Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk get!!  (läst 9260 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #20 skrivet: 28 jun-09 kl 20:19 »
Jo, jag tänkte på att om avlivningen skedde med avlivningsvätska, så är liket farligt för hundar och andra som kan få för sig att äta det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #21 skrivet: 28 jun-09 kl 20:27 »
Vad tråkigt att det blev avlivning till slut, fast bra att ni tog ansvaret och avslutade hans lidande. Har läst tråden först nu. Sa vet nå'n om att hon inte längre trodde det var listerios eller hade hon nå'n teori om vad det kunde vara? Med min get så sa ju vet bara att det kunde vara 1000 olika saker och att det var omöjligt att säga, punkt. För oss slutade det ju också med avlivning efter att vet först trott det var listerios, men sedan var de tveksamma till det när behandlingen inte gav resultat. Tråkigt, men ni får glädja er åt den ni har kvar. Ska ni försöka skaffa en kompis till den? Visst var det så att ni bara hade två?
Känner med er,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Axelis

  • Inlägg: 34
SV: Sjuk get!!
« Svar #22 skrivet: 30 jun-09 kl 20:28 »
Tack för all kondoleans!
Fick ingen annan diagnos, så vi tror att det va listerios.
I morgon bär det av för införskaffning av ny kamrat till Ville!! :)
Ville som numera går in o ut i huset som vilken labrador som helst.
Ungarna tycker dom har fått en lillebror. :D
Hoppas att tillgivenheten håller i sig även när det kommer en rasfrände.
Tror ni att Ville kommer att markera sitt revir när den nya killingen flyttar in???

Sussilo

  • Gäst
SV: Sjuk get!!
« Svar #23 skrivet: 30 jun-09 kl 22:22 »
Det är möjligt att Ville kommer att göra klart för nykomlingen att det är han som är boss men han kommer säkert att uppskatta en artfrände. Någon negativ förändring i tillgivenheten mot er tror jag inte det kommer att medföra. Jag skulle försöka välja en killing i samma ålder/storlek som Ville. Snart har ni två labradorbockar som tigger vid matbordet!
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:29 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #24 skrivet: 01 jul-09 kl 07:23 »
Grattis till en eller två labbar, då!  Fast, Sussilo, handen på hjärtat, nog vet Du att de inte kommer att tigga vid matbordet?  De kommer att promenera omkring på det!!!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Sjuk get!!
« Svar #25 skrivet: 01 jul-09 kl 07:47 »
Jadå, får de chansen så.....!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #26 skrivet: 01 jul-09 kl 13:35 »
Jadå, får de chansen så.....!
Nejdå, det får de ju inte.  De TAR den!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Sjuk get!!
« Svar #27 skrivet: 01 jul-09 kl 13:43 »
Tsss - dom kommer att hoppa upp på bordet - efter att ha stångat bort den som försöker hindra dom.
//Luff som älskar getter men som aldrig skulle tillåta dom inomhus och som bara ser keltama bockar som något som kommer att börja stångas.

Är det bara jag som anser att man inte kelar m hornbärande handjur? Förr eller senare börjar dom stångas - på allvar.
//Luff

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Sjuk get!!
« Svar #28 skrivet: 01 jul-09 kl 14:00 »
Är det bara jag som anser att man inte kelar m hornbärande handjur? Förr eller senare börjar dom stångas - på allvar.

Nä, det är inte bara du. Det verkar vara en vanlig missuppfattning... ;)

Min uppfattning är att rådet att inte kela med handjur, hornbärande eller inte, är lite fel. Visst, det är kanske ett bra råd till en total nybörjare, som kanske inte kan se när det är dags att sätta gränser. Då är det många gånger bättre när bockarna är lite avvaktande och inte så människofixerade.
Men känner man sina djur och - viktigast av allt - inte blir rädd för dem den dagen de gör första ansatsen att stånga (eller utmana/testa på annat sätt), så tycker jag det är helt okej att kela med dem. Mina bockar är kelade med och stångar inte.  Men visst, jag kelar inte med tjurarna, för där inser jag min personliga begränsning.

(...och nu har vi kommit en bra bit ifrån ursprungsämnet!)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #29 skrivet: 01 jul-09 kl 14:13 »
Den som dagligen kelar med sin tama snälla bockkilling lär sig att se när det blir test från hans sida.  Och det är inte alla som testar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Axelis

  • Inlägg: 34
SV: Sjuk get!!
« Svar #30 skrivet: 02 jul-09 kl 12:50 »
Ha ha, japp nu är vi en bra bit från ursprungsämnet! Men det är härligt att se att även en och annan träbock hittat in på tråden!  ;)
Våra bockar är kastrerade och vi är inte särskilt oroliga att hans (och förhoppningsvis snart deras) tillit kommer leda till problem. Självklart får man va vaksam på när det är dags att sätta gränser och att Ville går in och ut som en labrador var mest en metafor, om någon hade svårt att utläsa det... Han försökte följa med in men det får han inte, han går ju inte direkt på låda.  8)
Vi är iaf glada för att vi vunnit hans förtroende och hoppas hans nya vän Viktor också kommer finna trygghet i oss snart!

Som misstänkt blev det såklart lite meningsutbyte bockarna emellan när den nya anlände, men nu verkar de komma överens, orkar väl inte bråka i värmen. Finns det nån risk att de inte blir vänner??? Vi räknar med att det bara handlar om att fördela rangordningen så här i början, hoppas vi har rätt..??

(en tanke går också till lille Valle som nu rockar med Michael Jackson i himlen)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk get!!
« Svar #31 skrivet: 02 jul-09 kl 15:49 »
Klart de måste göra upp om rangordningen.  Sen kommer de troligen att brottas en stund dagligen, för övnings och nöjes skull.  Ni lär Er snart att se skillnaden mellan vänskaplig sparrning och allvarliga meningsskiljaktigheter.  Och javisst, värmen lägger hinder i vägen för de mest entusiastiska brottare.

Det går faktiskt att lära dem rumsrenhet.  Om man har något tillräckligt intressant att locka med, såsom exempelvis tillstånd att få vara inne hos människorna en stund.  Kör ut den som gör på sig med buller och bång, om Ni vill prova.  Upprepa, var konsekvent, och känsliga för vad han vill ha i utbyte mot att han uppträder som Ni önskar.  Och så tänk på, förstås, att getter inte kan hålla tätt lika länge som en hund!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ögontröst

  • Inlägg: 6
SV: Sjuk get!!
« Svar #32 skrivet: 17 jul-09 kl 05:32 »
Min fina bock hade urinsten och innan jag uppmärksammade det hade han så ont att han hade fradga/skum i munnen. Satte kateder några ggr men det återkom att han inte kissade själv. Även om vi inom humansjukvården taler om att kateder inte är ett hinder för en normal sexualitet går det inte  med en avelbock som bär kateder fick jag ta bort honom.  :'(

ögontröst

  • Inlägg: 6
SV: Sjuk get!!
« Svar #33 skrivet: 29 maj-18 kl 12:39 »
Detta hände för min bock också. Jätte tråkigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser