du kunna sälja livdjur så är det ett måste i praktiken.

Nu varierar min fårflock mellan 10 och 15 tackor och jag varken säljer, lånar eller byter djur. När jag behöver en ny bagge köper jag ett fint bagglamm från en kontrollerad besättning, så lite tror jag på programmet fortfarande ;D

Här finns ingen smitta, bara lite inavel ;D

Om du slaktar/låter slakta hemma så är det ju ingen förlust om du köper ett bagglamm som får jobba lite innan han blir mat.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #2 skrivet: 18 nov-13 kl 14:12 »
Du måste inte göra dig av med dina djur å köpa nya för att få mv status! Kanske missuppfatta dig men du kan ju testa djuren du har.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #3 skrivet: 18 nov-13 kl 14:55 »
Men då måste hon väl jobba upp sig från M0?

Hanna_N

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: M3-Status frågor
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 20:25 »
Du måste inte göra dig av med dina djur å köpa nya för att få mv status! Kanske missuppfatta dig men du kan ju testa djuren du har.

Okej!

Vart kan jag ta reda på exakt vad som gäller? På JBV står det att Svenska djurhälsovården (svdhv) har hand om Maedi Visna programmet, så det är väl dom jag får ringa och fråga. Om ingen har någon länk där det går att klargöra?

Tack för era svar!


mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: M3-Status frågor
« Svar #6 skrivet: 18 nov-13 kl 20:54 »
Du får testa MV i flera år på dina får. För varje test ökar du din nivå på besättningen tills du når MV3. Vi köpte tackor med MV3 status, men jag kan inte säga att jag rekommenderar det. Känner mig ganska lurad faktiskt då det visade sig att nästan ingen av besättningarna runt oss har MV status. Det innebär för oss, tvärt emot vad vi trodde, att vi har väldigt svårt att hitta nya baggar i vår närhet. Nu när vi har betalat extra för MV3 så vill vi ju inte sabba det genom att skaffa en bagge utan status. Det innebär att vi måste åka ganska långt för att köpa en ny. Har man bara en liten hobbybesättning är det nog inte så stor idé att satsa på just MVfria. Dessutom är inte fåren du köper till besättningen lika dyra. Kolla runt där du bor och fråga alla andra fårägare om de har MVstatus innan du bestämmer dig, det är mitt råd.

Hanna_N

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: M3-Status frågor
« Svar #7 skrivet: 18 nov-13 kl 21:10 »
Du får testa MV i flera år på dina får. För varje test ökar du din nivå på besättningen tills du når MV3. Vi köpte tackor med MV3 status, men jag kan inte säga att jag rekommenderar det. Känner mig ganska lurad faktiskt då det visade sig att nästan ingen av besättningarna runt oss har MV status. Det innebär för oss, tvärt emot vad vi trodde, att vi har väldigt svårt att hitta nya baggar i vår närhet. Nu när vi har betalat extra för MV3 så vill vi ju inte sabba det genom att skaffa en bagge utan status. Det innebär att vi måste åka ganska långt för att köpa en ny. Har man bara en liten hobbybesättning är det nog inte så stor idé att satsa på just MVfria. Dessutom är inte fåren du köper till besättningen lika dyra. Kolla runt där du bor och fråga alla andra fårägare om de har MVstatus innan du bestämmer dig, det är mitt råd.

Tack för ditt svar! Lite så har jag tänkt också. Det finns inga får i närheten av oss och de som kommer hit stannar här, dvs vi har inga planer på försäljning, flytt osv. Det är ju så småskaligt för bete och lite kött för husbehov.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: M3-Status frågor
« Svar #8 skrivet: 18 nov-13 kl 22:15 »
I så fall är nog MVstatus förmodligen ganska onödigt för din del...  Mycket krångel blir det, och sen ska ju statusen bibehållas genom fler prover vart tredje år... så du tänker nog rätt! Lycka till med fårägandet!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #9 skrivet: 18 nov-13 kl 23:58 »
Håller med. Blir mycket krångel för så få får och som skrivs, när man ska köpa bagge. Ska man sälja livdjur blir det ju annat...

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: M3-Status frågor
« Svar #10 skrivet: 19 nov-13 kl 09:58 »
Hej Hanna.

2007 valde jag att slakta bort min "gamla" besättning gutefår på 5 tackor + lamm. Att sälja livdjur som inte är mv-fria ger dåligt betalt, fick max 500-600 för ett lam då.

Bestämde mig för att köpa in nya djur som var mv-fria vid köp, innan dessa köptes kontrollerade jag reglerna för hur allt skulle kunna funka praktiskt och på pappret.

En veterinär fick intyga att det inte funnits får på 3 veckor i mitt fårhus samt att det var sanerat, skickade in intyget ihop med ansökan att gå med i mv-programmet med min 5 nya mv-fria djur.
Ett år senare kom veterinär hit på en provtagning och därefter fick jag ett papper från mv-programmet som gällde 3 år framåt.
Nu säljer jag livdjur som är mv-fria för mellan 1200-1600 kr styck.

Om du vill behålla dina gamla, icke mv-fria djur måste dom provtas minst 3 gånger med ett år mellan tillfällena. En "billig" veterinär tar runt 1500:- i arvode + bilersättning. På tre år kostar det alltså ett par tusenlappar och under tiden kanske du inte får sålt ett enda livdjur...

Jag råder dig att slakta ut. Läs i mv-programmets anvisningar om hur du ska gå till väga. Hagar behöver inte vila särskilt många veckor - 2 tror jag..

Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Bondbränna

  • Inlägg: 12
    • Medelpad
SV: M3-Status frågor
« Svar #11 skrivet: 19 nov-13 kl 13:23 »
jag har precis mailatsamma fråga med ansvarig vet på mv programmet, här är ett citat ur mailsvaret jag fick från honom:

"Efter att du gjort dig av med dem gäller för beten bara 14 dagars tomtid innan nya djur kan sättas på samma bete. Om de nuvarande djuren varit installade ska du gödsla ut helt och desinficera på bästa sätt beroende på vilken typ av stall du har. En enkel logbyggnad kan säkert inte högtryckstvättas utan man får desinficera med t.ex. Stalosan pulver eller kalka golv och väggar (upp till ca en meter) och lägga in nytt strö innan MV-fria djur sätts in."

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #12 skrivet: 19 nov-13 kl 14:54 »
Nu blir jag lite förvirrad.
Ska man börja slakta sina djur för att dom inte har MV-3 status... Varför?
4 tackor går väl att köra till vet så slipper man kostnaden som vet tar för resan hem för provtagning.

Ska man sälja djur så har man ju ändå M1, och M2 status så det är ju bättre än inget om man vill tjäna pengar på att sälja livdjur.
Jag tycker inte det är rätt att slakta sina djur på grund av att man inte orkar vänta på några provtagningar.

Hanna_N,Va har du för ras?

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: M3-Status frågor
« Svar #13 skrivet: 19 nov-13 kl 21:25 »
Nu blir jag lite förvirrad.
Ska man börja slakta sina djur för att dom inte har MV-3 status... Varför?


ewe; oavsett vilken ras det gäller så ska man ha 5 st. Hanna_N har nu fyra och ska byta ut de två äldsta till yngre. Det kommer att kosta henne mera pengar att få sin lilla flock mv-fri än om hon börjar med nya mv-fria djur...generellt sett. Sen är det väldigt få som kör sina får till veterinär, ännu färre veterinärer som tar emot får. Det finns flera orsaker och alla är smittsamma.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #14 skrivet: 19 nov-13 kl 22:48 »
Hehe. Ja menade mer Är de så viktigt att ha m3 status såman tar livet av (troligtvis) friska djur. Hur skulle de se ut om alla gjorde så...
 Visste inte att de va lag på att ha minst fem får??

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: M3-Status frågor
« Svar #15 skrivet: 20 nov-13 kl 06:53 »
Det är inte lag på fem får, men om du ska vara med i MV-programmet måste du ha det.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: M3-Status frågor
« Svar #16 skrivet: 20 nov-13 kl 11:49 »
Det finns inga får i närheten av oss och de som kommer hit stannar här, dvs vi har inga planer på försäljning, flytt osv.

Du ska inte sälja djur? Alltså blir du inte drabbad av att M3 inbringar mer inkomst än djur utan status. Varför ska du då ha M3? Jo, för du säger att du ska låna bagge och ingen med M3 lånar ut till dig, men varför ska du låna en bagge med M3 då? Finns det ens, eller ska du åka 20 mil för att låna en sån bagge? Varför ska du låna en bagge? Kan du inte lika gärna köpa en? Jag skulle inte kunna låna en bagge då det inte finns nån i närheten av den rasen.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: M3-Status frågor
« Svar #17 skrivet: 20 nov-13 kl 17:27 »
Du får testa MV i flera år på dina får. För varje test ökar du din nivå på besättningen tills du når MV3. Vi köpte tackor med MV3 status, men jag kan inte säga att jag rekommenderar det. Känner mig ganska lurad faktiskt då det visade sig att nästan ingen av besättningarna runt oss har MV status. Det innebär för oss, tvärt emot vad vi trodde, att vi har väldigt svårt att hitta nya baggar i vår närhet. Nu när vi har betalat extra för MV3 så vill vi ju inte sabba det genom att skaffa en bagge utan status. Det innebär att vi måste åka ganska långt för att köpa en ny. Har man bara en liten hobbybesättning är det nog inte så stor idé att satsa på just MVfria. Dessutom är inte fåren du köper till besättningen lika dyra. Kolla runt där du bor och fråga alla andra fårägare om de har MVstatus innan du bestämmer dig, det är mitt råd.

De argumenten håller inte för mig. Det är nog en klen tröst att "ingen annan" har MV3 när symtomen börjar visa sig.... Hur kan man känna sig lurad av att ha friska får? Jag har bara en liten besättning, men för mig är de inte mindre värda för det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #18 skrivet: 20 nov-13 kl 19:22 »
Men det går att köpa får av de som har M3-status även om man inte har det själv. Maedi visna är inget som hoppar på fåren hur som helst, så jag som har nollor vet trots det att min besättning är frisk eftersom de härstammar från friska besättningar. Dessutom har jag inte tagit hit något djur de senaste 7 åren, och inga tackor visar någon vilja att hosta. Maedi visna är sällsynt i landet.

 

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: M3-Status frågor
« Svar #19 skrivet: 20 nov-13 kl 19:44 »
Det är inte lag på fem får, men om du ska vara med i MV-programmet måste du ha det.

Tack för upplysningen.
Har bra många fler än fem så det visste jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser