Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödsvingel mat till får?  (läst 3754 gånger)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Rödsvingel mat till får?
« skrivet: 06 jul-18 kl 11:10 »
Någon som vet om rödsvingel är en gräsart som fåren gillar eller om de ratar den som grovfoder?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-18 kl 12:00 »
Litet osäker på om de kan äta själva stammen, men de borde kunna plocka blad och finare delar om inte annat.

Däremot vet jag att de inte kan äta grovt rajgräs och liknande man har till kofoder, de kan bara plocka bladen i det, stammen är för grov för får.
 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-18 kl 12:03 »
Jag blandade ihop underarterna, vanlig rödsvingel bör vara ett utmärkt foder såvitt jag vet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-18 kl 12:35 »
Rödsvingel är en relativt späd och lågväxande gräsart, som förökar sig med utlöpare.

Som gräsart är den utmärkt för fårfoder, och eftersom den är mattbildande och tål tramp, så är den en bra grässort i betesfållor.

Men får är "örtätare" snarare än "gräsätare", så om man avser att så in en beteshage för får så bör man an en blandning av örter och gräs.

Likaså i hö/ensilage, så bör man ha en blandning av olika grässorter, samt baljväxter (t.ex. vitklöver, kärringtand, lusern), och örter (t.ex. kummin, cikoria, svartkämpar).

Nu i torkan, så får man vara glad om djuren har något alls att beta, så allt som äts, och som inte är giftigt är utmärkt fårfoder. Kom bara ihåg, att fåren får dåligt näringsutbyte av förvuxet gräs...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-18 kl 18:28 »
Om man samodlar klöver så tillför denna även extra kväve till jorden så att den tillför mer än den förbrukar, utöver att den ökar kolhydratmängden i fodret. (Får skall ha högre mängd kolhydrat i fodret än hästar).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-18 kl 23:08 »
Jag tänkte närmast på att jag i dessa foderbristtider sett annonser på den i hö/hösilage/gräsfröhalm. Dvs torkad som vinterfoder.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödsvingel mat till får?
« Svar #6 skrivet: 11 jul-18 kl 14:11 »
Bör fungera, rödsvingel förefaller vara något mer torktålig, så måhända därför.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser