Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperaturtålighet formgips?  (läst 1191 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
Temperaturtålighet formgips?
« skrivet: 11 nov-22 kl 02:22 »
Det känns lockande att göra gjutform av formgips. Hur hög temperatur kan man tro att det tål?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Temperaturtålighet formgips?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-22 kl 07:04 »
Det är svårt att säga exakt hur hög temperatur det tål. Enligt https://de.wikipedia.org/wiki/Gips är smältpunkten 1460 grader, men långt tidigare (från ca 250 grader och uppåt) börjar gips sönderfalla då kristallvattnet avgår. Det är dock ingen särskilt snabb process, det kan mycket väl tänkas att man hinner genomföra en gjutning innan kristallvattnet är borta. Man har ju förr använt gips till gjutformar för tenn, bly mm med gott resultat.
Vad är det för metaller du avser att gjuta?

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Temperaturtålighet formgips?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-22 kl 09:23 »
Det finns bättre typer av gipscement.
Se under Cement på Wikipedia: Keenes cement och Pariancement.
Någon uppgift om temperaturtålighet har jag inte sett. En förmodan är att Pariancement är bäst.

von tratt

  • Inlägg: 1765
    • Skåne
SV: Temperaturtålighet formgips?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-22 kl 19:36 »
Tack för svar, jag glömde visst tråden!

Det verkar en smula knepigt att få klarhet i de olika blandningarnas egenheter. Formgipset jag fick fatt i ska tåla 750 grader. Vanligt modellgips bör kunna fungera också, gips ska vara användbart upp till 1200 grader enligt någon uppgift. Vilka metaller jag till äventyrs experimenterar med beror på diverse omständigheter, till exempel form-material.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Temperaturtålighet formgips?
« Svar #4 skrivet: 12 apr-23 kl 19:27 »
Funderar på  om gipsformen spricker  när kristallvattnet förvandlas till ånga och skall pysa ut ur formen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser