Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av kåsa  (läst 8947 gånger)

Skord

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
Behandling av kåsa
« skrivet: 05 nov-15 kl 19:40 »
Håller på att putsa på min första egentillverkade träkåsa. Materialet är lönnvril och jag är lite osäker på om det kommer ge en bismak till kaffet. Har för mig att jag har läst att man kan impregnera kåsan med kaffesump inuti. Någon som kan upplysa mig?  :)

Sjaunja

  • Inlägg: 5565
    • -
SV: Behandling av kåsa
« Svar #1 skrivet: 05 nov-15 kl 20:36 »
Jag brukar lägga sådant i blöt några dagar i rå linolja. Blir väldigt vackert djup i träet av det och ingen bismak från trä eller olja.

Skord

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Behandling av kåsa
« Svar #2 skrivet: 07 nov-15 kl 21:07 »
Tack för svar Sjaunja! Jag ska följa ditt råd och den blir nog klar under nästa vecka.

Sjaunja

  • Inlägg: 5565
    • -
SV: Behandling av kåsa
« Svar #3 skrivet: 07 nov-15 kl 21:24 »
Kul! Vill du ha silkeslen yta så slipa med våtslippapper.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Behandling av kåsa
« Svar #4 skrivet: 10 nov-15 kl 13:55 »
+1 på linolja. Den kan du ju äta om du vill så den är inte direkt farlig om det skulle bli lite kvar som någon gång hamnar i kaffet.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Behandling av kåsa
« Svar #5 skrivet: 11 nov-15 kl 15:00 »
Gjorde en liten kåsa och den är obehandlad inuti men med rå linolja och bivax på utsidan. Var en hel del putsande. Använde bland annat sånt här slippapper men det är nog inte nödvädigt men hade sånt sen tidigare. Blir sjukt slätt! Går även att vässa kniven med. http://www.amazon.com/MICRO-MESH-SANDING-SHEETS-INTRODUCTORY/dp/B000H6HIK2


Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skord

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Behandling av kåsa
« Svar #6 skrivet: 11 nov-15 kl 16:40 »
Riktigt tjusig kåsa Humle! Gillar den lilla taggen i framkant.

Själv fick jag göra om formen på min då jag upptäckte att den inte gick att dricka så bra med. Hade rundat av för mycket på "överhänget" (skvimpskydd har jag för mig att det kallas?). Som tur var hade jag lämnat tillräckligt tjockt så att det går att fila till. Får köra med termoslocket ett tag till ute i skogen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare
Tältbyggare, Sebastian Berggren, javill, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser