Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att ta tillvara halvrutten ved?  (läst 13762 gånger)

torpargubbe

  • Gäst
att ta tillvara halvrutten ved?
« skrivet: 25 jan-09 kl 15:22 »
är det lönt? vad händer med bränn värdet? förre ägaren var "duktig" och sågade ned träd även sågade upp dom till klumpar,,tyvär så blev dom liggande på ängen några år och när man spräcker klumparna så är dom halvruttna granet är värst,, är det lönt att ta hand om denna ved, jag har plats så att dom kan ligga under tak att torkas i några år,, eller ska jag låta dom ligga och komposteras?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 18:47 »
Kan du rimligt snabbt få veden torr, och pga svamp som kan finnas inte blandar det med annan ved, går det att elda med, med sämre värmevärde.

Kolla om de verkligen är ruttna, riktigt blöt ved ser rutten ut, men blir bättre efter torkning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 20:21 »
Vi har en vinter eldat lite med sånt där som verkligen var helt uppruttet, fullt med svampar mm. Den hade legat ute länge, sen tagits in och torkats igen. (Det var på ett ställe vi hyrde, det är inte så vi behandlar vår ved annars. ;)) Det jag kan säga är att det som verkligen torkat ordentligt när vi eldat den, var väldigt porös och lättantändlig. Alltså, bra att tända med t.ex. men det var lite som att elda papper. Brann snabbt ut. Sen var en del bitar inte riktigt torra, och de hade ju då förstås riktigt dåligt värmevärde. Men det kanske säger sig självt.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 22:33 »
har provat elda rötet torkat lättved ... den hade så lågt energi innehåll att pannan inte kunde hålla temperaturen uppe...

jag skulle elda skiten på kase ute för bli av med den...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 22:40 »
Sämre ved  lämpar sig som varmvattenved sommartid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpargubbe

  • Gäst
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 09:47 »
Kan du rimligt snabbt få veden torr, och pga svamp som kan finnas inte blandar det med annan ved, går det att elda med, med sämre värmevärde.

Kolla om de verkligen är ruttna, riktigt blöt ved ser rutten ut, men blir bättre efter torkning.


jag behöver inte få den torr snabbt,jag har torr och fin ved som jag eldar med nu, plats finnes för att torka denna halvruttna ved under lång tid ( jo den är dålig ,det går att plocka bort bitar från den,) den är rätt grov en del kring halv metern så när man klyver den så är naturligt vis den halvan som legat mot marken sämst den andra okej, täkte också bränna den med ris mm men ska nog försöka torka den några år och prova elda med den,, jag tycker inte om att resurser förfars,fast dem kommer ju jorden till nytta om jag sprider askan eller låter de ruttna ner,  att det är sämmre brännvärde det viste jag innan,,  okej gott folk jag har bestämt mig för att ta hand om veden och torka den om jag kommer i håg detta om några år så återkommer jag i denna fråga och rapporterar resultat till förvetna och kunskapstörstiga ;D ;  eder torpargubbe ;)

Jon.b

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #6 skrivet: 06 nov-23 kl 16:15 »
Nyfiken på att höra hur det gick för dig då jag har samma dilemma som du hade. Har ett par granar och några björkar liggandes från förra ägaren som jag funderar på att ta hand om! Skulle du säga att det var värt det?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #7 skrivet: 06 nov-23 kl 16:24 »
Nyfiken på att höra hur det gick för dig då jag har samma dilemma som du hade. Har ett par granar och några björkar liggandes från förra ägaren som jag funderar på att ta hand om! Skulle du säga att det var värt det?
Grattis till dagens trådlyft!

Om du inte har väldigt ont om ved skulle jag säga att det inte är värt besväret, sedan tråden var aktuell förra gången har ju åtminstone min kunskap om värdet av död ved ökat och om björkarna legat så länge att de är halvruttna får man nog se dem som en kolssänka. Granen brukar klara sig bättre så den kan du prova med yxan om den är värd att lägga arbete på.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Jon.b

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #8 skrivet: 06 nov-23 kl 16:32 »
Grattis till dagens trådlyft!

Om du inte har väldigt ont om ved skulle jag säga att det inte är värt besväret, sedan tråden var aktuell förra gången har ju åtminstone min kunskap om värdet av död ved ökat och om björkarna legat så länge att de är halvruttna får man nog se dem som en kolssänka. Granen brukar klara sig bättre så den kan du prova med yxan om den är värd att lägga arbete på.

Jag har sett att torpargubben fortfarande är aktiv så jag tänkte det var värt ett försök. Om inte annat så finns det alltid andra kloka människor här som brukar kunna ge bra svar. 🥳


Nej ont om ved har jag inte men det känns onödigt att låta det gå till spillo samtidigt som det känns småsnålt att slita sig fördärvad över! 🙄 Tror jag tar det som klarat sig bäst och sen får resten gå till skogs igen. En bra kompromiss känns det som!

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: att ta tillvara halvrutten ved?
« Svar #9 skrivet: 07 nov-23 kl 08:58 »
Jag är notorisk skräpvedseldare, men får ge mig ibland när rötan förvandlat veden för mycket. Hänger veden ihop när den torkat, och då kanske väger hälften av en prima vedklabbe så går den fortfarande att elda. Är dock inte så kul att lagra större mängder sådan ved i vedboden när man har begränsat utrymme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser