Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arga tuppar  (läst 1352 gånger)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
arga tuppar
« skrivet: 04 nov-09 kl 09:22 »
är vaktel tuppar mer benägan till strid än hönstuppar??

Jag har nu ett antal djur med sår i huvudet och runt ögonen... vad gör man åt detta??

Hur många hönor per tupp är bäst?

Kan man ha två tuppar i samma bur?

Tack för hjälpen

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Rytterling

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: arga tuppar
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 09:50 »
Jag har inga arga tuppar.. och jag har väl ca 10 stycken nu, men de har väldigt stor yta
att vara på kanske beror det på det... och ganska många hönor.

En tupp på 5 hönor har jag , men de kan nog "klara av " fler.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: arga tuppar
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 10:45 »
har ju hört och läst att en tupp inte klarar av att befrukta mer än 4-5 hönor. vet inte om det lilla antalet är sant. men de befruktar ju betydligt mindre vaktelhöns än vad hönstuppar kan befrukta sina hönor. jag har just nu 8 tuppar och 6 hönor= inte bra. men har faktiskt inte sett något större bråk och inga skador eller mindrefjädrar på skallen heller. tänkte slakta av 6 stycken tills det inte funkar längre (om någon vecka) och se om det funkar att ha två tuppar på 6 hönor. ska egentligen ha en 18 hönor eller nått, men om 8 tuppar funkar på 6 hönor borde väl 2 tuppar funka på 6 hönor? men är också nyfiken på om man kan ha flera tuppar till sina hönor. för jag vill tex ha en ända stor grupp med hönor och tuppar, kommer det funka då att tex ha en 3 tuppar eller måste alltid tuppen ha sin egna lilla flock?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: arga tuppar
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 13:15 »
Är några av dina djur skadade så är det mycket troligare att det är en höna som har gjort skadan. Har aldrig haft nån tupp som skadat en höna merrän att han har flintat henne. Alla sårskador har gjorts av hönor. Du får titta på dem och se vilken som hackar på de andra och snabbt flytta bort den som hackar.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: arga tuppar
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 13:58 »
tack för svaren..

den som var blodig runt näbben var en tupp.... han får flytta till bachelor paden och växa till sig innan slakt.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser