Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter gäss vass?  (läst 2755 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Äter gäss vass?
« skrivet: 24 jun-10 kl 18:05 »
Som titlen lyder, gör de det?
Håller på att hägna in en del av en föredetta sjö och undrar om jag sliter i onödan.
Vasstuvor och klarvatten om vartannat. Kommer de tycka det är intressant eller ska jag nöja mig med att hägna in den 20m2 pöl som är i anslutning till betesmarken?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äter gäss vass?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-10 kl 19:19 »
när allt annat grönt är borta så tror jag att de gör det...mina har rensat bort ALLT grönt i hagen...
Fjäderfän och kaniner

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Äter gäss vass?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-10 kl 12:00 »
De har ju en stor hage sommartid, men under vintern endast en mindre på fastmark. Jag skulle gärna se att de trampade ner/åt upp det där vassområdet nere vid sjön så att det inte fortsätter växa igen, men jag misstänker att de kommer gå på led genom vassen ner till sin lilla pöl istället för att göra den större... Eller vad tror ni?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äter gäss vass?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-10 kl 15:52 »
Du får väl prova. Rapportera gärna hur det går.

Mina gäss äter hellre det som är spätt. Själv har jag massor av älggräs. När älggräset är högt äter de helst inte det, om jag slår det med lie så äter de nytillväxten. Så ett tips om de inte äter vassen är att slå den, eller att släppa på gässen tidigt på året, så att vassen är lite spädare.

Själv är jag helt för stora ytor till djur, men behöver man få bort besvärliga växter kan det vara motiverat att ha fler djur per ytenhet under en tid, för att få upp växter med högre näringsvärde och smaklighet i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser