Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljuddämpare  (läst 15112 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ljuddämpare
« Svar #20 skrivet: 30 jun-20 kl 21:01 »
Dämpare tar bort en del av rekylen, märker tydlig skillnad med och utan.


Annars finns såna här

som riktar gaserna lite bakåt och tar bort mycket rekyl.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #21 skrivet: 30 jun-20 kl 21:22 »
Dämpare tar bort en del av rekylen, märker tydlig skillnad med och utan.


Annars finns såna här

som riktar gaserna lite bakåt och tar bort mycket rekyl.
Ja det finns en uppsjö av modeller, får se lite huruvida man måste kapa pipan något.
kornfoten är väl lödad så den borde man kunna få av utan vinkelslipen..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ljuddämpare
« Svar #22 skrivet: 30 jun-20 kl 22:30 »
Ja, en rekylbroms är ju både billigare och behöver väl ingen licens? Den fula varianten behöver ju inte ens gänga.

Flamdämparen man hade på AK4an dämpade nog rekylen en skvätt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #23 skrivet: 30 jun-20 kl 22:53 »
Fördelarna är just pris, och licensen samt att vapnet inte blir framtungt.

Finns vissa modeller som man kan täppa till hålen i om man ligger på skjutbanan och inte vill ha damm i munnen.

Ak4 är inget som sparkar direkt men sen har den ju gasomladdning också.

Någon med halvautomatisk bössa kanske vet mer om hur mycket rekylen eventuellt minskar.
Det är aldrig för sent att ge upp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ljuddämpare
« Svar #24 skrivet: 01 jul-20 kl 08:42 »
Jag har många dämpare, den har en stor effekt på en 223a. Inte för den som skjuter så mycket men det blir mindre rekyl och ljud. Den största skillnaden är för dom som står nära.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #25 skrivet: 01 jul-20 kl 13:08 »
Jag skjuter sällan med sällskap som inte tål smällar...och gör dom inte de så får dom lära sig.

Tid bokad hos smeden, så får vi se vad det blir för myningsbroms.
Det är aldrig för sent att ge upp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ljuddämpare
« Svar #26 skrivet: 01 jul-20 kl 13:13 »
Jag jagar inte utan skjuter endast till måls och jag vill helt enkelt inte störa grannarna.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #27 skrivet: 01 jul-20 kl 13:17 »
Ja lite annat upplägg då.

När jag väl skjuter klass1 så kan det gott höras, det påminner grannarna lite om att det finns dom som inte bara odlar morötter.
Det är aldrig för sent att ge upp.

BikerTrucker

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Ljuddämpare
« Svar #28 skrivet: 17 sep-20 kl 03:30 »
Fördelarna är just pris, och licensen samt att vapnet inte blir framtungt.

Finns vissa modeller som man kan täppa till hålen i om man ligger på skjutbanan och inte vill ha damm i munnen.

Ak4 är inget som sparkar direkt men sen har den ju gasomladdning också.

Någon med halvautomatisk bössa kanske vet mer om hur mycket rekylen eventuellt minskar.


Jag tror det är runt 1/3 del av rekylen som försvinner med halvautomat (kula). Framförallt "snärten" man får med ett vanligt "bolt action" försvinner ju nästan helt. Mest märkbar är skillnaden mellan halvautomatiska hagelgevär och pump eller brytvapen, halvautomatiska hagel är betydligt snällare att skjuta med, jag kan tänka mig att säkert hälften försvinner tack vare gas eller fjäderomladdningen. Jag själv har en Mossberg 590A1 pump + en kombibössa. (vill härna ha en halvauto med). Mossbergaren tar 12/76 och jag har skjutit med riktigt otäcka, smärtsamma magnumladdningar. På min .308 (repeter) har jag 2 olika ljuddämpare att välja på, och jag tror nog de tar runt 70-75% av rekylen jämfört med en rekylbroms, och det är en ganska mild rekyl tack vare dämparen, även om jag tycker .308 är relativt snäll ändå, jämfört med t.ex 30-06. Sen är ju nackdelen...såklart att en mynningsbroms riktar mynningsknallen bakåt mot öronen så det låter f*n så mycket värre än utan :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #29 skrivet: 05 maj-21 kl 16:46 »
Nu så, nya vanor öppnar för nya inköp.

Jag har tänkt mej en dämpare med en budget på 3500kr

Och en som lockar är ju RCC M48 med sina moduler.

Men sen finns det ju tex Triton No 5.

Kalibern är 30-06 och jag skjuter fabriksladdat.

Vad har ni ute i stugorna att rekommendera?
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Ljuddämpare
« Svar #30 skrivet: 31 jul-21 kl 19:13 »
Nu har du ju kanske redan hunnit köpa dig en dämpare, men... Jag kör med A-Tec 150Hz och kan rekommendera den. Det går bra att skjuta utan kåpor, tror enligt spec så dämpar den 32 dB utan att bli alldeles för stor. Ett annat (men dyrt) märke som dämpar väldigt bra är tyska Roedale (https://webshop.roedale.de/gx2/)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Ljuddämpare
« Svar #31 skrivet: 16 okt-22 kl 19:44 »
Nu när dämparna är så gott som fria tänkte jag slå ett slag för 22LR som övningsvapen. Jag satte en ljuddämpare och viktade och balanserade den så att den var som stora studsaren. Bara rekylen som saknas. Måsre säga att det är en jäkla skillnad på att betala 18 kronor smällen (Normas jaktmatch) och 1 kr (CCI Standard velocity).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser