Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling med blod i avföringen  (läst 6551 gånger)

Zalma

  • Inlägg: 32
  • Våga ta ett hopp
Kyckling med blod i avföringen
« skrivet: 08 jul-07 kl 12:05 »
Är det någon som vet vad det kan vara för fel på min dvärgkochin kyckling som är ca 2,5 mån? :'( Jag upptäckte idag att det var en del blod i bajset och att den är hängig, dricker men inget matlust (vilket man kan förstå). Jag har den nu på en tidning i köket så att jag har lite koll på den. Någon som vet vad jag kan göra och vad det är för fel? :'(

Zalma
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 12:20 »
Det verkar som om din kyckling har drabbats av coccidios. Ett av de första tecknen är att avföringen är lös och oftast blodblandad.  Djuret äter och dricker dåligt, burrar upp sig och står och hänger med sänkt huvud, vingar och stjärt.

Här följer lite fakta:
Coccidios är en mag-tarmsjukdom som orsakas av encelliga parasiter (s k protozoer), som lever och förökar sig i värddjurets tarmkanal och förstör olika delar av matsmältningssystemet, beroende på stam. Det finns ungefär 9 olika stammar inom släktet Eimeria som angriper höns. En del av dessa stammar är ifrågasatta men de flesta är verifierade.  Hela processen från upptagandet till spridningen av oocyster (utanför kroppen har de formen av små ägg , så kallade oocystor) i spillningen är mellan 4-6 dagar. Coccidios är både mycket vanlig och mycket smittsam.  

Behandling:
Kycklingarna behandlas med ett sulfapreparat som heter Esbetre, som är ett pulver som löses i vattnet. Det är receptbelagt och måste skrivas ut av veterinär. Har kycklingarna redan blivit starkt medtagna får man hjälpa dem att få i sig medicinen. Det gör man lättast genom att ta en liten plastspruta (utan nål) och spruta in medicinvattnet i näbben. Ge gärna kycklingen multivitamin efter avslutad behandling.

Hoppas din lilla kyckling kryar på sig.

Mvh Linda
www.sabelpoot.se

carmencha

  • Gäst
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 18:49 »
Hej!

Detta är vad jag kallar ett bra svar!
Mycket bra hemsida Linda!

mvh Carmen

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #3 skrivet: 08 jul-07 kl 19:24 »
Håller med Carmen!  ;)

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 00:22 »
Jag med! *läser och bokmärker*

Apropå coccidios kan man vid misstanke om det ge filmjölk blandat till gröt med vetekli och b-vitamin. Alla älskar det och har man fel är det ändå bara nyttigt.
« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 00:33 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 08:32 »
Hur går det med kycklingen?  ???

Silverfallet

  • Gäst
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #6 skrivet: 09 jul-07 kl 16:01 »
Hoppas det löser sig !!!

Zalma

  • Inlägg: 32
  • Våga ta ett hopp
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #7 skrivet: 09 jul-07 kl 20:29 »
Tack för bra svar! Kycklingen är fortfarande hängig och dålig i magen. Jag matar den med fil i en spruta, men jag undrar vad tror ni om koltablett? Som man mosar i filen kan man göra det tror ni? Det borde väl i så fall "ta ihop" magen ???
Bor med maken och 3 pojkar på en liten gård med skogen runt knuten. Vi har 2 hundar, labbe och bearded collie, några blandras får, 2 minigrisar och en drös med höns : Hedemora, åsbo, svarthöns, brahma och dv kochin.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #8 skrivet: 10 jul-07 kl 00:50 »
Tack för bra svar! Kycklingen är fortfarande hängig och dålig i magen. Jag matar den med fil i en spruta, men jag undrar vad tror ni om koltablett? Som man mosar i filen kan man göra det tror ni? Det borde väl i så fall "ta ihop" magen ???

B-vitaminet funkade här, jag köpte B-Jästex på apoteket som jag mixade till pulver och rörde ut i filen.

B-vitamin ska tydligen kunna slå ut ev tarminflammation om den inte hunnit gå för långt.
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 00:53 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kyckling med blod i avföringen
« Svar #9 skrivet: 10 jul-07 kl 01:10 »
Kycklingen är fortfarande hängig och dålig i magen.

Har du inte givit den Esbetre än ??

Coccidios är ju ingen magsjuka ,utan ett alvarligt dödligt tillstånd orsakat av en parasit!
Är den såå dålig som du beskriver det, så är det ingen ide med filmjölk  :-X  kanske också redan försent med Esbetre....

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

 

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Kyckling med blod i avföringen
« Svar #10 skrivet: 11 jun-22 kl 19:19 »
Lånar trpden. Jag har en kyckling på 15 veckor som  varit hängig i 2 dagar men är nu åter på benen och pigg. Lite tröttare än de andra och kan fortfarande burra upp sig men på rätt väg
Nu upptäckte jag blod i en av bajskorvarna i hönshuset. Kan hon fått parasiten. Läst att de kan få det av snabbt miljöombyte och jag har bara ägt henne i 4 dagar.
Hur stor är risken att de andra blir smittade? De andra är pigga å glada... och detta är första bajskorven jag ser med blod i.
Jag ska gå ut å ge dem lite filmjölk. Kanske gör nytta.
Kycklingen som varit hängig  äter å dricler normöt och ser helt ok ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser