Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och get  (läst 4140 gånger)

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
Får och get
« skrivet: 13 jun-12 kl 22:05 »
Hej!

Funderar på att skaffa en get men undrar om det funkar att den går i fårflocken? blir den utmobbad tror ni?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 22:15 »
En ensam nykomling i en etablerad flock får alltid problem.  Se även trådar här om skillnaden mellan får och getter.  Skillnaderna är större än man kan tro när man tittar på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Får och get
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 10:26 »
Getter ska ha minst en artfrände och det är ingen bra idé att utöka flocken med bara en ny individ. Skaffa några glada bockkillingar på en gång, de går att köpa för en billing peng och nästan hur många som helst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 11:28 »
Bockarna kommer inte att reagera nämnvärt på tackornas brunst.  Men baggar blir helhispiga av en brunstig get ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Får och get
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 20:17 »
Ingen bra idee med bara ett nytt djur!  Stor risk blir det för mobbning.  Skaffa några bock-killingar minst 4-5 månader först. H dem i ett år eller mer och lär er av dem att ha getter. Sedan kan de mer känsliga damerna komma!  Aldrig bara en individ - minst två åt gången.

Då bockarna kommit in i fårflocken och accepterats väl kommer de att försvara fåren och stå för fördröjningsstridens utkämpande, även till priset av att mista livet.   Men för att bockarna  gärna tre styck skall vara glada bockar bör de få minst lika många getter efter Er inkörningsperiod.  Getterna kan ha en bra och lugnande inverkan på de mer flyktbenägna fåren!  Parasit-trycket minskar på fåren, med sambetning också!  Märkligt är att Bockar och Baggar kan bli riktiga vapenbröder som håller sig till varandra under de tider får eller getter inte har brunstsäsong.  Märkligt därför att deras kamp under brusten är så helt motsatt! Bagge backar=utmanar till duell, Bock som backar= undviker konfrontation! osv!
Men det är roligt att se killingar och lamm busa och leka ihop! :D  Kanske övervakade av vallhundar och vallgrisar.... :D o:) :D

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Får och get
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 11:24 »
Skaffa några bock-killingar minst 4-5 månader först. H dem i ett år eller mer och lär er av dem att ha getter. Sedan kan de mer känsliga damerna komma!  !
/Tt

Javisst! Eller så nöjer man sig med sin lilla bockflock. Alla behöver inte ägna sig åt avel, det finns redan många svårsålda killingar. Bockar, rätt och lugnt fostrade, blir stora personligheter och trevliga vänner.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 12:41 »
:D  Ja, bockarna verkar vara något mera sociala än getterna, som kan vara lite mer blyga av sig.  Antagligen har detta med deras flockstruktur att göra, när två flockar möts, bör de ju passa på att utväxla lite DNA mellan grupperna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Får och get
« Svar #7 skrivet: 07 apr-15 kl 08:59 »
Gammal tråd men jag blev nyfiken på det här. Blir bockarna så mkt en del av gårflocken att de håller sig innanför staketet så länge fåren gör det? Är sugen på getter men har inte vågat för risken att behöva hämta dem i grannarnas saboterade trädgårdar...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #8 skrivet: 07 apr-15 kl 15:17 »
Det är nog snarare fåren som följer med getterna/bockarna dit de går.  På gamla tiders fäbodar hade man ofta en eller två geter i fårflocken, ty när det blev kväller, så kom getterna alltid hem, och då följde i regel fåren med.

  Klokt av dig att kolla först och skaffa djuren sen.  Har du alltså redan får?  Går de snällt i hagen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Får och get
« Svar #9 skrivet: 07 apr-15 kl 22:37 »
Ja, har får nu. De som inte hållt sig i hagen har flyttat till frysboxen.  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #10 skrivet: 08 apr-15 kl 10:34 »
Då kan det kanske vara anledning att kolla vilka individer du skaffar hem av den nya arten.  Skräptanten kanske har några?  Hennes bockar går ju snällt, har jag förstått.  Då får du nog genbanksintyg på dem också.

  Försök även läsa kapítlet "The Control of Goats" i "Goat Husbandry" av David Mackenzie.

  Getter betar omkring dubbelt så högt från marken som får.  Ställer sig på bakbenen för att nå goda löv och bark.  Bergsblomman har lagt ut en fin bildserie här på forumet, på sina getter när de pallar äpplen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Får och get
« Svar #11 skrivet: 08 apr-15 kl 20:18 »
Ja, det får man nog göra. Jag får läsa på och fundera. Slyröjare hade varit bra. Fåren betar så långt de når men har inte fattat hur man böjer ner...

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får och get
« Svar #12 skrivet: 09 apr-15 kl 08:51 »
Om det är slyröjare du vill ha, så är getter de rätta för jobbet!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Får och get
« Svar #13 skrivet: 09 apr-15 kl 11:44 »
Här finns en eller annan bockkilling till salu så småningom, eller kanske ett tvillingpar :) ? Skicka PM om du är intresserad!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Får och get
« Svar #14 skrivet: 09 apr-15 kl 20:59 »
Skräpmaten; jag ska tänka igenom det hela färdigt först! ;) men tack för tipset!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Får och get
« Svar #15 skrivet: 10 apr-15 kl 09:05 »
 ;D Antar att det är nån autokorrigering som varit i farten, annars brukar di kalla mig skräptanten! ;D
Men hör du av dig om det blir aktuellt, annars hör du inte av dig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Får och get
« Svar #16 skrivet: 11 apr-15 kl 21:16 »
Autocorrect ställer till mkt när man har för bråttom... ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser