Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har räven varit här eller?  (läst 1082 gånger)

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Har räven varit här eller?
« skrivet: 19 apr-09 kl 21:47 »
Imorse saknade jag ett lamm! Vaknade vid sju av att det var lite oroligt i fårhagen vi har den precis utanför sovrumsfönstret tyckte dock inte att det var så ovanligt eftersom dom brukar börja roppa på mat vid den tiden så vaken som jag var så gick jag ut för att fodra får och hästar. Upptäcker då att ena tackan roppar på sina lamm men att det bara kommer en, de brukar sova i höhäcken. Jag gick runt och letade i hagen men kunde inte hitta lammet, tackar bääade en hel massa och har så gjort under perioder under dagen. Jag vet att det finns räv i området men har aldrig själv varit utsatt. Det lammet som försvunnit är ca 1 v gammalt och hoppade och skuttade en hel massa det var inget nyfött eller så. Känns sååå olustigt har gått runt staketet, har fårstaket men inte kunnat hitta något spår av det försvunna lammet Tycker också att det borde varit ett väldigt liv på flocken om ett rovdjur kommit in, eller?

Vi har gått runt i hagen och förstärkt lite med fårnät men vet faktiskt inte riktigt vad vi ska göra mer. Våra får går på lösdrift med tillgång till ligghall i form av en kreatursvagn. Funderade ett tag på att stänga in dom där över natten men med 6 tackor och 8 lamm så blir det en aning trångt i vagnen. Någon som har erfarenhet av vad det skulle kunna vara som tagit lammet om inte räven varit framme och hur man skyddar sig mot ytterligare angrepp.

Har en känsla av att jag kommer att sova mkt lätt inatt och med fönstret öppet för att höra om något är i på tok. Tycker bara att det är konstigt att räven om det nu är en sån kan springa iväg med ett 4 kg lamm utan att man märker något.

/Viktoria


Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 22:27 »
Det finns ingen möjlighet att nån har stulit lammet ? Eller gått ur får hagen & fastnat nånstanns ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 02:05 »
Någon som har erfarenhet av vad det skulle kunna vara som tagit lammet om inte räven varit framme och hur man skyddar sig mot ytterligare angrepp.

Tycker bara att det är konstigt att räven om det nu är en sån kan springa iväg med ett 4 kg lamm utan att man märker något.


Kungsörn?

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 06:56 »
Detsamma hände oss för ett par år sedan. Inga spår på vad som hänt.
Har för mej att de gissade på räv, eller något rovdjur som bara hämtar
och går/flyger iväg.
Man kan ju heller inte utesluta stöld.
Jäkla trist i alla fall!!!!!
Njuter av värme och allt det gröna!

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 07:09 »
En eltråd på utsidan av fårnätet skyddar en del mot räv.

Stöld av veckogamla lamm låter inte så jättetroligt. Stjäla för att få ett eget flasklamm?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-09 kl 07:37 »
Angående räv i fårhage, så är väldigt få tackor rädda för räv. Den kan ofta röra sig i närheten av dem utan problem. Men nyfödda lamm brukar ju tackan vara extra vaksam över. Ett lamm på en vecka bjuder rätt stort motstånd, så något spår av fight eller släpande bodre finnas. Det är inte alltid lätt att se, men gå en bit från fårhagen och kolla efter spår.
Om det inte finns fullt av folk runt knuten verkar det oligiskt med stöld av smålamm.

Finns andra rovdjur i närheten? Lammet kan ju hamnat utanför fårnätet och där fallit offer för något annat än räv. Eller stora fåglar?

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-09 kl 07:57 »
Natten har inte bjudit på fler överraskningar annat än att sista tackan lammat med trillingar! Inga objudna gäster men jag har visserligen sovit på helspänn med öppet fönster och ficklampa som jag snabbt kunde lysa ut med genom fönstret vid minsta orostäcken. Men som sagt ingen påhälsning. Vi bor i skåne och vad jag vet så finns det inte så mkt annat att vara rädd för än räven vi har glador men att dom skulle kunna flyga iväg med ett veckogammalt lamm verkar ju inte så realistiskt. Har hört någon prata om lodjur för något år sedan men aldrig hört eller sätt någon som haft besök av det bland sina får/lamm.

Visst finns det ju sjuka människor som kan hitta på både det ena och det andra men det vill man ju inte tro.

/Viktoria

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 15:28 »
Har ni inte vildsvin därnere? De är duktiga lammtjuvar! Fast det borde synas om de gått igenom stänget ::)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 15:57 »
Det är typiskt räv att smyga sig fram och ta ett lamm som ligger och sover en bit ifrån flocken.
Tröst är att det brukar upphöra när lammen är runt en vecka gamla.
Jag tror inte att det är något tvåbent som tagit lammet!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Har räven varit här eller?
« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 17:36 »
Jag tror lammstöld är synnerligen ovanligt. Räv eller lo, de har samma försiktiga sätt båda. smyger in och norpar ett lamm här och där.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
ärt, ecolina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser