Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs/älgört mot huvudvärk  (läst 34347 gånger)

Wainamoinen

  • Gäst
Älggräs/älgört mot huvudvärk
« skrivet: 02 sep-08 kl 20:48 »
En ört som jag kan rekommendera mot huvudvärk är älggräs/älgört



Har själv testat att göra te på detta när jag hade huvudvärk och det funkade bättre än huvudvärkstabletter. Återigen blev jag påmind om att man kan hitta saker i naturen som är gratis och funkar bättre än sånt man köper. Älgörten innehåller salicylsyra.

Calendula74

  • Inlägg: 42
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 11:22 »
Du kan även göra saft på blommorna kanongott.
Aldrig gjort det själv men fick smaka av en kurskamrat på en örtkurs jag gick. :P

Wainamoinen

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 00:30 »
Det måste jag prova nån gång.  :)

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 08:35 »
Min mamma brukar koka saft på blommorna som hon sen fryser in för att ha till hands i förkylningstider. Varm saft när man börjar känna sig förkyld...
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 09:12 »
Jag har gjort sirap på älgört, inte med tanke på huvudvärk utan för att det är gott... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #5 skrivet: 06 okt-08 kl 09:25 »
Jag har gjort sirap på älgört, inte med tanke på huvudvärk utan för att det är gott... :)


Var bara försiktig med konsumtionen av älgört. Lite hjälper mot förkylning och huvudvärk (acetylsalicylsyra), men för mycket kan framkalla huvudvärk.

Klommergömsbäcken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #6 skrivet: 05 jul-09 kl 22:39 »
Hjälper mot mensvärk också men då brukar jag hälla i mig nästan en liter älggrässaft (blir väl kanske 2,5 dl koncentrerad saft). Kanske man behöver mindre mängd om man gör te på örten, vet ej.
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

EliJo

  • Inlägg: 30
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #7 skrivet: 29 jul-09 kl 23:10 »
Hur mycket tar man för att koka te då? Per liter vatten?
Använder man blommorna eller blad eller stjälk eller alltihop?

Går dte bra att torka, för att göra te av i vinter?

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #8 skrivet: 30 jul-09 kl 13:28 »
Men ingen höjdare om man försöker bli gravid - påverkar äggkvaliteten... (så man bör se över vilka köpes-värktabletter man stoppar i sig också)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #9 skrivet: 30 jul-09 kl 14:46 »
Hjälper mot mensvärk också men då brukar jag hälla i mig nästan en liter älggrässaft (blir väl kanske 2,5 dl koncentrerad saft). Kanske man behöver mindre mängd om man gör te på örten, vet ej.
Inte helt bra då Salicylsyran kan öka blödningsbenägenheten då blödningstiden ökar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

linnlusa

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #10 skrivet: 30 jul-09 kl 14:58 »
Inte helt bra då Salicylsyran kan öka blödningsbenägenheten då blödningstiden ökar.
Gick just o funderade över vilken den verksamma beståndsdelen var då jag nyss hörde att älggräset var bra mot värk. Men alltså inget för mig som inte tål salicylsyran. Jah, en får tacka , slipper jag googla på det.

EliJo

  • Inlägg: 30
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #11 skrivet: 30 jul-09 kl 15:00 »
Inte helt bra då Salicylsyran kan öka blödningsbenägenheten då blödningstiden ökar.
Jag menar inte att skriva någon på näsan, men det är väl så att salicylsyra verkar blodförtunnande, snarare än att det ökar blödningsbenägenhet.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #12 skrivet: 30 jul-09 kl 17:32 »
Jag menar inte att skriva någon på näsan, men det är väl så att salicylsyra verkar blodförtunnande, snarare än att det ökar blödningsbenägenhet.

Salicylater hämmar trombocytfunktionen (trombocytaggregationen) vilket ger en ökad blödningsbenägenhet. Kolla gärna FASS, förskrivardelen http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=0
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

EliJo

  • Inlägg: 30
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #13 skrivet: 30 jul-09 kl 18:22 »
Salicylater hämmar trombocytfunktionen (trombocytaggregationen) vilket ger en ökad blödningsbenägenhet. Kolla gärna FASS, förskrivardelen http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=0

Ok, tack för informationen.  :)  Som sagt, det var inte min mening att stöta mej med någon. Jag borde också ha satt ett frågetecken efter min text, istället för en punkt. Nu vet jag mer.  :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #14 skrivet: 30 jul-09 kl 19:29 »
Ok, tack för informationen.  :)  Som sagt, det var inte min mening att stöta mej med någon. Jag borde också ha satt ett frågetecken efter min text, istället för en punkt. Nu vet jag mer.  :)
Det e lugnt, här är nog ingen som tagit illa upp.(Låt dig inte luras av mitt korthuggna svar, det är bara mitt sätt att "snacka"  ;).)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Yrmff

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #15 skrivet: 07 sep-09 kl 21:51 »
är det nån ide att samla in nu ? för smärtlindring?
Jag vet att saften görs på blommorna för den goa smakens skull.
mvh Heikki

malines

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #16 skrivet: 07 sep-09 kl 21:55 »
Jag är inte expert, och har inte kunnat läsa mig till ngt svar, men kan inte hitta ngt som tyder på att det inte skulle funka. Blad och blommor ska funka bäst till te. Sparas dock MAX ett år, då det torkade tappar verkning ganska fort.

Yrmff

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #17 skrivet: 08 sep-09 kl 08:59 »
Jag får helt enkelt ut å plocka å testa..i värsta ::) fall så botar det ju skallebanken iallafall  ;)
mvh Heikki

Juniperus

  • Gäst
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #18 skrivet: 14 nov-09 kl 10:43 »
På en kemilaboration tillverkade vi acetylsalicylsyra, och banne mig det luktade precis som älgörtens blommor.  :)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Älggräs/älgört mot huvudvärk
« Svar #19 skrivet: 14 nov-09 kl 11:11 »
Beredning (Huvudvärk,feber,smärta)
Häll 1/2 liter kokande vatten över 3-4 dl färska blommor, blad eller rotskott. Låt dra i trettio minuter. Koka inte! Blommorna ger enligt analyser mest salicylater i vattnet. Riv sönder blad och rotskott när dessa används. Vätskan dricks i två portioner med 1/2 timmas mellanrum. Motsvarar cirka en halv till en hel magnecyl.

Taget från boken "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman som är den bästa örtbok jag hittat när det kommer till mediicinalt bruk. Den rekommenderas varmt!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 5 användare
Björkris, papwe, xaelanar, LimJans, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser