Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slö höna, lyfter benen högt och burrar upp sig  (läst 1061 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Slö höna, lyfter benen högt och burrar upp sig
« skrivet: 09 jun-22 kl 13:36 »
Då har jag höns på gården, men bara efter ett dygn ockaå en sjuk höna.
Hon var pigg och framåt första kvällen, sen dag två på em började hon gå konstigt och dra sig undan. Ligger mest ner, burrat upp sig.  Hård kula vid krävan som ett adamsäpple. Försökt massera och ge olja och vatten i spruta men hon blir inte piggare.
( har ni något tips på hur jag ska få i henne vätska?, jag får typ bända upp näbben och tryck i henne spruta med vätska.)
Hon är ihopsjunken, uppburrad och storbröstad. Kanske krävan, men det löser inte den konstiga gångstilen, med höga benlyft.
Hur mycket mer tid ska jag ge henne?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Slö höna, lyfter benen högt och burrar upp sig
« Svar #1 skrivet: 10 jun-22 kl 15:47 »
Om det är stopp i krävan kan det ta några dagar. Jag masserade 5 minuter på morgonen och lika länge på kvällen. Om det är stopp så känns det ganska tydligt att det blir lite mjukare av massagen. Det kan dock ändå ta några dagar.

Vatten är bra om de får tillsatt så de inte torkar ut. Om det inte är någon skillnad på 3 dygn skulle jag allvarligt fundera på om det är något annat eller avliva.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Slö höna, lyfter benen högt och burrar upp sig
« Svar #2 skrivet: 11 jun-22 kl 19:12 »
Jag tvingade i henne vatten, matolja och massrtade det jag tror var krävan. Hon piggnade till på fredagen och idag har hon betett sig ganska normalt. Lite lite tröttare än de andra och kan burra upp sig fortfarande. Men när jag väl nu släppt oron upptäckte jag en bajsplutt nu när jag mockade som innehöll blod....
Hon är ju pigg... men hur smittsamt är det om hon fått den där parasiten på c? Som i det här fallet isåfall skulle bero på miljöombyte för jag har bara haft henne 4 dagar.
Hon är 15 veckor, även hennes sysko  är 15 vexkor. De visar inga syntom.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Slö höna, lyfter benen högt och burrar upp sig
« Svar #3 skrivet: 12 jun-22 kl 14:55 »
Hon är jättepigg, beter sig normalt. Men hon skiter senapsgult och ev är det hon som bajsar fast med blod i också.
Rädd att det är coccidios hon haft, inte lä gre orolig för hönan, mer att det ska sprida till de andra. Finns det ingen som vet hur snabbt det sprids? Jag försöker mocka 3-4 gånger om dagen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser