Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn av gute?  (läst 3385 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Skinn av gute?
« skrivet: 26 aug-07 kl 19:21 »
Vi halkade ju in på gutefår, och nu börjar jag undra hur det blir med skinnen efter slakt? Deras ull är ju väldigt sträv... Vad kan man ha skinnen till? Är lammskinnen lite bättre än de från vuxna gutefår?
Haft en liten fundering på att blanda upp gutarna med något "mjukare"? Ber om tips och hjälp! ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Skinn av gute?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-07 kl 20:52 »

Guteskinnen är fantastiska! Det beror kanske på vad du tänkt göra med dem, men jag tycker de är minst lika bra som andra när man har dem som hela fällar. De äldre fårskinnen blir jättefina i hel ullängd. Jag tycker inte du ska börja korsa med andra raser innan du sett resultatet! Du kommer att bli nöjd! (hoppas jag  :-[)
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 21:01 av kajan »

Ull

  • Inlägg: 59
Re:Skinn av gute?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 16:21 »
Vi halkade också in på gute, och de ger underbara mattskinn att ha på golv, i fåtöljer i fotändan av sängen osv. Jag tycker skinnen känns mindre sträva när de är beredda.

Efter gute-anskaffandet halkade vi in på andra raser och idag har vi en salig röra av raser med gotlandsfår, finull, gute/mufflon, gute/gotlandsfår, gute/wärmlandsfår, gute/finull.

De olika raserna ger oss en stor variation i skinnen. Vid köksbordet sitter helst på ett gute/mufflonskinn, som naturligt är relativt korthårigt och "slätt" men ändå mjukt. I sängen väljer jag mjuka gotlandsskinn. I fåtöljen härliga ulliga guteskinn.

Första året vi korsade in en annan ras hade vi en vit finullsbagge. Jag hade ingen koll på färggenetik hos får, och jag blev lite besviken när alla lamm blev vita. Nu håller jag mig borta från vita får. Vi har gott om skäckanlag i besättningen så ljusa skinn får vi ändå.

(Om man korsar in hornlösa får med gutar får man hornlösa lamm. Baggarna får dock oftast hornknappar som kan vara mer eller mindre stora och som växer lite hur som helst. Ofta måste de kapas för att de inte skall växa in i skallen. Hornknapparna sitter dessutom relativt löst och kan lossna när lammet stångas. Då blöder det rejält.)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Tackar!
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 21:42 »
Då ska jag avvakta och se hur det blir. Verkar ju vara ett bra skinn ändå! :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Skinn av gute?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-07 kl 22:02 »
Det är mycket mer än rasen som avgör om det blir ett bra skinn eller inte.

Ska det bli tjusiga mattskinn ska ullen inte vara tovig, nedsmutsad  av gödsel eller ivara full av barr, gräsfrö eller sand.
Det sliter på fullfibrenas yta och inte ens den skickligaste beredaren kan göra underverl.
Har lammen gått bland enar, granar eller nyponbuskar feller har öppen sand eller jord i hagen år man se upp extra noga.  Det är kanske bättre i sådana fall att låta klippa ner skinnen eller avstå från beredning. Många guteskinn blir fina efter nedklippning också även om de saknar glans och lock. Särskilt skäckiga skinn kan bli oerhört läckra.
Tänk också på atå fort lammen är installade minskar förutsättningarna för att det ska bli fina mattskinn. Ohyra är förödande för skinnen.

birgit

  • Gäst
Re:Skinn av gute?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 11:03 »
Givetvis kan man få otroligt vackra och mysiga skinn av gute. Dessutom finns det mängder av kvalitéer inom rasen. Alla är inte som stålull. Oftast är det ju de äldre baggarna som får de grövsta skinnen. Men man måste ju också tänka på hållbarhet och funktion. De håller sig fina länge.
Ta exempelvis ett finulls.skinn. De är otroligt mjuka och anses lämpliga för spädbarn m.m. Så långt är det bra, men de har sällan någon längre hållbarhet - de blir snabbt fula. Dessutom är det hopplöst att bereda med fullängd, för de ser lätt utt som något vaddaktigt - studsmatta eller så.
Nej, behåll dina gutar rena, alla utrotningshotade lantraser bör ju hållas rena. Du vet väl att du kan få utrotningshotad bidrag för dom också?
Gå med i någon av guteföreningarna om du inte gjort det, där finns fler som är intresserade av skinn som man kan diskutera med.
Antingen Föreningen Gutefåret eller den nya GutefårAkademin.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Skinn av gute?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 22:53 »
Tack för svaren. Jag kan inte få bidrag för mina gutar eftersom fyra av dom inte har stamtavla.
Mina får är aldrig installade, så dom har hittils aldrig varit vare sig toviga eller smutsiga, så det borde bli fina skinn.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Skinn av gute?
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 14:01 »
Inte ska du korsa gutarna. De ger väl jättemysiga skinn. Vi använder dem som golvfällar, bilfällar etc. De som blivit lite hårda är baggfällar från baggar med ett par år på nacken. Baggarna, åtminstone våra, ju liksom en man av strävare tageliknande hår.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Skinn av gute?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-20 kl 12:50 »
En jättegammal tråd! Men jag testar att skrämma liv i den.  :)

Kan någon rekommendera vilken klippningslängd som passar bäst för guteskinn, eller vilken längd som går lättast att sälja.

Kanske ska skinn från bagglamm vara oklippta så att manen framträder. Finns det köpare till det eller vill folk ha kortklippta mjuka skinn i soffan?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Skinn av gute?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-20 kl 15:39 »
En jättegammal tråd! Men jag testar att skrämma liv i den.  :)

Kan någon rekommendera vilken klippningslängd som passar bäst för guteskinn, eller vilken längd som går lättast att sälja.

Kanske ska skinn från bagglamm vara oklippta så att manen framträder. Finns det köpare till det eller vill folk ha kortklippta mjuka skinn i soffan?

Efter många år med försäljning av skinn från allmogefår på marknader, och med beredning av skinn i olika längder, så har jag märkt följande:

Endast "rätt" skinn blir lättsålda som "mattskinn" (full längd).  Det vi som fårägare tycker är rastypiskt, karakteristiskt eller skitsnyggt, kan i praktiken vara svårsålt. De som efterfrågar mattskinn, vill ofta ha tydliga lockar (gärna "rasta-frisyr").
Min ras ger sällan det (det blir mest ett "burr"), så jag tar bara mattskinn ibland, och låter då berederiet välja skinn som förhoppningsvis blir "bra".
Mattskinn är mindre populära än mer kortklippta skinn. Mattskinn är inte tvättbara, och ratas därför ofta av folk med småbarn och hundar.

Folk pratar om att de "vill ha ekologiska skinn". I praktiken så ligger de ekologiska skinnen kvar osålda i flera år, medan alla varianter, färger, mönster etc. av tvättbara skinn säljs snabbt.

Skinn från djur med intressanta mönster som skäck, ål, prickar och avvikande färg i nacken eller längs benen, är mer populära när man säljer skinn från raser med varierande lock, färg och teckning som t.ex. allmogefår eller Gutefår.

Mest populärt är 35 mm klippta tvättbara lammskinn.

Lycka till med beredning och försäljning.

 

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Skinn av gute?
« Svar #10 skrivet: 14 sep-20 kl 13:30 »
Efter många år med försäljning av skinn från allmogefår på marknader, och med beredning av skinn i olika längder, så har jag märkt följande:

Endast "rätt" skinn blir lättsålda som "mattskinn" (full längd).  Det vi som fårägare tycker är rastypiskt, karakteristiskt eller skitsnyggt, kan i praktiken vara svårsålt. De som efterfrågar mattskinn, vill ofta ha tydliga lockar (gärna "rasta-frisyr").
Min ras ger sällan det (det blir mest ett "burr"), så jag tar bara mattskinn ibland, och låter då berederiet välja skinn som förhoppningsvis blir "bra".
Mattskinn är mindre populära än mer kortklippta skinn. Mattskinn är inte tvättbara, och ratas därför ofta av folk med småbarn och hundar.

Folk pratar om att de "vill ha ekologiska skinn". I praktiken så ligger de ekologiska skinnen kvar osålda i flera år, medan alla varianter, färger, mönster etc. av tvättbara skinn säljs snabbt.

Skinn från djur med intressanta mönster som skäck, ål, prickar och avvikande färg i nacken eller längs benen, är mer populära när man säljer skinn från raser med varierande lock, färg och teckning som t.ex. allmogefår eller Gutefår.

Mest populärt är 35 mm klippta tvättbara lammskinn.

Lycka till med beredning och försäljning.

1000 tack för dina värdefulla kommentarer!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser