Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viktig fråga om lysin och metionin...  (läst 2349 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Viktig fråga om lysin och metionin...
« skrivet: 22 aug-22 kl 20:12 »
Hej, funderar rätt mycket på foder till mina höns :D Men jag vill ha ett foder utan soja och ekologiskt och då är det bara Granngårdens ekologiska foder som är alternativet.
Funderar dock på dess låga halter Lysin och metionin. I Granngårdens icke ekologiska basfoder  så är Lysin 7,3 g, Metionin 3,6 g, CyMet 6,6, protein 15% Siffrorna är nästan identiska med Granngårdens värpfoder. Ser ingen större skillnad på varken protein eller andra värden mer än kalkhalten på dessa två foder.

Men i den ekologiska versionen som jag ger- innehåller basfodret bara lysin 4.8 och metionin bara 2,3.  cytmet 5,0 och protein 12,8
Är det för lite lysin och metionin i eko basfodret för värpande lantrashöns?

I eko värpfodret är det mer, 7,7 lysin och metionin 3,0 och cytmet 6,3

Har även kollat på svenska foders multi som är ett basfoder, Även de har högre halter av lysin och metionin....

Mina kycklingar/höns har inte blivit könsmogna än, men de närmar sig, tror att det kan röra sig om 2-5 veckor och därför vill jag veta hur jag ska göra- vad jag ska erbjuda dem. Om jag ska fortsätta på eko basfodret eller över till ekovärp....


fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #1 skrivet: 22 aug-22 kl 20:32 »
Om jag förstår dej rätt har du ett gäng hobbyhöns och förhoppningsvis ger du dem möjlighet att sprätta, kanske kastar in lite ogäsrens, grönsaksblast eller matrester till dem ibland?  När hösten kommer kokar du väl överblivna äpplen och potatisar åt dem och när du fiskat eller slaktat kanske du får nått rens över som du kan ge dem?  Har du möjlighet skaffar du avrens eller spillsäd från nån spanmålsodlare, finns inte den möjligheten i dina trakter kanske du kan göra upp med någon livsmedelsaffär om att ta hand om överblivet bröd?

Dina höns kommer sannolikt klara sig jättebra oavsett vilket foder du köper till dem. Räven har nog betydligt större betydelse för dina pullors liv än om du väljer foder med soya eller inte till dem.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #2 skrivet: 22 aug-22 kl 20:37 »
Om jag förstår dej rätt har du ett gäng hobbyhöns och förhoppningsvis ger du dem möjlighet att sprätta, kanske kastar in lite ogäsrens, grönsaksblast eller matrester till dem ibland?  När hösten kommer kokar du väl överblivna äpplen och potatisar åt dem och när du fiskat eller slaktat kanske du får nått rens över som du kan ge dem?  Har du möjlighet skaffar du avrens eller spillsäd från nån spanmålsodlare, finns inte den möjligheten i dina trakter kanske du kan göra upp med någon livsmedelsaffär om att ta hand om överblivet bröd?

Dina höns kommer sannolikt klara sig jättebra oavsett vilket foder du köper till dem. Räven har nog betydligt större betydelse för dina pullors liv än om du väljer foder med soya eller inte till dem.

Det stämmer, de är ute och sprätter fritt. De får grönsaker, och frukt nästan varje dag och överblivna kokta potatisar. Fisk, visste jag inte att det var ok att ge till dem. Kan man ge tex laxskinn, från ugnstillagad lax?
Det är mest lysin och metionin halten som jag bekymrade mig lite över, och jag vill ju samtidigt att de ska lägga ägg.... men kanske inte är någon fara då....


esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #3 skrivet: 22 aug-22 kl 20:42 »
Lysin är inget problem för hönsens räkning utan det är metioninet som har en begränsande verkan på antalet ägg. Men du kan ge lite raps/rybs som hela frön samt lite krossade ärtor så har du löst båda problemen. Har hönsen brist så äter de om ingen brist finns så låter de bli. Det är inte de smakligaste fodren åt höns

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #4 skrivet: 22 aug-22 kl 20:52 »
Fisk kan ge bismak till äggen, du ska nog inte producera ägg i stor skala med ett foder helt baserat på fisk om du vill ha säljbara ägg.

Dina hönor blir nog glada om de får prova ett laxskinn någon gång, men de verkar ha det gott redan nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #5 skrivet: 22 aug-22 kl 20:56 »
Är det gula ärtor i blöt som gäller då för att öka på metionin?
För hedemora höns, är det bättre att jag ger ett foder med låg metionin än ett med hög? Känner för att ge eko, men om det är bättre värden för hönsen i icke ekofoder så ger jag det.
 Standard verkar ju vara runt 7, men inte på ekofodret. Sägs vara svårt att få upp lysin och metionin på ekofoder för då blir proteinet istället för högt. Men ja, jag vill ju inte ge ett foder och att de inte lägger ägg.
Vill att hönsen ska ha det bra, men jag vill ju också ha ägg :D

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #6 skrivet: 22 aug-22 kl 21:41 »
Jag trodde du hadde lantrashöns, de är väl inte så kinkiga med fodret och har under tidigare århundraden knappast haft analyserat specialfoder med på förhand kända lysin och metionin värden utan de har väl fått hålla tillgodo med vad gården producerar och kan förmodligen fortfarande göra det. Jag tror att det odlades korn, råg och havre, rovor och potatis i Hedemora, sannolikt fick hönorna det som inte dög som människoföda.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #7 skrivet: 22 aug-22 kl 22:17 »
Jag trodde du hadde lantrashöns, de är väl inte så kinkiga med fodret och har under tidigare århundraden knappast haft analyserat specialfoder med på förhand kända lysin och metionin värden utan de har väl fått hålla tillgodo med vad gården producerar och kan förmodligen fortfarande göra det. Jag tror att det odlades korn, råg och havre, rovor och potatis i Hedemora, sannolikt fick hönorna det som inte dög som människoföda.
Absolut, men idag vet vi kanske mer vad höns behöver än på den tiden?

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #8 skrivet: 22 aug-22 kl 23:07 »
Jo du vet säkert mer, men hönsen är knappast brydda och vet nog inte mer än vad hönorna gjorde för 100 år sedan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Viktig fråga om lysin och metionin...
« Svar #9 skrivet: 23 aug-22 kl 07:41 »
Du kan prova dig fram med ärtorna vad dina höns tycker bäst om.
Ett annat foder som har bättre aminosyra-samansättning än soja är bovete. Det kommer att ge dina höns rätt mängd av lysin och metionin utan att du behöver ge annat. 50-100% av det köpta fodret kan du byta ut utan att det påverkar. I sverige har man en gammal rädsla för bovete till djur. Men utomlands ger man det betydligt oftare. Det finns en forskningsrapport om just bovete till höns där man gav från 10% till 100% av totala fodret utan att se några negativa effekter.
Det är ju också då bättre sammansatt än sojaprotein och det går att odla i sverige.
Vill du testa bovete så säljer zoosajten påsar med 1,5 kilo till bra pris https://www.zoosajten.se/fagel/foder-deli-nature/froblandningar/rena-froer/bovete-15kg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

862 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser