Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 baggar i samma flock  (läst 1648 gånger)

leifhh

  • Gäst
2 baggar i samma flock
« skrivet: 05 nov-06 kl 18:27 »
För ett par dagar sedan fick jag en bagge (fin i kroppen, korsning finull/värmland) av grannen. Den hade blivit över, eller snarare inte såld. Jag tvekade lite, sedan släppte jag in den i min hage, där det redan fanns en bagge sedan tidigare...

Lite ruffligt blev det givetvis, men den intressanta effekten som jag tycker mig märka är att flera av tackorna (halva flocken verkar det faktiskt som) nu brunstar samtidigt...

Det jag klurar på är om närvaron av flera baggar och konkurrensen dem emellan triggar tackorna att brunsta. Kan det vara så?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:2 baggar i samma flock
« Svar #1 skrivet: 05 nov-06 kl 18:29 »
Vi ser fram emot en bild av korsningsbaggen i bildtråden sen  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:2 baggar i samma flock
« Svar #2 skrivet: 06 nov-06 kl 08:47 »
Ett känt fenomen.
Just därför brukar man inte ha baggen med i flocken på hösten, innan betäcknings tiden just av den här orsaken.
Tackorna reagerar ju på att det kommer en "obekant" bagge till flocken och börjar då brunsta  ;D

Märk väl "Obekant" i den betydelsen att den inte gått med dem på några månader...
Det kan vara samma gamla Pelle som vanligt, bara ha varit borta någon månad från dem.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:2 baggar i samma flock
« Svar #3 skrivet: 06 nov-06 kl 13:28 »
Bra, då vet jag i alla fall ungefär när lammen kommer till våren  ;)
I våras var det lite utdraget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 5 användare (1 dolda)
Källeberg, Assa, hofboss, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser