Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Droppbevattning i växthus  (läst 1304 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Droppbevattning i växthus
« skrivet: 26 jun-22 kl 07:16 »
Hej alla glada! Jag har nu satt upp ett stort växthus och funcerar på bevattning... Tyvärr har jag inte så mycket tid att vattna och åker även bort ibland. Jag har kikat på olika lösningar av automatisk bevattning och fastnat för dem som går på solenergi, tex

https://www.greenline.eu/produkt/automatiskt-droppbevattningssystem-eads-24/

Är det någon som har provat detta? Tycker ni att det funkar bra? Det kostar ju en del, men om det fungerar bra och förhoppningsvis håller i många år, kan det vara värt det tänker jag. :)

Eller har ni andra tankar kring automatisk bevattning, nåt annat som är bättre? Jag har ca 30 meter till närmsta vattenpost samt eluttag, så det kändes bättre med en tunna regnvatten och solceller, än att koppla på en kran...




torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Droppbevattning i växthus
« Svar #1 skrivet: 26 jun-22 kl 08:22 »
30 m till vattenpost och eluttag är ju inget större hinder. Det kostar inte mycket att lägga ner en PEM-slang och en jordkabel för att sätta upp vattenpost och dra in el i växthuset. Se bara till att det går att tömma vattenledningen för att frostsäkra det hela.

H2O

  • Inlägg: 8
    • Dalsland
SV: Droppbevattning i växthus
« Svar #2 skrivet: 26 jun-22 kl 09:07 »
Jag har den typen av solcellsdriven bevattning, från ett annat märke men samma utförande, och tycker det funkar toppen! Den löser vattningen helt själv utan att jag behöver lägga mig i. Just att den vattnar olika mängd beroende på om det är soligt eller molnigt tycker jag är det allra bästa, då blir det lagom och man slipper dränkta växter de dagar det inte är så mycket sol.
Är det 30 grader dag ut och dag in och man har väldigt många törstiga tomater kan man behöva hjälpa till med någon kanna vatten ibland men för "vanligt väder" så funkar det utmärkt. Bara att se till att vattentunnan fylls på innan det tar slut.

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Droppbevattning i växthus
« Svar #3 skrivet: 26 jun-22 kl 12:31 »
Jag har den typen av solcellsdriven bevattning, från ett annat märke men samma utförande, och tycker det funkar toppen! Den löser vattningen helt själv utan att jag behöver lägga mig i. Just att den vattnar olika mängd beroende på om det är soligt eller molnigt tycker jag är det allra bästa, då blir det lagom och man slipper dränkta växter de dagar det inte är så mycket sol.
Är det 30 grader dag ut och dag in och man har väldigt många törstiga tomater kan man behöva hjälpa till med någon kanna vatten ibland men för "vanligt väder" så funkar det utmärkt. Bara att se till att vattentunnan fylls på innan det tar slut.

Åh, det låter toppen! :) Vilket märke har du? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 5 användare
allimak, GE202, Niklas Nyström, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser