Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skugga eller inte ?  (läst 1375 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Skugga eller inte ?
« skrivet: 29 jul-22 kl 10:19 »
Hallon, Blåbär och Björnbär växer i vilt tillstånd på skuggiga platser !
Finns här någon som provat att odla dem, dels på en skuggig plats och dels på en solig plats för att jämföra smak ?  Naturligtvis infaller mognadstiden något senare på en skuggig plats.
Själv har jag odlat vinbär i en mycket skuggig trädgård. Blev goda i augusti månad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skugga eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-22 kl 13:28 »
En fördel med att odla i (lätt) skugga är ju att jorden håller sig fuktigare. Men just björnbär har svårt att hinna mogna i skuggan här hos mig, men det kanske går bättre i Skåne.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Skugga eller inte ?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-22 kl 23:18 »
Min erfarenhet från norra delen av landet (södra Lappland) är att det mesta blir sötare i soliga lägen. Här frodas inte hallon och (vilda svenska) blåbär i skugga. De vinbär jag odlar i halvskugga hinner mogna men blir inte lika söta som de som står i sol +8 h/dag. Misstänker att de relativt korta och kalla somrarna här uppe gör att jämförelsen med södra Sverige inte blir rättvis  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skugga eller inte ?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-22 kl 10:13 »
Har faktiskt känt en skillnad på bär som plockas på sol- respektive skuggplats när det gäller smak.

Här tycker jag med att vildhallon växer där det är sol.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Skugga eller inte ?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-22 kl 14:31 »
Mina björnbär trivdes inte alls i skugga men växer så det knakar sedan jag flyttade dem till en plats med mera sol. Vinbären verkar må bra hursomhelst men har spritt sig på egen hand till ett skuggigt dike och min största röda vinbär växer bra mot en uthusvägg i norrläge. Mina hallon har västerläge med morgonsol men de blir inte så stora, har funderat på att gräva upp och flytta lite till mera solig plats. Vilda blåbär plockar jag i ganska tät tallskog men solen tittar väl in emellanåt. Lagom verkar vara bäst!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser