Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggen kläcks inte  (läst 561 gånger)

Enhörningen

• Södermanland
Äggen kläcks inte
« skrivet: 22 mar-25 kl 09:42 »
Hej!
Jag la in 7 ägg i min äggkläckningsmaskin för 22 dagar sedan. Nu på dag 22 har ingenting hänt? Jag som tyckte att det gick så bra :(.

Två av äggen har dock rört sig, rullat närmare varandra, men jag hör inga pip eller ens sett en början på kläckning?? Jag har vänt äggen varje dag två gånger, och både fuktigheten och värmen har varit hyfsat stabil under hela processen, vad kan ha hänt?

Ska jag bara vänta och ge lite tid eller är det kört? Känns som att man borde fått lite tecken på liv iaf.
Tacksam för svar och tips!

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Äggen kläcks inte
« Svar #1 skrivet: 22 mar-25 kl 21:37 »
Låna eller köp en lampa för att lysa äggen.
Redan efter en vecka ser du om de är på gång eller är obefruktade.
Efter 24 dygn ska alla ägg vara klara. De flesta kläcks dygn 21-22 enligt min erfarenhet.
Du borde ha hört pip eller sett sprickor redan.

Enhörningen

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-25 kl 18:51 »
Låna eller köp en lampa för att lysa äggen.

Jag har tänkt på det också men äggen är mörkbruna och grönblåa, gick knappt att se något alls efter första veckan, inte för att det inte hänt något, men på grund av färgen.

Nu har förresten en liten frisk kyckling kläckts, men är orolig att den ska behöva vara själv.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 mar-25 kl 07:47 »
Aj då. Tänkte inte på att en del höns värper ogenomskinliga ägg.
Blir det bara en kyckling så kan du kanske köpa till någon jämngammal kompis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser