Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på vitlök i olja?  (läst 23451 gånger)

Henrik_

  • Gäst
Recept på vitlök i olja?
« skrivet: 17 jan-08 kl 15:53 »
Vitlök i olja som man kan köpa är ju så jäkla gott.

Fast jag skulle vilja göra den själv, är det någon som har nått bra recept?

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Recept på vitlök i olja?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 20:09 »
Jag har två recept. Det är viktigt med vinägern, så att vitlöken inte orsakar botulism.
De chilimarinerade är min favorit! Jättegoda!! ;D ;D

Basilikamarinerade vitlöksklyftor
Ca 12 port.
5 st   hela vitlökar
½ dl   vitvinsvinäger
1 tsk   salt
1 krm   grovmald svartpeppar
½ kruka   basilika
1 st   röd spansk peppar
1½-1 dl   olja

Dela vitlöken i klyftor. Koka klyftorna mjuka i vatten i en kastrull ca 5 min. Spola hastigt av vitlöksklyftorna. Skala och lägg tillbaka de skalade klyftorna i kastrullen. Tillsätt vinäger, salt och peppar. Låt koka under lock ca 5 min. Strimla basilikan. Skölj, kärna ur och strimla chilin. Varva vitlöksklyftor, basilika och chili i en burk. Blanda den varma vinägern med oljan och häll över vitlöken. Låt stå kallt ca 1 dygn innan servering.
Vitlöksklyftorna är hållbara i kylskåpet upp till 2 veckor.
Källa: ica.se

Chilimarinerad vitlök
Ca 5 dl
4 st   stora hela vitlökar
   äppelcidervinäger
Marinad:
1 dl   olivolja
½ dl   Felix chilisås
2-3 msk   hot sweet chilisås (Spicy world)
1-2 msk   tomatpuré
1-2 tsk   basilika
½ st   pressad vitlöksklyfta
½-1 tsk   örtagårdskrydda (Santa Maria)
1-2 krm   italiensk salladskrydda
   några droppar grön tabasco
   salt

Skala vitlöksklyftorna.
Dag 1: Koka upp vatten. Lägg i vitlöksklyftorna och låt koka en minut. Häll vitlöken i ett durkslag och spola med kallt vatten så att det kallnar. Låt vitlöken rinna av. Lägg vitlöken i en skål och häll på vinäger så att det täcker. Låt stå i två dygn.

Dag 3: Låt vitlöksklyftorna rinna av. Ta vara på den goda vitlöksvinägern. Gör i ordning marinaden och häll över vitlöksklyftorna. Låt stå minst ett dygn.

Tips! Lägg oskalade vitlöksklyftor i en skål med hett vatten en halv minut så blir de lättare att skala.
En mycket god inläggning som kommer från den trevliga delikatessbutiken Saffran och vitlök i Sunne. Marinerad vitlök håller sig flera veckor i kylskåp och förhöjer smaken på de flesta rätter.

Källa: Sundqvist, I-B. (1984), Vegetariska kokboken. ICA bokförlag: Sverige.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Henrik_

  • Gäst
Re:Recept på vitlök i olja?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 10:11 »
Underbart, tack så mycket!

Kommer kanske inte krydda lite annorlunda, men nu har man ju liksom något att gå efter.
Ska nog ta och testa idag.

Det där med att lägga vitlöken i hett vatten var ju smart, har inte hört det förut.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 10:13 av Henrik_85 »

malahN

  • Inlägg: 1
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-14 kl 14:48 »
å snälla hoppas nån svarar! i receptet på chilimarinerad vitlök står de ju att den ska stå i 2 dygn.... meeen ska den stå i rumstemp eller kylskåp? hur har ni gjort? ställer ja den i en öppen skål i kylskåpet så kommer ju ALLT i hela kylskåpet smaka vinäger sen :D

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 16:51 »
å snälla hoppas nån svarar! i receptet på chilimarinerad vitlök står de ju att den ska stå i 2 dygn.... meeen ska den stå i rumstemp eller kylskåp? hur har ni gjort? ställer ja den i en öppen skål i kylskåpet så kommer ju ALLT i hela kylskåpet smaka vinäger sen :D

Hade ställt dem i skafferiet eller kylen i burk med lock på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bittra kocken

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-14 kl 15:54 »
Mina favoriter är ju Hermitesering ^^

Förädling av en råvara i konserverat bruk.

När det kommer till marinader osv så är det Ganska enkelt att steriliersa burkarna, sen ta den smaksättning som önskas.

Exempel : Vitlök, chili, olja, dragon, paprikapulver.

Lägg allt i en glasburk med gummirng fyll olja nästan hela vägen upp, ställa i kastrull på spisen med en handduk i botten. Burken på handduken, fyll upp med vatten så att burken står av sig själv, koka/sjuda ca 90 grader i 1 timme. Lyft upp, stäng/lås locket lägg lite tyngd på. Låt svalna på bänken och nu har man en konserv. Håller i evighter har haft saker upp till 1 år ^^

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #6 skrivet: 08 aug-14 kl 08:13 »
Men sporer avdödas inte genom hermetisering, utan kan börja växa om det inte finns salt eller syra som hindrar det. Så länge det finns vatten närvarande (färska kryddor), så finns det en risk, så man bör använda torra kryddor eller koka kryddorna med vinäger för att sänka pH-värdet

http://barfblog.com/2014/08/two-cases-of-botulism-in-ohio-investigated-may-be-linked-to-california-pesto/

http://umaine.edu/publications/4385e/

http://blogs.cornell.edu/cceherkimer/files/2013/03/Flavored-Vinegars-and-Oil-2hdjt2g.pdf



helrun0320

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Re:Recept på vitlök i olja?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-17 kl 17:15 »
Jag har lagt in skalad rå vitlök i ekologisk rapsolja och tillsatt torkad oregano. Hällde på nya rena burkar och efter några dagar så skulle jag öppna en av burkarna, då pyste den!  :o Märkte sen att det bubblade lite i alla burkar. Kollade då recept på inlagd vitlök och läste då att det jag gjort kan orsaka botulism, se nedan. Så nu har jag hällt av oljan och kokat vitlöken i 5 min. Sen tänkte jag låta vitlöken ligga täckt av vinäger i 2 dygn. Vad tror ni kan det funka eller är den redan förstörd? Hjälp nån som vet.



Jag har två recept. Det är viktigt med vinägern, så att vitlöken inte orsakar botulism.
De chilimarinerade är min favorit! Jättegoda!! ;D ;D

Basilikamarinerade vitlöksklyftor
Ca 12 port.
5 st   hela vitlökar
½ dl   vitvinsvinäger
1 tsk   salt
1 krm   grovmald svartpeppar
½ kruka   basilika
1 st   röd spansk peppar
1½-1 dl   olja

Dela vitlöken i klyftor. Koka klyftorna mjuka i vatten i en kastrull ca 5 min. Spola hastigt av vitlöksklyftorna. Skala och lägg tillbaka de skalade klyftorna i kastrullen. Tillsätt vinäger, salt och peppar. Låt koka under lock ca 5 min. Strimla basilikan. Skölj, kärna ur och strimla chilin. Varva vitlöksklyftor, basilika och chili i en burk. Blanda den varma vinägern med oljan och häll över vitlöken. Låt stå kallt ca 1 dygn innan servering.
Vitlöksklyftorna är hållbara i kylskåpet upp till 2 veckor.
Källa: ica.se

Chilimarinerad vitlök
Ca 5 dl
4 st   stora hela vitlökar
   äppelcidervinäger
Marinad:
1 dl   olivolja
½ dl   Felix chilisås
2-3 msk   hot sweet chilisås (Spicy world)
1-2 msk   tomatpuré
1-2 tsk   basilika
½ st   pressad vitlöksklyfta
½-1 tsk   örtagårdskrydda (Santa Maria)
1-2 krm   italiensk salladskrydda
   några droppar grön tabasco
   salt

Skala vitlöksklyftorna.
Dag 1: Koka upp vatten. Lägg i vitlöksklyftorna och låt koka en minut. Häll vitlöken i ett durkslag och spola med kallt vatten så att det kallnar. Låt vitlöken rinna av. Lägg vitlöken i en skål och häll på vinäger så att det täcker. Låt stå i två dygn.

Dag 3: Låt vitlöksklyftorna rinna av. Ta vara på den goda vitlöksvinägern. Gör i ordning marinaden och häll över vitlöksklyftorna. Låt stå minst ett dygn.

Tips! Lägg oskalade vitlöksklyftor i en skål med hett vatten en halv minut så blir de lättare att skala.
En mycket god inläggning som kommer från den trevliga delikatessbutiken Saffran och vitlök i Sunne. Marinerad vitlök håller sig flera veckor i kylskåp och förhöjer smaken på de flesta rätter.

Källa: Sundqvist, I-B. (1984), Vegetariska kokboken. ICA bokförlag: Sverige.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-17 kl 17:28 »
Det behöver ligga i vinäger eller citronsyra (ganska mycket syra i förhållande till vitlök) i 24h, för att få ned pH INNNE i klyftorna under 4.5

http://www.foodprotection.org/files/food-protection-trends/Jul-Aug-14-Abo.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1404905/pdf/amjph00224-0082.pdf

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #9 skrivet: 03 sep-18 kl 19:46 »
Hoppsan! Jag som bara slängt skalad vitlök i olja o in i kylen för jag iddes inte skala varje gång typ.. Har gjort i säkert tio år, snacka om lyckligt ovetande! Fast jag få väl sluta med det nu då :/

Postat med Alternativ.nu´s app


Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-18 kl 17:20 »
Men sporer avdödas inte genom hermetisering, utan kan börja växa om det inte finns salt eller syra som hindrar det. Så länge det finns vatten närvarande (färska kryddor), så finns det en risk, så man bör använda torra kryddor eller koka kryddorna med vinäger för att sänka pH-värdet

"koka/sjuda ca 90 grader i 1 timme."
Men de dör av värme, sporerna dör vid temperaturer över 85°C i 5< minuter.
Stone in my hand

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Recept på vitlök i olja?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-18 kl 19:08 »
Men de dör av värme, sporerna dör vid temperaturer över 85°C i 5< minuter.


Nej, det är fel.


Botulinbakterier dör vid kokning, så långt är det rätt. Dock kan de bilda sporer som överlever kokning och sedan utvecklas till bakterier när det svalnar igen. Låg syrehalt, fukt, låg salthalt och låg syra utgör risk för bildande av botulinbakterier. Giftet förstörs vid kokning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Clostridium_botulinum


Ytterligare information om botulism, vitlök i olja och konservering (på engelska):
Man har i USA en annan tradition av att konservera utan surt eller salt än vi har. Därför har man större erfarenhet av botulism än här i Sverige. De använder tryckkonserveringsapparater med temperaturer på drygt 120 C för att säkerställa att även sporerna dör.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser