Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga färist?  (läst 5334 gånger)

Björkris

  • Gäst
Hur bygga färist?
« skrivet: 23 apr-22 kl 21:20 »
Har ryttare som rider på min infart inne på tomten och ut igen. Alltså inte allmän väg utan inne på min infart och sen ut igen.

Färist?
Har grannbarn som cyklar förbi, säker väg till skolan, så dom ska ju kunna cykla OK över.
Granne som går förbi utan att behöva fastna med fötterna mellan färistpinnar.
Sopbilen som kommer och min egna bil som ska över.
Måste en färist ha öppet under?
Har bara sett såna som är som vallgravar/å och med metallpinnar ovanpå.

Kan man lägga en metallplatta direkt på vägen, typ 3  x  3 m? kan det vara avskräckande för hästar?

Tar tacksamt emot tips!

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-22 kl 23:28 »
En färist är förhoppningsvis avskräckande för ryttare, de är ofta farliga för hästar - stor varningsskylt bör ordnas. Om det inte är luft under blir det till att rensa emellanåt tänker jag.

Det är faktiskt lite kul att försöka komma på en lösning som beaktar sopbil, cyklister och hästar. Det finns automatiska el-grindar, men mindre bra för skolcyklisterna. Rister går att cykla över men kan ju inte se ut hur som helst pga biltrafik. En kombination skulle nog gå, automatiska el-grindar för fordon (man kör bara in i dem!) och en smal passage med rist för cyklande och gående människor. Men grind + elaggregat kanske blir dyrare än vad som känns lagom. Om sopbilen kommer regelbundet kan en vanlig grind kanske fungera, dvs du får komma ihåg att lämna öppet.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-22 kl 00:28 »
Hästar gillar inte att gå på konstiga saker, men en metallplatta fungerar nog bara på de nervigaste. Till den hästtypen räcker det med en dörrklocka eller en fågelskrämma med stirrande ögon.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-22 kl 07:46 »
Enklast är ju att sätta upp en skylt med lag paragrafen där det står att allemansrätten är begränsad för ryttare och att de inte får skada marken på andras egendom. Jag är övertygad om att ryttarna kommer att hålla borta och för att avskräcka den fräckaste av dem kan man sätta upp en fake kamera övervaknings skylt.

PS. tack för ordet "Färist"! har faktiskt undrat vad den egentligen heter sedan jag flyttade till stugan ;D det finns några här ute.   

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-22 kl 09:42 »
Hästar gillar inte att gå på konstiga saker, men en metallplatta fungerar nog bara på de nervigaste. Till den hästtypen räcker det med en dörrklocka eller en fågelskrämma med stirrande ögon.

Går och tittar på gammal metallskrot,,funderingar kring att ingen ska fastna med fötterna - grannungarna som genar till skolan.
(dom slipper huvudvägen som har en kurva)
Grannungar som hejjar och pratar. Ryttarna som jag inte ens vet vilka de är och var de kommer ifrån men tala om för mig att hundar inte får vara lösa utanför tomt. Inte ens då jag taladae om att det är min in/utfart och PÅ min tomt så kommer dom åter igen, varje, varannan dag, olika klockslag,,annars hade jag suttit mitt på vägen med hundarna i koppel och markerat.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-22 kl 09:44 »
Enklast är ju att sätta upp en skylt med lag paragrafen där det står att allemansrätten är begränsad för ryttare och att de inte får skada marken på andras egendom. Jag är övertygad om att ryttarna kommer att hålla borta och för att avskräcka den fräckaste av dem kan man sätta upp en fake kamera övervaknings skylt.

PS. tack för ordet "Färist"! har faktiskt undrat vad den egentligen heter sedan jag flyttade till stugan ;D det finns några här ute.   

Det står nu: privat väg, ej genomfart, lösa hundar...
Har åtelkamera uppsatt men det har jag inte annonserat ut

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-22 kl 10:26 »
Sopbilen komplicerar ju det hela med sin vikt, annars vore rör i modellen trafikskyltar eller byggställning rätt bra. Runda och avskräckande för hästar och klövdjur, men inga problem för våra fötter eller cykelhjul så länge de åker tvärs rören. Tror man endast skall ha någon centimeter mellan så att t ex rådjur och små hundar inte bryter benen om oturen är framme.

Vi hade en häst som var väldigt rädd för att gå i vatten. Grund vallgrav kanske ;D

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-22 kl 11:14 »
Om det verkligen handlar om en egen infart, där hemfridszonen enligt allemansrätten gäller, så kan man sätta upp en vägbom som hindrar ryttare och oönskade fordon.

Den kan öppnas manuellt, eller med fjärrkontroll om så önskas.

Färist är ofta tillståndspliktigt, eftersom vilts rörelser inskränks, och utförandet måste vara säkert så att färisten inte ger skador på vare sig vilda djur och/eller människor, och den ska dessutom hålla för de fordon som ska passera.

En vägbom är nästan aldrig tillståndspliktig.


Att hävda att lösa hundar är tillåtna bara för att man råkar vara markägare är en vantolkning av regelverket.

Ska man hundar lösa på "tomten" så ska denna vara ordentligt inhägnad runt om, så vare sig djur eller människor kan komma till skada, och så att inte hundarna kan få för sig att rymma. Harungar, fågelungar, rådjurskid och annat djurliv som kopplingsreglerna är avsedda att skydda, finns oavsett om man är markägare eller ej.
Tror du att vi går med lösa hundar under den tid då koppeltvång gäller, på våra 100 hektar mark, bara för att vi råkar äga marken?

Det låter på TS beskrivning som en mycket stor tomt, där det är otydligt var hemfridszonen enligt allemansrätten finns, och att området helt saknar staket och stängsel.

Det är faktiskt tillåtet att rida i naturen, och på enskilda vägar så länge man följer principerna om att inte störa och inte förstöra. Om då de ridande använder en del av vägen, för att t.ex. nå en etablerad stig ut i ett annat markområde med annan ägare, så är det inte tillåtet att stänga av vägen "bara för att...".

Om vägsnutten det gäller med nöd och näppe är synlig från den del av tomten där man oftast brukar uppehålla sig och från bostadshuset, så upplever jag det som att det allemansrätten gäller, och att TS vill utöka sin privata sfär till att omfatta all sin ägda mark.

Vad är det egentliga problemet med att folk rider eller promenerar en bit på vägen? Är det i princip "på tomten" så att man blir störd när man sitter och dricker kaffe ute, med hästar bara några meter bort? Eller har det att göra med de icke inhägnade lösa hundarna?
I lantlig miljö brukar det vara svårt att inte ens veta vilka ens grannar är, det kan ju inte finnas ett oändligt antal grannar med hästar eller med barn som ska till skolan? Det brukar gå bra att prata med folk. Ta med något nybakt, och gå och knacka på dörren, och prata.

Vi har folk som rider, kör häst, promenerar m.m. på våra brukningsvägar, de närmaste vägarnas infarter är fullt synliga från tomten, men utanför hemfridszonen. Så länge det sker med måtta och vägen håller för belastningen är det OK, och fullt tillåtet enligt allemansrätten.

Ett problem som ökat de senaste åren är folk som cyklar MTB med extra grova däck i skogsterräng och skapar skador som liknar skadorna från cross-motorcykel, och folk som tror att de får köra ATV i skogen eller t.o.m. på åker- eller betesmark (ger snabbt stora skador).

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-22 kl 11:44 »
Tror man endast skall ha någon centimeter mellan så att t ex rådjur och små hundar inte bryter benen om oturen är framme.
Själv skulle jag välja mellanrum på kanske 1 dm så, regn, snö, is, jord och lera kan trilla igenom.
Om man valde 3x6" tjärade furuplank på högkant  som ytbelägg/färist skulle man kunna få en robust konstruktion, att dimensionera de bärande balkarnas höjd och täthet måste ju göras med hänsyn till fordonens vikt/axeltryck och hur ofta trafik förekommer samt hur lång färisten ska vara

En spiltbotten eller körbro med cm springor mellan planken verkar inte varit hindrande för arbetshästar för 100år sedan, det är nog ett alldeles för litet avstånd.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-22 kl 13:18 »
Själv skulle jag välja mellanrum på kanske 1 dm så, regn, snö, is, jord och lera kan trilla igenom.
Om man valde 3x6" tjärade furuplank på högkant  som ytbelägg/färist skulle man kunna få en robust konstruktion, att dimensionera de bärande balkarnas höjd och täthet måste ju göras med hänsyn till fordonens vikt/axeltryck och hur ofta trafik förekommer samt hur lång färisten ska vara

En spiltbotten eller körbro med cm springor mellan planken verkar inte varit hindrande för arbetshästar för 100år sedan, det är nog ett alldeles för litet avstånd.

Jag tror att man kommer att få stora problem med den kommunala sophämtningen, om man skapar en hemgjord konstruktion utan att denna är godkänd av både kommun och länsstyrelse.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #10 skrivet: 24 apr-22 kl 13:43 »
Om det verkligen handlar om en egen infart, där hemfridszonen enligt allemansrätten gäller, så kan man sätta upp en vägbom som hindrar ryttare och oönskade fordon.

Den kan öppnas manuellt, eller med fjärrkontroll om så önskas.

Färist är ofta tillståndspliktigt, eftersom vilts rörelser inskränks, och utförandet måste vara säkert så att färisten inte ger skador på vare sig vilda djur och/eller människor, och den ska dessutom hålla för de fordon som ska passera.

En vägbom är nästan aldrig tillståndspliktig.


Att hävda att lösa hundar är tillåtna bara för att man råkar vara markägare är en vantolkning av regelverket.

Ska man hundar lösa på "tomten" så ska denna vara ordentligt inhägnad runt om, så vare sig djur eller människor kan komma till skada, och så att inte hundarna kan få för sig att rymma. Harungar, fågelungar, rådjurskid och annat djurliv som kopplingsreglerna är avsedda att skydda, finns oavsett om man är markägare eller ej.
Tror du att vi går med lösa hundar under den tid då koppeltvång gäller, på våra 100 hektar mark, bara för att vi råkar äga marken?

Det låter på TS beskrivning som en mycket stor tomt, där det är otydligt var hemfridszonen enligt allemansrätten finns, och att området helt saknar staket och stängsel.

Det är faktiskt tillåtet att rida i naturen, och på enskilda vägar så länge man följer principerna om att inte störa och inte förstöra. Om då de ridande använder en del av vägen, för att t.ex. nå en etablerad stig ut i ett annat markområde med annan ägare, så är det inte tillåtet att stänga av vägen "bara för att...".

Om vägsnutten det gäller med nöd och näppe är synlig från den del av tomten där man oftast brukar uppehålla sig och från bostadshuset, så upplever jag det som att det allemansrätten gäller, och att TS vill utöka sin privata sfär till att omfatta all sin ägda mark.

Vad är det egentliga problemet med att folk rider eller promenerar en bit på vägen? Är det i princip "på tomten" så att man blir störd när man sitter och dricker kaffe ute, med hästar bara några meter bort? Eller har det att göra med de icke inhägnade lösa hundarna?
I lantlig miljö brukar det vara svårt att inte ens veta vilka ens grannar är, det kan ju inte finnas ett oändligt antal grannar med hästar eller med barn som ska till skolan? Det brukar gå bra att prata med folk. Ta med något nybakt, och gå och knacka på dörren, och prata.

Vi har folk som rider, kör häst, promenerar m.m. på våra brukningsvägar, de närmaste vägarnas infarter är fullt synliga från tomten, men utanför hemfridszonen. Så länge det sker med måtta och vägen håller för belastningen är det OK, och fullt tillåtet enligt allemansrätten.

Ett problem som ökat de senaste åren är folk som cyklar MTB med extra grova däck i skogsterräng och skapar skador som liknar skadorna från cross-motorcykel, och folk som tror att de får köra ATV i skogen eller t.o.m. på åker- eller betesmark (ger snabbt stora skador).
Vägen går rakt in på gårdsplanen, det är så mycket tomt och vägen går rakt in på gårdsplanen. Vägen leder ingenstans mera än ut igen på samma allmänna väg de kom på.
Hunadr får vara lösa på egen tomt. Jag har dom inte på de 100 ha vi har utan inne på tomten, gårdsplanen.
Jag ska inte behöva ha hund kopplad när jag öppnar yttterdörren för att några envisas med at rida in och ut igen.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #11 skrivet: 24 apr-22 kl 15:24 »
Vägen går rakt in på gårdsplanen, det är så mycket tomt och vägen går rakt in på gårdsplanen. Vägen leder ingenstans mera än ut igen på samma allmänna väg de kom på.
Hunadr får vara lösa på egen tomt. Jag har dom inte på de 100 ha vi har utan inne på tomten, gårdsplanen.
Jag ska inte behöva ha hund kopplad när jag öppnar yttterdörren för att några envisas med at rida in och ut igen.

Jag ser det som att du missförstår reglerna om hundar och koppeltvång.

Egen tom utan inhägnad, innebär att du definitivt måste vara ute tillsammans med hunden/hundarna under perioden när det generella koppleltvånget för skydd av andra djur i naturen gäller, alltså 1 mars till 20 augusti. Då ska du ha hundar som du kan få att avbryta omedelbart om de t.ex. förföljer en harunge eller liknande.

Vill du inte vara ute med dina hundar, så får du ha ett bra staket runt en lämplig del av tomten, en hundgård eller liknande. Det är alltså fel att öppna dörren och släppa ut hundarna och sedan gå in själv.

Under övrig tid på året, så gäller det sedvanliga strikta hundägaransvaret. Om dina hundar aldrig lämnar tomten (tomt i allemansrättens betydelse alltså, hemfridszonen), så kan du ha hundarna lösa, men om de t.ex. förföljer vilt, attackerar cyklister, folk som promenerar eller  "driver runt på bygden" så följer du inte det strikta hundägaransvaret.

Det låter som att du bor på en fastighet, där "byvägen" gick mellan husen tidigare.

Det finns antagligen en ganska stark sedvana för bygdens befolkning att använda din väg.

Om den användningen är störande, kanske stod fastigheten mer eller mindre obebodd under många år, så riskerar du att skapa dålig stämning/grannsämja, om du stänger av vägen på det ena eller andra sättet, det är mycket bättre att bli vän med sina grannar. Förr eller senare så behöver man hjälp av någon, och det är mycket lättare att få om man pratar med folk än om man är sedd som den där "surgrannen" som bara stängde av vägstumpen som använts av bygdens befolkning i hundratals år.

Det går att leta upp vilka som rider, man frågar bara flera grannar. De ridande kanske inte förstår att du blir störd? Eller handlar det om hundarna?

Om det är passager precis där vägen passerar mellan gårdens byggnader som är jobbigt för dig, så kanske du kan skapa en stig runt om  byggnaderna, på den för dig bästa sidan dit du hänvisar folk.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #12 skrivet: 24 apr-22 kl 15:52 »
Hundarna är inte ute ensamma - aldrig. Jag öppnar ytterdörren och går 5 steg ut och så kommer det en trupp med hästar runt hörnet på garaget och in mellan huset.
Det är inte en bygata.
Det finns en allmän väg med exakt lika lång sträckning som att rida in på min tomt och ut igen.
Min släkt har bott här sen början av 60 talet och vi vet inte vilka det äår som tagit för vana att rida in här.
Har ett antal ha där jag ibland har hund lös men den avbryter direkt om det tex kommer rådjur.
Lite skillnad när man öppnar ytterdörren och få stop på hund när det är hästar utanför dörren, överaskningsmoment de luxe.
Att folk skulle rida på de övriga hektaren det skiter jag högaktningsfullt i men mellan garage och hus, det är min tomt och vägen leder inte nånstans mera än ut på samma väg de red in i från.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #13 skrivet: 24 apr-22 kl 16:30 »
Jag ser det som att du missförstår reglerna om hundar och koppeltvång.

Egen tom utan inhägnad, innebär att du definitivt måste vara ute tillsammans med hunden/hundarna under perioden när det generella koppleltvånget för skydd av andra djur i naturen gäller, alltså 1 mars till 20 augusti. Då ska du ha hundar som du kan få att avbryta omedelbart om de t.ex. förföljer en harunge eller liknande.

Vill du inte vara ute med dina hundar, så får du ha ett bra staket runt en lämplig del av tomten, en hundgård eller liknande. Det är alltså fel att öppna dörren och släppa ut hundarna och sedan gå in själv.

Under övrig tid på året, så gäller det sedvanliga strikta hundägaransvaret. Om dina hundar aldrig lämnar tomten (tomt i allemansrättens betydelse alltså, hemfridszonen), så kan du ha hundarna lösa, men om de t.ex. förföljer vilt, attackerar cyklister, folk som promenerar eller  "driver runt på bygden" så följer du inte det strikta hundägaransvaret.

Det låter som att du bor på en fastighet, där "byvägen" gick mellan husen tidigare.

Det finns antagligen en ganska stark sedvana för bygdens befolkning att använda din väg.

Om den användningen är störande, kanske stod fastigheten mer eller mindre obebodd under många år, så riskerar du att skapa dålig stämning/grannsämja, om du stänger av vägen på det ena eller andra sättet, det är mycket bättre att bli vän med sina grannar. Förr eller senare så behöver man hjälp av någon, och det är mycket lättare att få om man pratar med folk än om man är sedd som den där "surgrannen" som bara stängde av vägstumpen som använts av bygdens befolkning i hundratals år.

Det går att leta upp vilka som rider, man frågar bara flera grannar. De ridande kanske inte förstår att du blir störd? Eller handlar det om hundarna?

Om det är passager precis där vägen passerar mellan gårdens byggnader som är jobbigt för dig, så kanske du kan skapa en stig runt om  byggnaderna, på den för dig bästa sidan dit du hänvisar folk.

Går ej leda runt, om dom nu nödvändigtsvis ska in på min infart. På baksidan av garaget är det bergknallar med tät skog, brant upp och ned.
På andra sidan en å.
Det finns ju allmän väg på andra sidan ån så det är inte så at de begränsas utan de tar en extra lov in.

LottaLuvin

  • Inlägg: 828
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #14 skrivet: 24 apr-22 kl 16:59 »
Går ej leda runt, om dom nu nödvändigtsvis ska in på min infart. På baksidan av garaget är det bergknallar med tät skog, brant upp och ned.
På andra sidan en å.
Det finns ju allmän väg på andra sidan ån så det är inte så at de begränsas utan de tar en extra lov in.

Men det behövs ju inte heller, när vägen ju fortsätter vidare och runt, dit de kommer ut igen när de klampat färdigt över din gårdsplan. Då finns ju redan vägen.

Lurigt som sjutton hur en ska få dem att ta vägen istället...
Det är känt att några av oss inte uteslutande väljer sådant som är bra. Det är inte motsägelsfullt, bara man kommer ihåg att vi är idioter.
/von tratt

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #15 skrivet: 24 apr-22 kl 17:06 »
Jag tror att man kommer att få stora problem med den kommunala sophämtningen, om man skapar en hemgjord konstruktion utan att denna är godkänd av både kommun och länsstyrelse.
Jag uppfattar att TS vill veta hur vi andra byggt eller skulle bygga färist, jag skulle välja tjärade furuplank till färisten och stål eller betong till bärande balk, valde att inkludera ett förslag på 1 dm mellanrum då andra nämt 1cm och det tror jag inte fungerar alls.
Om man inte tänker självhushållande och vad man kan producera eller ta till vara av begagnade standardgrejor har ju tex poda.se färdiga rister och är man brydd om godkännande och standarder kan man ju välja någon sådan färdig produkt. TS frågar om bygge, inte köp och vad har du skogaliten att tillföra till TS frågeställning?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #16 skrivet: 24 apr-22 kl 18:01 »
Jag uppfattar att TS vill veta hur vi andra byggt eller skulle bygga färist, jag skulle välja tjärade furuplank till färisten och stål eller betong till bärande balk, valde att inkludera ett förslag på 1 dm mellanrum då andra nämt 1cm och det tror jag inte fungerar alls.
Om man inte tänker självhushållande och vad man kan producera eller ta till vara av begagnade standardgrejor har ju tex poda.se färdiga rister och är man brydd om godkännande och standarder kan man ju välja någon sådan färdig produkt. TS frågar om bygge, inte köp och vad har du skogaliten att tillföra till TS frågeställning?

En av TS frågor är "Färist?" dvs en mer allmän undran om huruvida det är en bra lösning, och antyder väl att ett vidare resonemang (än ren rist-bygghjälp) är välkommet, och dessutom spekulerar han/hon om metallplatta, dvs väger och begrundar lösningar bortom rist-bygge. För att få klarhet i hur rimligt det är att bygga rist som duger är det förstås meningsfullt att ta med i beräkningen det skogaliten påpekar.

(Jag kan själv bli lite misslynt när en fråga 'besvaras' genom att ifrågasättas eller omtolkas utan täckning. Samtidigt är det orimligt att aldrig gå utanför rubrikens mening när ett inlägg diskuteras, i synnerhet när inläggets anda så tydligt inbjuder till det.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #17 skrivet: 24 apr-22 kl 21:45 »
Hundarna är inte ute ensamma - aldrig. Jag öppnar ytterdörren och går 5 steg ut och så kommer det en trupp med hästar runt hörnet på garaget och in mellan huset.
Det är inte en bygata.
Det finns en allmän väg med exakt lika lång sträckning som att rida in på min tomt och ut igen.
Min släkt har bott här sen början av 60 talet och vi vet inte vilka det äår som tagit för vana att rida in här.
Har ett antal ha där jag ibland har hund lös men den avbryter direkt om det tex kommer rådjur.
Lite skillnad när man öppnar ytterdörren och få stop på hund när det är hästar utanför dörren, överaskningsmoment de luxe.
Att folk skulle rida på de övriga hektaren det skiter jag högaktningsfullt i men mellan garage och hus, det är min tomt och vägen leder inte nånstans mera än ut på samma väg de red in i från.

1.Turridning och allemansrätten går inte ihop lagligt.
2. Sätta allemansrätten i system för att göra det till en vanesak är inte lagligt.
3. Att rida på någon annans mark nära markägarens bostad är inte lagligt.

Det var några förslag till skyltar för att göra ett försök för att börja med tillsammans med fake övervakningskamera varningen. Färist känns som en dyr och byråkratiskt involverad historia. Alla färister här ute ser exakt likadana ut, vilket gav ett intryck om att de måste vara godkända av nån tillsynsmyndighet eller nån annan typ av byråkratiskt krav på tillverkaren etc. (men jag kan vara fel).           
   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #18 skrivet: 24 apr-22 kl 22:13 »

1.Turridning och allemansrätten går inte ihop lagligt.
2. Sätta allemansrätten i system för att göra det till en vanesak är inte lagligt.
3. Att rida på någon annans mark nära markägarens bostad är inte lagligt.

Det var några förslag till skyltar för att göra ett försök för att börja med tillsammans med fake övervakningskamera varningen. Färist känns som en dyr och byråkratiskt involverad historia. Alla färister här ute ser exakt likadana ut, vilket gav ett intryck om att de måste vara godkända av nån tillsynsmyndighet eller nån annan typ av byråkratiskt krav på tillverkaren etc. (men jag kan vara fel).           
 
Vad jag hittade så är bara skyltning kravet.

Det finns en lösning som också fungerar.
https://lantbruksnytt.se/enkel-farist/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #19 skrivet: 25 apr-22 kl 09:26 »

1.Turridning och allemansrätten går inte ihop lagligt.
2. Sätta allemansrätten i system för att göra det till en vanesak är inte lagligt.
3. Att rida på någon annans mark nära markägarens bostad är inte lagligt.

Det var några förslag till skyltar för att göra ett försök för att börja med tillsammans med fake övervakningskamera varningen. Färist känns som en dyr och byråkratiskt involverad historia. Alla färister här ute ser exakt likadana ut, vilket gav ett intryck om att de måste vara godkända av nån tillsynsmyndighet eller nån annan typ av byråkratiskt krav på tillverkaren etc. (men jag kan vara fel).           
   

Nej, nej, och nästan nej.

Det finns inget som gör att turridning skulle vara undantaget från allemansrätten. Att ha ett företag som sysslar med turridning, och inte ha avtal med markägare vars mark man nyttjar är månne korkat, men det är faktiskt inte lagstridigt

Vadå sätta i system? nu hittar du på. Du säger nämligen att man inte får ta samma väg som man gjort tidigare.
Var i lagens skrivningar hittar du det? Länk tack. Det vore en nyhet för mig.
Enligt allemansrätten så får man inte störa och inte förstöra. Rider, går eller cyklar man på samma ställe uppstår förr eller senare slitage eller skador på marken, är det vad du menar?

Den fredade hemfridszonen brukar vara det som omfattar den hävdade trädgården närmast bostadshus, kompletterat med gårdsplan för aktiva lantbruk. Ofta hör man att ca 15-20 meter runt bostadshuset är hemfridszonen.
Hur välskött en trädgård är, om det finns staket/stängsel är exempel på komponenter som kan göra hemfridszonen större, eller mindre.

Så att rida inom synhåll är långt ifrån "förbjudet", att rida i trädgården är självfallet förbjudet.

Men en trädgård är mer än ett gammalt äppelträd på en i övrigt ej hävdad yta, så det är rätt svårt att avgöra var gränserna går.


fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-22 kl 11:39 »
Kan man lägga en metallplatta direkt på vägen, typ 3  x  3 m? kan det vara avskräckande för hästar?

Ja man kan lägga en stor metall platta på vägen(kolla körplåt) däremot betvivlar jag att det har någon verkan på trafikvana hästar och en plåt i den stl du funderar på kanske väger 2-3,5ton och kräver rejäl kran för att kunna hanteras.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #21 skrivet: 25 apr-22 kl 18:12 »
Nej, nej, och nästan nej.

Det finns inget som gör att turridning skulle vara undantaget från allemansrätten. Att ha ett företag som sysslar med turridning, och inte ha avtal med markägare vars mark man nyttjar är månne korkat, men det är faktiskt inte lagstridigt

Vadå sätta i system? nu hittar du på. Du säger nämligen att man inte får ta samma väg som man gjort tidigare.
Var i lagens skrivningar hittar du det? Länk tack. Det vore en nyhet för mig.
Enligt allemansrätten så får man inte störa och inte förstöra. Rider, går eller cyklar man på samma ställe uppstår förr eller senare slitage eller skador på marken, är det vad du menar?

Den fredade hemfridszonen brukar vara det som omfattar den hävdade trädgården närmast bostadshus, kompletterat med gårdsplan för aktiva lantbruk. Ofta hör man att ca 15-20 meter runt bostadshuset är hemfridszonen.
Hur välskött en trädgård är, om det finns staket/stängsel är exempel på komponenter som kan göra hemfridszonen större, eller mindre.

Så att rida inom synhåll är långt ifrån "förbjudet", att rida i trädgården är självfallet förbjudet.

Men en trädgård är mer än ett gammalt äppelträd på en i övrigt ej hävdad yta, så det är rätt svårt att avgöra var gränserna går.
Nu är det så att enligt de uppgifter vi har fått från Björkris borde den tredje punkten vara ett klart JA.

Och den andra punkten handlar om utöver det du själv har nämnt, en typ av missbruk av rättigheter i detta fall. Man får ju tälta på annans mark men inte mer än en viss antal nätter på raken och skulle nån person tälta högst antal nätter på raken och sedan bryta förloppet och börjar tälta igen högst antal tillåtna nätter och bryta igen och tälta igen och så vidare kan den här personen sätta det i system, alltså behöver bara hitta två tre platser som har olika markägare. Det är en liknande sak som turridnings arrangör eller ridskoleansvarig har valt att göra på Björkris egen privat enskild infart på grund av nån anledning, när de ändå har andra alternativ att välja på (troligen för att undvika kurvan på byvägen, förståeligt det med). Att missbruka rättigheter är olagligt och att resonera det här enskilda fallet på det sättet dvs att det de gör är olagligt, är inte olagligt, även om man inte har en garanti på att om man kan vinna en eventuell rättegång, men huvudsaken är att man på ett lagligt sätt kan hävda med skylt att det är olagligt.

Punkt ett är mer komplicerad eftersom syftet med allemansrätten är ju i grund och botten för enskilda invånare och att företagen utnyttjar den för egenvinning är inte särskilt snyggt. Och precis som du har nämnt är det ju korkat av ansvariga på företaget (men behöver nödvändigtvis inte ryttarna, de följer ju bara anvisningar de har fått från ansvariga vilket oftast låter "det är fritt fram överallt enligt allemansrätten"). Nu om Björkris sätter upp skyltar som säger tvärtom, att det är olagligt, lär då det skapa en dilemma bland ryttare och den kan leda till att ansvariga lär behöva börja agera. Därför att hävda på en skylt att "Turridning och Allemansrätten inte går ihop lagligt" är inte olagligt för en privat person på sin egen mark medans som ett företag har motparten mer att förlora oavsett allemansrätten eller inte allemansrätten. Och Björkris finns för deras förfogande för ett samtal så att hon tillsammans med de kan lösa problemet utan att bygga en färist.   
     

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #22 skrivet: 25 apr-22 kl 19:48 »
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/ridning#:~:text=Allemansr%C3%A4tten%20g%C3%A4ller%20f%C3%B6r%20ryttare%2C%20men%20ridning%20st%C3%A4ller%20st%C3%B6rre,omr%C3%A5den%20d%C3%A4r%20det%20%C3%A4r%20risk%20att%20skada%20marken.
RIDNING PÅ ENSKILD VÄG
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar så länge vägarna inte skadas. Risken för skador minskar om du rider i mitten på vägen. Rider du ofta längs samma vägsträcka bör du ha en dialog och eventuellt skriva ett avtal med den som äger vägen.

Hästspillning är inte skadligt för naturen men i större mängder kan det bli ett problem för andra som går eller färdas längs vägen. På vintern fryser spillningen till hårda klumpar som kan bli ett problem för annan trafik. Ta därför för vana att alltid ta bort spillningen från vägen. Markägaren kan kräva skadestånd om vägen skadas av ridning eller travträning.

Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. I tätbebyggt område kan kommunen reglera ridning.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #23 skrivet: 25 apr-22 kl 19:53 »
Från samma sida som länken ovan men gäller för företagare
Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas. Domen ger vägledning när det gäller organiserad, kommersiell användning av annans mark. Domen slår fast att allemansrätten kan användas kommersiellt, men om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre utöva verksamheten på det sättet.

Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

I den här broshyren står det massor av värde
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/8100/91-620-8161-6.pdf
« Senast ändrad: 25 apr-22 kl 20:15 av esten »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #24 skrivet: 25 apr-22 kl 22:04 »
Tack esten för att du sakligt bemöter de, i min mening rappakaljafyllda inlägg från skogaliten angående allemansrätten och turridning.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-22 kl 14:42 »
Nu är det så att enligt de uppgifter vi har fått från Björkris borde den tredje punkten vara ett klart JA.

Och den andra punkten handlar om utöver det du själv har nämnt, en typ av missbruk av rättigheter i detta fall. Man får ju tälta på annans mark men inte mer än en viss antal nätter på raken och skulle nån person tälta högst antal nätter på raken och sedan bryta förloppet och börjar tälta igen högst antal tillåtna nätter och bryta igen och tälta igen och så vidare kan den här personen sätta det i system, alltså behöver bara hitta två tre platser som har olika markägare. Det är en liknande sak som turridnings arrangör eller ridskoleansvarig har valt att göra på Björkris egen privat enskild infart på grund av nån anledning, när de ändå har andra alternativ att välja på (troligen för att undvika kurvan på byvägen, förståeligt det med). Att missbruka rättigheter är olagligt och att resonera det här enskilda fallet på det sättet dvs att det de gör är olagligt, är inte olagligt, även om man inte har en garanti på att om man kan vinna en eventuell rättegång, men huvudsaken är att man på ett lagligt sätt kan hävda med skylt att det är olagligt.

Punkt ett är mer komplicerad eftersom syftet med allemansrätten är ju i grund och botten för enskilda invånare och att företagen utnyttjar den för egenvinning är inte särskilt snyggt. Och precis som du har nämnt är det ju korkat av ansvariga på företaget (men behöver nödvändigtvis inte ryttarna, de följer ju bara anvisningar de har fått från ansvariga vilket oftast låter "det är fritt fram överallt enligt allemansrätten"). Nu om Björkris sätter upp skyltar som säger tvärtom, att det är olagligt, lär då det skapa en dilemma bland ryttare och den kan leda till att ansvariga lär behöva börja agera. Därför att hävda på en skylt att "Turridning och Allemansrätten inte går ihop lagligt" är inte olagligt för en privat person på sin egen mark medans som ett företag har motparten mer att förlora oavsett allemansrätten eller inte allemansrätten. Och Björkris finns för deras förfogande för ett samtal så att hon tillsammans med de kan lösa problemet utan att bygga en färist.   
     

Hur vet du att det handlar om turridning överhuvudtaget?

Bara för att det är mer än en (1st) ridande, så innebär det inte att det handlar om turidning. Vi har heller inte fått reda på om det handlar om ett halvdussin eller fler ryttare eller om det är två-tre personer.

Turridning är en trådsanning.

Folk rider ofta tillsammans. Det är säkrare - man kan hjälpa varandra om problem uppstår, och hästar är flockdjur som gillar att vara i grupp.
Så om det inte finns ett turridningsföretag i närheten, så är sannolikheten att det handlar om turridning minimal.

Antagligen så är vägvalet som inkluderar TS enskilda väg, den tryggaste ridvägen att välja för att nå mellan stallet och någon annan ridväg.

Vad är det för fel på att försöka hitta de som rider och prata med dem?



skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #26 skrivet: 26 apr-22 kl 14:43 »
Tack esten för att du sakligt bemöter de, i min mening rappakaljafyllda inlägg från skogaliten angående allemansrätten och turridning.

Kan du utveckla vad du menar med rappakalja om turridning? Det är klokt att bemöta ett seriöst inlägg med seriösa invändningar istället för en oneliner utan direkt innehåll...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #27 skrivet: 26 apr-22 kl 17:20 »
Kan du utveckla vad du menar med rappakalja om turridning? Det är klokt att bemöta ett seriöst inlägg med seriösa invändningar istället för en oneliner utan direkt innehåll...

Ja - enbart att jag uppfattar estens informationsinhämtning i sakfrågan som god, samt att de slutsatser hen drar av denna info som goda/rimliga.

Jag tycker inte att jag behöver belasta tråden med att upprepa innehållet i estens inlägg.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #28 skrivet: 26 apr-22 kl 19:48 »
Hur vet du att det handlar om turridning överhuvudtaget?

Bara för att det är mer än en (1st) ridande, så innebär det inte att det handlar om turidning. Vi har heller inte fått reda på om det handlar om ett halvdussin eller fler ryttare eller om det är två-tre personer.

Turridning är en trådsanning.

Folk rider ofta tillsammans. Det är säkrare - man kan hjälpa varandra om problem uppstår, och hästar är flockdjur som gillar att vara i grupp.
Så om det inte finns ett turridningsföretag i närheten, så är sannolikheten att det handlar om turridning minimal.

Antagligen så är vägvalet som inkluderar TS enskilda väg, den tryggaste ridvägen att välja för att nå mellan stallet och någon annan ridväg.

Vad är det för fel på att försöka hitta de som rider och prata med dem?
"Ryttarna som jag inte ens vet vilka de är och var de kommer ifrån men tala om för mig att hundar inte får vara lösa utanför tomt. Inte ens då jag taladae om att det är min in/utfart och PÅ min tomt så kommer dom åter igen, varje, varannan dag, olika klockslag"
 
"Jag öppnar ytterdörren och går 5 steg ut och så kommer det en trupp med hästar runt hörnet på garaget och in mellan huset."

"Det finns en allmän väg med exakt lika lång sträckning som att rida in på min tomt och ut igen."

"Min släkt har bott här sen början av 60 talet och vi vet inte vilka det äår som tagit för vana att rida in här."

Allting ovan är från Björkris inlägg på den här tråden och det svarar förhoppningsvis för de frågor du har ställt i ditt inlägg.   



Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #29 skrivet: 26 apr-22 kl 21:40 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur bygga färist?
« Svar #30 skrivet: 27 apr-22 kl 01:52 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.

Hej Vargtand. Om du tar dig tid att kolla bakåt, dels i den här tråden, dels i Klagotråden i Fikarummet, så kommer du att bli varse att hästproblemet har varit aktuellt för Björkris i minst 1 år, kanske 2år. Björkris har fått många förslag till lösning men inte alla har funkat eller fallit bort av andra skäl.
Själv tycker jag att det nu är oerhört positivt att Björkris nu själv för fram alternativet med färist, jag hoppas att hon kommer till skott och får det genomfört.

I all vänlighet, Carolus.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #31 skrivet: 27 apr-22 kl 05:12 »
Hur skulle det vara med saker som skrämmer hästarna?
Inte för att JAG skulle göra det, men...

Färist funkar väl ok, men hästar har en ovanligt liten hjärna så jag vet inte om det är hundraprocentigt, har du en öppning en bit bort, tex i skogen eller liknande där det är svårt att rida så att eventuellt vilt kan passera borde det vara grönt tycker man, djur passerar ändå helst skyddat. Sitter någon på hästryggen får man väl förmoda att personen i fråga också har någon form av kontroll över den om man ser en skylt med en färist symbol.

(Jag har gett grannens flickor och sambo tillåtelse att använda en del av vägen för deras ponnyer så det är inte det, vi hade själv hästar förut, men startade någon kommersiell verksamhet över min mark skulle jag bli rejält förbannad kan jag lova. Det är inte tillåtet att utan uttryckligt tillstånd rida över någons tomt, varken privat eller i kommersiellt syfte, inte heller över åkrar eller trädplanteringar, etc).
Hundar måste som sagt hållas under uppsikt oavsett om det är egen eller annans marker det gäller, men det är bara därför att de inte skall ge sig på de vilda djuren.
Jag har helt enkelt i vänlig ton talat med dem om var man kan rida och var man inte kan rida och varför man inte kan det, men samtliga ryttare här begrep det utan problem.

En grupp som brukar dyka upp med 2-5 ryttare har jag pratat vänligt med och sagt att jag är orolig då de rider min infart över gårdsplanen och jag mäste hålla min hund kopplad direkt från ytterdörr vilket inte är OK at behöva ha den kopplad inne på tomten.
En av de svarade att det är allmän väg. Mitt svar var att det sitter en skylt där min tomts infart är där det står privat väg ej genomfart och varning för lös hund av ren omtanke men att det är stressande för mig att aldrig veta när det står ett antal hästar utanför min ytterdörr. Sa jag har haft hästar själv och vet hur oberäkneliga hästar kan vara från en gång till annan om det kommer en hund. Det forstätts rida 30 meter in, förbi garaget, över gårdsplanen och ut igen.

Det är ingen turridning för det tror jag i lagens bemärkelse är att någn tar betalt och säger nu rider vi den här vägen kl.18.
Det är spontantridning av folk som jag inte ens vet var de kommer ifrån och vart de rider. Vet inte om det är deras egna hästar eller hyrda.

Jag tycker det är fräckt att rida in på en infart och över gårdsplanen och ut igen.
Tänk omjag skulle veta var de bor och spnkulera in och låta min hund kissa och bajsa inne på deras infart..
I går när jag åkte hemifrån så ligger det några stora hästbajsar.

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #32 skrivet: 27 apr-22 kl 05:22 »
Försöker sätta mig in i hur dom tänker.
Jag har själv ridit varje vecka från jag var 7 till jag blev 15.
Lektionsridit en gång i veckan i manege och ibland var det uteritter.
Som vuxen har jag haft hästar men ridit då på egen mark eller allmän väg eller speciella stigar för ryttare eller på stora hästgårdar eller hästarenor, trav/galoppbanor..
Har varit på turridningar, arrangerade betalda såna.
Men aldrig aldrig aldrig ridit in förbi en skylt med privat väg och det syns att vägen leder till garage och hus.
« Senast ändrad: 27 apr-22 kl 05:27 av Björkris »

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #33 skrivet: 27 apr-22 kl 08:18 »
Det här inunder kommer från mitt tidigare inlägg som ingen utom carolus verkar ha läst och här står det klart och tydligt vad som gäller om man har en häst inhyrd i någon annans stall. På en gång blir det då företag och omfattas av samma regler som organiserad ridskola eller turridningsföretag. Bla krävs det tillstånd från länsstyrelsen för att rida på annans mark.
Björkis du måste ta reda på var hästarna kommer ifrån och tala med den som äger stallet. Tala om att vägen inte är allmän vag trots att den går från båda håll/genomfartsväg. Det är nog den främsta anledningen till att ryttarna tror det är allmänväg. Så sätt en bom i ena infarten eller ställ en bil mitt i vägen så länge tills du har pratat med ryttarna igen.



Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #34 skrivet: 01 maj-22 kl 14:38 »
Folk kommer ju i olika tappningar. Normalt är väl att man inte rider förbi förbudsskyltar, men många skyltar gäller ju inte för hästar och nyfikenheten att hitta en trevlig väg är ju naturlig för de som rider ut. Unga människor har inte heller så mycket koll, och de kan dessutom vara både bortskämda och inne i sin egen värld. Lånar de då häst eller har en egen uppstallad på ett ställe där de säger att allemansrätten gäller i stort sett överallt så blir det lätt så här.

Jag är ofta ute på udda ställen där jag måste ta mig fram, men jag har ju ofta lagen på min sida. De jag mött som varit lite avogt inställda till att ta sig över deras mark har oftast varit "adliga" som verkligen kan vara i sin bubbla, men också de som har gårdar där allemansrättens utnyttjande blivit stor, som längs sörmlandsleden. De har allt för ofta fått in folk i trädgården, och en del av dem har en tjurskallig tro att det ingår i allemansrätten. När de förstår att jag har ett jobb att sköta så vänder det ju, och de kan berätta en eller annan anekdot om någon extremt envis tysk eller stockholmare...

Tror också att det kan vara smart att försöka spåra hästkällan.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #35 skrivet: 01 maj-22 kl 16:00 »
Folk kommer ju i olika tappningar. Normalt är väl att man inte rider förbi förbudsskyltar, men många skyltar gäller ju inte för hästar och nyfikenheten att hitta en trevlig väg är ju naturlig för de som rider ut. Unga människor har inte heller så mycket koll, och de kan dessutom vara både bortskämda och inne i sin egen värld. Lånar de då häst eller har en egen uppstallad på ett ställe där de säger att allemansrätten gäller i stort sett överallt så blir det lätt så här.

Jag är ofta ute på udda ställen där jag måste ta mig fram, men jag har ju ofta lagen på min sida. De jag mött som varit lite avogt inställda till att ta sig över deras mark har oftast varit "adliga" som verkligen kan vara i sin bubbla, men också de som har gårdar där allemansrättens utnyttjande blivit stor, som längs sörmlandsleden. De har allt för ofta fått in folk i trädgården, och en del av dem har en tjurskallig tro att det ingår i allemansrätten. När de förstår att jag har ett jobb att sköta så vänder det ju, och de kan berätta en eller annan anekdot om någon extremt envis tysk eller stockholmare...

Tror också att det kan vara smart att försöka spåra hästkällan.

Envis tysk eller stockholmare?
ha ha ha ha ha
Förlåt men nu blir jag rejält utanför ämnet :) :)
Jag är stockkholmare, råkar ofta ut för folk som säger att stockholmare inte har humor och typ är dom som släpper ut kor ur hagarna när dom är på semester och ska ner till sjön och bada.
Jag jobbade till alldeles nyss inom hemvården och det var uppskattat med en nollåtta som förstod vad dom sa och kunde prata om saker samt förstod när de sa de frös och ville ha en filt och inte släcka lyset på toa och lämna dörren på glänt för de var lite mörkrädda. Prata om saker som corioliseffekten, gamla filmstjärnor, gammal svensk musik och hur man tjyvkopplar en bil ha ha ha ha

Det visar sig i verkliga livet att de som inte är stockholmare tror att hela regeringen och de som sitter och bestämmer är stockholmare vilket jag brukar få tillrättavisa med att de är folkvalda från heeeeela landet.
Sen har jag bett om att få exempel på att Göteborgare har mera humor än stockholmarna.
De äldre här brukar då ta till med Albert och Herbert.
Jag kan ju då tala om att det är en direktöversatt TV serie från england och att Albert var smålänning...då brukar det bli tyst..

Dessa människor brukar skoja med mig och säga att dom gillar mig fast jag är nollåtta :)
Tacka fasingen för det då jag kan tjyva tomatplantor, sätta potatis, mjölka och fösa kor, rida, grava lax med granbarr, koka fläsklägg och göra solmos samt plocka fästingar på deras husdjur och klippa klorna på deras gamla hund.
Jag brukade även ta med hemmalagad mat till de som längtade efter speciell maträtt..jag lagade hemma och sparade ned matlåda med tex fläsklägg kokt i pilsner och solmos samt budapesttårta till efterrätt.
Ibland tror jag att jag är utsänd ambassadör för Sthlm :) :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #36 skrivet: 01 maj-22 kl 21:50 »
Det finns dock fler stockholmare än vad det finns till exempel örebroare, och när det finns många så finns det ett underlag för extremer. Och då är det mer troligt att man stöter på en riktig stolle med stockholmsdialekt än någon annan. Ungefär som med tyskarna, de är rätt många som gillar vår natur.


Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #37 skrivet: 03 maj-22 kl 07:39 »
Kan du inte bara säga till dom på ett snällt sätt?

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #38 skrivet: 03 maj-22 kl 09:26 »
Kan du inte bara säga till dom på ett snällt sätt?

Dom brukar rida förbi så fort, bara dykerr upp bakom garaget, över gårdsplanen, nuddar hushörnet och sen vidare ut, jag hinner inte ens ut, olika dagar olika tider. Har försökt att typ tisdagar och torsdagar kl.17.15, sen blev det måndagar kl. 07.10....
Så en dag hade jag skor och var klädd och såg dom direkt när dom rundade garaget....
hoppade jag ut och ropade: hallå hallå hallå!
Dom stannade och vred på huvudet.
Jag sa med vänlig röst: hej, jag vill bara berätta att när ni rider in på min tomt så kan ni möta min hund lös, det gör mig orolig då jag ju själv har haft hästar och vet att hästar kan reagera på hundar.
En av dom sa: du måste ha din hund kopplad på allmän väg!
Jag sa vänligt: det är inte allmän väg. min tomt börjar där ej genomfarts skylten sitter och jag ska inte behöva koppla hunden när jag går ut genom ytterdörren på min egna tomt, det är ett stressmoment att aldrig kunna slappna av på egna tomten.
En av dom vidhöll och pekade på några buskar och sa där är tomten, typ 5 meter från min veranda.
Jag repeterade igen med vänlig röst.
Dom sa: jaha och red vidare.
Jag vet inte hur dom såg ut dp bylsiga jackor och heltäckande ridhjälmar, vet ej ens hårfärg/hårlängd, kunde inte avgöra ens vilken ålder.
Det gick 2-3 dagar så red dom förbi igen och igen.
Jag rev då upp några buskar och ungträd och la över vägen, varningstriangel, det ser ut som skogsarbete/trädgårdsröjning.
Traktor med släp står där.
Trodde dom skulle vända och rida tillbaka,,men icke!
Dom red runt, ut på gräsmatta och red vidare, detta har hänt ett antal gånger.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #39 skrivet: 03 maj-22 kl 12:04 »
Har du ingen karta där din tomtgräns finns inritad, man brukar ju få det då man köper en fastighet. Då kan du ju visa var din tomt börjar och slutar.

Sedan vem sköter om vägen? Är det du som har snöröjningen eller är det kommun vägförening. Räknas vägen som enskild så är det inte säkert det är din privata väg sas. Går att kolla på trafikverket bla eller lantmäteriet

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #40 skrivet: 03 maj-22 kl 12:44 »
Har du ingen karta där din tomtgräns finns inritad, man brukar ju få det då man köper en fastighet. Då kan du ju visa var din tomt börjar och slutar.

Sedan vem sköter om vägen? Är det du som har snöröjningen eller är det kommun vägförening. Räknas vägen som enskild så är det inte säkert det är din privata väg sas. Går att kolla på trafikverket bla eller lantmäteriet

Bara en sån enkel sak som att söka på mitt namn på hitta.se och kryssa i se tomtgräns så syns
det att vägen är inne på min tomt.
SVi sköter om vägen, snöröjning, tillsnyggning mm. Finns ingen vägförening alls då det bara är vår väg.
Del av vägen är uppbyggd sandbank som hålls på plats av stenar och träd planterad längs muren. Har fått laga stenar som rullat ur den uppbygda vägbanken ett flertal gånger. Vägbanken byggdes nån gång 1900 talets början för att ta sig över sankmark som är vid en å och kunna gära en liten bro där.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Hur bygga färist?
« Svar #41 skrivet: 03 maj-22 kl 15:16 »
Hästar brukar inte tycka om höga ljud….

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #42 skrivet: 03 maj-22 kl 15:23 »
Men om staten sköter väghållningen så är det en väg som alla får använda, dessa får inte blockeras.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #43 skrivet: 03 maj-22 kl 15:44 »
Kör en gammal mopedmotor på tomgång och gasa upp fullt till på högvarv utan dämpare just när de de kommer förbi så blir det skoj, det skulle jag fanken kunna betala för att se...  ;D

(Edit, jag höll själv på med ridning förr (och har själv fått gå och hämta hästar typ en halvmil  bort i yrande djupsnö vid mer än ett tillfälle... ), men detdär får mig alltid att ligga dubbelvikt av skratt var gång jag hör från förbannade hästägare som råkat ut för detta...)

Hade det varit en privat väg hade man ju annars kunnat bygga en färist som går att ta bort och byta hela ramen till en fast brygga, tex en bit av en betongbalk från något industri byggöverskott eller en bit fartygsplåt från skroten om någon behöver köra där med tyngre fordon, vid behov om du känner någon som har en traktor som kan släpa det på plats. Det blir ju dock mer komplicerat men man kanske inte behöver göra det så ofta.



« Senast ändrad: 03 maj-22 kl 15:50 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #44 skrivet: 03 maj-22 kl 16:23 »
Men om staten sköter väghållningen så är det en väg som alla får använda, dessa får inte blockeras.

Vi själva sköter vägen, snöröjer, jämnar till, finns ingen vägförening för ingen annan bor här och vill vara med i en förening med oss.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur bygga färist?
« Svar #45 skrivet: 03 maj-22 kl 20:51 »
Jag hade satt staket med grindar runt hela tomten inklusive vägen. Antingen får du öppna när det är sophämtning och liknade och sätta brevlådan vid grinden och du kan sätta soptunnorna utanför grinden också. För att slippa öppna grinden hela tiden kan du dra in den en bit på vägen så kan du sätta bilen på andra sidan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #46 skrivet: 03 maj-22 kl 22:20 »
Vi själva sköter vägen, snöröjer, jämnar till, finns ingen vägförening för ingen annan bor här och vill vara med i en förening med oss.

Det blev nog ett stavfel i ditt förra inlägg då du skrev SV. Och det tolkade jag då som att det var en statligt skött väg.
Sök upp ryttarna och prata med dem. Visa lagparagraferna som fanns i mitt tidigare inlägg. Och stå på dig att vägen är privat.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #47 skrivet: 06 maj-22 kl 00:46 »
Det här inunder kommer från mitt tidigare inlägg som ingen utom carolus verkar ha läst och här står det klart och tydligt vad som gäller om man har en häst inhyrd i någon annans stall. På en gång blir det då företag och omfattas av samma regler som organiserad ridskola eller turridningsföretag. Bla krävs det tillstånd från länsstyrelsen för att rida på annans mark.
Björkis du måste ta reda på var hästarna kommer ifrån och tala med den som äger stallet. Tala om att vägen inte är allmän vag trots att den går från båda håll/genomfartsväg. Det är nog den främsta anledningen till att ryttarna tror det är allmänväg. Så sätt en bom i ena infarten eller ställ en bil mitt i vägen så länge tills du har pratat med ryttarna igen.



Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

Du har verkligen en egen tolkning av allemansrätt, och en väldigt egen tolkning av "turridning", och hur hästföretag ser ut.

Jag ser det som att du anser att ridning i skog och mark enligt allemansrätten inte borde få förekomma.

Vill du kanske att Allemansrätten ska bort helt och hållet?

Vet du överhuvudtaget något om hur "Hästsverige" fungerar?

Många på landsbygden som själva äger en eller två hästar,  hur ut någon enstaka plats till en eller möjligen två hästar, inte sällan för att få sällskap till sin egen häst. Det är naturligtvis så att den som hyr ut en enstaka stallplats ska vara företagare, och sköta sin bokföring, men vinstsyftet är det klent med. Det brukar också vara klent med den organiserade ridverksamheten, alltså att man t.ex. tar betalt av någon för att få rida.

De där hästägarna på landet rider ofta med "grannen", som också har egna hästar och det är inte någon regelbunden och organiserad ridverksamhet, det är en hobby. Det handlar också ofta om barn och ungdomar, eller mammor/pappor och barn. Två-tre personer rider ut någon runda, mer eller mindre dagligen.

Det är primärt hästhatande gubbar, ofta jägare, som brukar jävlas med ovannämnda kategori ryttare, och vilja ha bort dom från sin jaktmark.
Annars så inryms denna form av ridande inom Allemansrättens regler i normalfallet, så länge man inte stör och inte förstör.

Ridskolor och stora anläggningar med många uthyrda boxar, som drivs primärt med vinstsyfte, eller som en del av idrottsrörelsen, med kommunala och andra bidrag, ligger i regel tätortsnära, alltså där skog och mark är en bristvara som många ska dela på.

Det är många som rider ut, ofta både i form av organiserade uteritter i grupp, och dessutom så rider de som hyrt in sina hästar på anläggningen gärna ut, ensamma eller i smågrupper.

För den här kategorin hästföretag så är det rimligt och nödvändigt att avtala är det befogat att begära att man avtalar med markägare, och har anvisade vägval. Slitaget på naturen riskerar att bli ohållbart annars, och dessutom störa annan friluftsverksamhet.

Turridning, är ett särfall av organiserad ridverksamhet, en guide med tillgång till hästar, tar med en grupp människor på en längre eller kortare ridtur mot betalning. Även det här är en verksamhet där det ska finnas avtal med markägare.

Den text du har skrivit in det nu citerade inlägget, kan länka källan? Det ser ut som du kopierat in text från länsstyrelsens (eller någon kommuns) hemsida. Det är rätt fult att göra så, utan att ange källa.

För du tog nog bara med en del av texten, eller hur?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #48 skrivet: 06 maj-22 kl 01:13 »
En grupp som brukar dyka upp med 2-5 ryttare har jag pratat vänligt med och sagt att jag är orolig då de rider min infart över gårdsplanen och jag mäste hålla min hund kopplad direkt från ytterdörr vilket inte är OK at behöva ha den kopplad inne på tomten.
En av de svarade att det är allmän väg. Mitt svar var att det sitter en skylt där min tomts infart är där det står privat väg ej genomfart och varning för lös hund av ren omtanke men att det är stressande för mig att aldrig veta när det står ett antal hästar utanför min ytterdörr. Sa jag har haft hästar själv och vet hur oberäkneliga hästar kan vara från en gång till annan om det kommer en hund. Det forstätts rida 30 meter in, förbi garaget, över gårdsplanen och ut igen.

Det är ingen turridning för det tror jag i lagens bemärkelse är att någn tar betalt och säger nu rider vi den här vägen kl.18.
Det är spontantridning av folk som jag inte ens vet var de kommer ifrån och vart de rider. Vet inte om det är deras egna hästar eller hyrda.

Jag tycker det är fräckt att rida in på en infart och över gårdsplanen och ut igen.
Tänk omjag skulle veta var de bor och spnkulera in och låta min hund kissa och bajsa inne på deras infart..
I går när jag åkte hemifrån så ligger det några stora hästbajsar.


Om du vill slippa hästar och cyklister, så hjälper det inte att ha en skylt om "privat väg" och "ingen infart" eller skyltar som den runda gula skylten med röd bård som står för "motorfordonstrafik förbjuden", eftersom det är tillåtet att rida och cykla på enskild väg ("privat väg") enligt Allemansrätten.

BTW så finns det i lagen mening ingen "privat väg"det finns enskilda vägar och allmänna vägar och dessutom:

"En skylt med texten ”Privat väg” eller ”Privat område” får inte sättas upp av markägare utan tillstånd från kommunal myndighet. (5, 12 § Lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hur-privat-far-man-vara

Jag får en gnagande känsla av att vare sig ryttarna eller du har riktig koll på vad som menas med allmän väg eller enskild väg, och att det finns flera olika underkategorier av enskilda vägar (som vi inte behöver gå in på just nu).
 
Jag har närmare en km grusväg som går på min mark. Den är en enskild väg med statsbidrag som sköts av en vägförening. Fast vägen ligger på min mark. Den vägen är en del av det allmänna vägnätet, fast det är en enskild väg.
Inte konstigt att det för gemene man blir bluddrigt om en väg är en allmän väg, eller en enskild väg.

Jag har också några skogsbilvägar och några enklare "traktorvägar" på  min mark, dessa är också enskilda vägar, och det jag som väljer hur jag ska sköta dessa, och behövs det, kan jag sätta upp skyltar om t.ex. motorfordonstrafik förbjuden, eller sätta upp en vägbom.

Vill du undvika att folk rider eller cyklar, behöver dina skyltar upplysa om just det.

Billigare än en färist eller vägbom, är att låta ett skyltföretag göra en skylt åt dig på vilken det står "ridning och cykling undanbedes", "Lösa hundar".

Tillåt mig gissa, att man inte direkt uppfattar "hemfridszonen" enligt Allemansrätten (trädgård och gårdsplan) vid infarten till vägen, och att vägen skulle leda direkt till din ytterdörrs närhet?

Det liknar kanske väldigt mycket alla de där andra "privata" vägarna (Enskild väg), som inte går direkt utanför något bebott hus?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #49 skrivet: 06 maj-22 kl 01:17 »
Ja - enbart att jag uppfattar estens informationsinhämtning i sakfrågan som god, samt att de slutsatser hen drar av denna info som goda/rimliga.

Jag tycker inte att jag behöver belasta tråden med att upprepa innehållet i estens inlägg.

Så att när esten citerar tendensiöst har märkliga tolkningar av lagar och regler, som du gillar då är det bra, medan det som inte stämmer med dina uppfattningar är rappakalja?

Återigen, vad har jag skrivit som är rappakalja?


Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #50 skrivet: 06 maj-22 kl 07:02 »
Om du vill slippa hästar och cyklister, så hjälper det inte att ha en skylt om "privat väg" och "ingen infart" eller skyltar som den runda gula skylten med röd bård som står för "motorfordonstrafik förbjuden", eftersom det är tillåtet att rida och cykla på enskild väg ("privat väg") enligt Allemansrätten.

BTW så finns det i lagen mening ingen "privat väg"det finns enskilda vägar och allmänna vägar och dessutom:

"En skylt med texten ”Privat väg” eller ”Privat område” får inte sättas upp av markägare utan tillstånd från kommunal myndighet. (5, 12 § Lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hur-privat-far-man-vara

Jag får en gnagande känsla av att vare sig ryttarna eller du har riktig koll på vad som menas med allmän väg eller enskild väg, och att det finns flera olika underkategorier av enskilda vägar (som vi inte behöver gå in på just nu).
 
Jag har närmare en km grusväg som går på min mark. Den är en enskild väg med statsbidrag som sköts av en vägförening. Fast vägen ligger på min mark. Den vägen är en del av det allmänna vägnätet, fast det är en enskild väg.
Inte konstigt att det för gemene man blir bluddrigt om en väg är en allmän väg, eller en enskild väg.

Jag har också några skogsbilvägar och några enklare "traktorvägar" på  min mark, dessa är också enskilda vägar, och det jag som väljer hur jag ska sköta dessa, och behövs det, kan jag sätta upp skyltar om t.ex. motorfordonstrafik förbjuden, eller sätta upp en vägbom.

Vill du undvika att folk rider eller cyklar, behöver dina skyltar upplysa om just det.

Billigare än en färist eller vägbom, är att låta ett skyltföretag göra en skylt åt dig på vilken det står "ridning och cykling undanbedes", "Lösa hundar".

Tillåt mig gissa, att man inte direkt uppfattar "hemfridszonen" enligt Allemansrätten (trädgård och gårdsplan) vid infarten till vägen, och att vägen skulle leda direkt till din ytterdörrs närhet?

Det liknar kanske väldigt mycket alla de där andra "privata" vägarna (Enskild väg), som inte går direkt utanför något bebott hus?

Jag fattar skillnaden mellan allmän och enskild väg.
Vem har underhållet.
Men vi har också den luddiga definitionen privat väg.
Om jag äger låt oss säga 50 ha så kan jag inte säja att här får ni inte rida om det nu inte är över grödor eller genom hagar med djur som kan störas.
Men orden privat väg är i vårt allemansland helt korrekt när det är en infart till ett hus och det är så upppenbart nära till huset.
Tänk en villa med en in och en utfart, du rider in rakt på huset och rider ut igen, vägen leder ingen annanstans.

Försökte hitta ett exempel,,knyckt ett foto på internet för att illustrerar,,rider man upp till det här huset och rundar hörnet?

https://finna.fi/Record/sls.%25C3%2596TA+139_%25C3%25B6ta+139+foto+608


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #51 skrivet: 06 maj-22 kl 13:38 »
Jag fattar skillnaden mellan allmän och enskild väg.
Vem har underhållet.
Men vi har också den luddiga definitionen privat väg.
Om jag äger låt oss säga 50 ha så kan jag inte säja att här får ni inte rida om det nu inte är över grödor eller genom hagar med djur som kan störas.
Men orden privat väg är i vårt allemansland helt korrekt när det är en infart till ett hus och det är så upppenbart nära till huset.
Tänk en villa med en in och en utfart, du rider in rakt på huset och rider ut igen, vägen leder ingen annanstans.

Försökte hitta ett exempel,,knyckt ett foto på internet för att illustrerar,,rider man upp till det här huset och rundar hörnet?

https://finna.fi/Record/sls.%25C3%2596TA+139_%25C3%25B6ta+139+foto+608



Finns ingen bra bild där. Rita en skiss och lägg in, så blir det lättare att förstå.

Är du fastighetsägare? Logga i så fall på Lantmäteriets "Mina sidor" och titta på fastighetskartan och studera vilka servitut och gemensamhetsanläggningar fastigheten är involverade i.

Står det något om infartsvägen till fastigheten där?

Det finns ingen "privat väg" i lagens namn, allt är enskild väg, om vägen inte ägs av stat eller kommun. Det andra som finns är infart till enskilda tomter, men bebor man man en jordbruksfastighet med många hektar mark runt gårdscentrum, med en lång väg in till gårdscentrum, så är tomtområdet/hemfridszonen enligt allemansrätten endast området närmast bostadshuset, medan resten av vägen "bara" är en vanlig enskild väg.

Även begrepp som "allmänning" i betydelse "allas mark" saknar tydlig definition och finns i lagens mening inte, även ordet används i dagligt tal för t.ex. en samfällighets- eller vägförenings gemensamt ägda mark. All mark i Sverige har idag en eller flera ägare. "Häradsallmänningar" och liknande ägs med andelar av olika markägare i trakten.
Bygemensam mark har ersatts av olika former av samfälligheter med definierade ändamål, eller skiftats ut till markägare.

Hur många meter är det mellan den allmänt trafikerade vägen, och bostadshuset/gårdscentrum?

En infart till en tomt, kan alltså vara både en enskild väg i en del av sin sträckning, men samtidigt vara en del hemfridszonen enligt Allemansrätten, när den kommer nära det bebodda huset.

I hemfridszonen har man rätt att vara ifred, och slippa joggare, ryttare och cyklister.
Men beroende på områdets topografi och t.ex. växtlighet, så kan hemfridszonen anses vara större eller mindre. Ibland bara några meter runt bostadshuset, ibland kanske uppåt 20-25 meter.

Om det finns en häck, ett staket, en stenmur, ett dike eller t.ex. en flygelbyggnad, ett stort trädgårdsland m.m. så brukar man anse att hemfridszonen avgränsas av häcken, diket, muren, baksidan på flygelbyggnaden (eller vad det är). Att endast klippa fram en jättestor gräsmatta innebär inte att man i allemansrättens mening utvidgar hemfridszonen.

I praktiken så innebär det t.ex. att det kan vara ok att uppehålla sig bara någon meter ifrån

Ett hus som ligger väldigt öppet, kan antas ha en större hemfridszon, än ett hus som ligger omgärdat av skog och buskage.

Ett vanligt tvisteämne, förutom vägar, är bryggor. Om man har en brygga på egen mark utanför hemfridszonen, så kan i praktiken vem som helst, när som helst, använda bryggan för att sola, tillfälligt göra fast en båt, och använda en eventuell badstege.

Det finns allmänna vägar, som ägs av stat och kommun, och så finns det enskilda vägar, som ingår eller inte ingår i det allmänna vägnätet.

Enskilda vägar kan skötas av vägföreningar, vägsamfälligheter eller kan ingå som en del  i näringsfastigheter.
Har en enskild väg statsbidrag så är de en del av det allmänna vägnätet och det finns ett avtal med Trafikverket som reglerar vilken standard vägen ska ha, t.ex. "ska vara tillgänglig för motorfordonstrafik året runt".

En vägsamfällighet eller vägförening eller annan fastighetsägare som har en enskild väg, utan statsbidrag, kan välja att sätta upp skyltar som begränsar tillgången till vägen/vägsystemet för motorfordon och eventuellt komplettera detta med en vägbom för att säkerställa detta. Men man får inte fysiskt hindra gående, cyklister eller ryttare.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #52 skrivet: 06 maj-22 kl 17:00 »
Har kollat fastighetskartan, kan den meter för meter.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #53 skrivet: 06 maj-22 kl 18:42 »
Intressant skiss!

Är villatomterna avstyckningar från "din" fastighet, någon gång för mer eller mindre länge sedan?

Har villatomterna några rättigheter enligt servitut? T.ex. att anlägga avlopp, gräva diken?

Omnämns tillfarten till "din" fastighet på något som helst sätt på lantmäteriets "mina sidor"? T.ex i kartmaterialet i samband med bildandet av villafastigheterna?

Är det inom detaljplan eller gäller "utomplansbestämmelser?

Hur långt ungefär i meter är det mellan den allmänna vägen och tills villatomterna "tar slut", och sedan till ditt hus?

Vem/vilka ansvarar för skötsel av den allmänna vägen, samt för för vägsnutten där det ligger villatomter?

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #54 skrivet: 06 maj-22 kl 18:53 »
Intressant skiss!

Är villatomterna avstyckningar från "din" fastighet, någon gång för mer eller mindre länge sedan?

Har villatomterna några rättigheter enligt servitut? T.ex. att anlägga avlopp, gräva diken?

Omnämns tillfarten till "din" fastighet på något som helst sätt på lantmäteriets "mina sidor"? T.ex i kartmaterialet i samband med bildandet av villafastigheterna?

Är det inom detaljplan eller gäller "utomplansbestämmelser?

Hur långt ungefär i meter är det mellan den allmänna vägen och tills villatomterna "tar slut", och sedan till ditt hus?

Vem/vilka ansvarar för skötsel av den allmänna vägen, samt för för vägsnutten där det ligger villatomter?

Villatomterna har väl tillhört för länge sen i bara några stycken fastigheter.
Ena snuttinfarten har jag servitut att åka mellan tomterna.
Den andra infarten mellan de fyra villorna tillhör min fastighet.

Lilla snuttinfarten som jag servitutsåker på är ca 40 meterfrån skylt  till huset, väl synligt gammal infart så tydligt rakt in i huset.
Den andra mellan de fyra villorna ca 25 meter från skylten till garaget rakt in i garagets gavel och vidare till huset.
De åker på min väg men har bara åkservitut.
Ingen gör något åt vägens underhåll.

Det är ju ingen tidsvinst att rida in och ut istället för att rida allmänna vägen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #55 skrivet: 06 maj-22 kl 19:28 »
Tror inte de som är ute och rider är ute efter tidsvinst ;) Man letar ju ofta efter en kul väg, och när det gäller 15 åringar kan det ju vara extra spännande med "arga tanten"...

Du skulle behöva flytta dina skyltar ner till allmänna vägen så de som respekterar skyltar förstår att det egentligen inte är någon ide att rida in där.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #56 skrivet: 06 maj-22 kl 20:07 »
Skogsplanteringar (dvs där man satt plant eller aktivt driver upp plantor från frö) och motsvarande får man stänga av, inkluderat för gående, dessa områden innefattas INTE av allemansrätten, samma sak med åkermark, inte heller väg som utgör en uppenbar del av någons privata gårdsplan om den inte är öppen för allmänheten.

(Här är det mest barn och ungdomar samt en kompis sambo som rider men de stör inte mig, även om jag troligen uppfyller samtliga kategorier enligt tidigare, fast hästkött är ju gott...  >:D)
 
« Senast ändrad: 06 maj-22 kl 20:13 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #57 skrivet: 06 maj-22 kl 23:03 »
Det är svårt att försöka hjälpa till, när det finns lite för litet information.

Det spelar väldigt stor roll, för vad någon, boende på villatomterna eller TS får, kan eller bör göra runt vare sig skyltning eller avstängning av en vägstunp/tillfart beroende på vad som är reglerat avseende dessa "tillfartsvägar".

Det står något skrivet om dessa rättigheter och skyldigheter avseende tillfartsvägar och villatomter i fastighetsdokumentationen som finns hos Lantmäteriet. Detta får man i regel fram som fastighetsägare genom att logga in här, https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/min-sida/

Det mesta är digitaliserat numera, men riktigt gamla dokument kan man behöva beställa via Lantmäteriet eller det arkiv som Lantmäteriet hänvisar till.

Det är sannolikt, men långt ifrån säkert, att det står i fastighetsbildningsdokumenten, att de villatomter som har sin infart längs den omdiskuterade tillfarten, har något slags rättigheter och skyldigheter runt underhåll av den delen av vägen, men det kan också stå något i stil med att "stamfastigheten är skyldig att underhålla vägen".

Det kan också vara så att vägstumpen med sina bägge infarter, är en del av en gammal byväg, och är därmed en samfälld väg, som det aldrig blev av att göra en förrättning runt att reglera rättigheter och skyldigheter runt. Det är orimligt att de delar av tillfartsvägen som har andra boende än stamfastighetens ägare, ska skötas vederlagsfritt av stamfastigheten (Om nu TS fastighet är stamfastigheten från vilken villatomterna styckades av).
Kan det vara så att någon tidigare ägare till TS fastighet helt enkelt "inte tog betalt" för snöröjning, skrapning m.m. (förutsätter grusväg)?

Vad står det i servitutstexterna mer exakt? Är det avtalsservitut eller officialservitut? Servitut kan visserligen avse i stort sett vad som helst, men är samtidigt väldigt formella och innehåller standardformuleringar. Det spelar väldigt stor roll exakt vad det står.

Hur länge sedan är det villatomterna styckades av?

Hur länge sedan är det som TS fick lagfart på fastigheten?

Om TS "har servitut att åka mellan tomterna" och inget annat, så borde TS inte ha någon som helst skyldighet att sköta den delen av vägen. 

Svaren på ett flertal av dessa frågor finns i Lantmäteriets information om fastigheten. Alltså i den officiella fastighetskartan, avstyckningsdokument, information om vilka gemensamhetsanläggningar som fastigheten är involverad i, och om olika fastighetsutredningar runt TS fastighet, som finns tillgängliga via Lantmäteriets sidor.

För att veta hur det verkligen ligger till, så finns ingen genväg, man måste logga in.


Om området där TS fastighet ligger är inom detaljplan, så finns det ett kommunalt "regelverk" runt vägar, tillfarter, sophämtning, eventuell rätt/skyldighet att ansluta sig kommunalt vatten med mera.

Om man finns inom detaljplan och det finns problem med störande bilåkning eller liknande, så bör man kunna få hjälp av kommunen med att få upp en adekvat och laglig skyltning.
Vid detaljplan är då också möjligt att ta upp frågor om hur, och av vem, vägunderhållet ska skötas för delarna av vägen där det ligger villatomter. Ska tomtägarna sköta det? Kommunen? Kommunen lär inte vilja betala för något de inte redan har ansvar för, så kommunen lär tvinga fram en förrättning för att skapa en vägsamfällighet, med andelstal.

Oavsett detaljplan , så vore det normala att placera eventuella skyltar vid "stora vägen", alltså där man svänger in på vägen, inte ett bra stycke längre upp. Har man "redan svängt in", så blir man mer benägen att fortsätta rakt fram, i synnerhet om det inte finns en vändplan/anvisad vändplats när avvisande skyltar plötsligt dyker upp.

Cyklister, joggare, och ryttare kan man undanbe, men inte förbjuda. Inom hemfridszonen ska de inte vara.

Och så bör det stå rätt saker på skyltarna!

Det ska vara den här skylten: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/forbud-mot-trafik-med-fordon/ och kompletterat med en tilläggstavla "Gäller ej behörig trafik".
Då kan villatomtägarna och deras gäster och leverantörer, och TS gäster och leverantörer ta sig fram. Det bästa oavsett detaljplan eller ej, är att ta kontakt med den enhet på kommunens enhet som har ansvar för gator och vägar, och be om hjälp med hur skyltning ska utformas för att slippa störningar.
Jag kan garantera att skyltar som sätts upp med kommunens tillstånd, har betydligt bättre effekt än hemgjorda skyltar, även om man själv får betala för skyltarna och själv gräva ner stolparna. Då kan man visa papper på att skyltningen är korrekt och följer lagar och regler.

Hittepåskyltar där det står "Privat väg" är ogiltiga och därför ignoreras dessa.

Hur jag tolkar skissen:

Om jag skulle råka köra in mellan villatomterna, så skulle jag inte anse att jag bröt mot hemfriden i Allemansrättens mening, förrän jag åtminstone passerat det som benämns "garage" på skissen och alltså kommit rätt nära bostadshuset. De som kommer den vägen, ser inget bostadshus och det verkar inte heller vara  ett område där det finns en ordnad trädgård. Från andra hållet, så beroende på hur mycket träd och buskar, diken och staket det finns, så måste man minst komma halvvägs från den "allmänna" vägen, innan man når hemfridszonen. Är det dessutom besvärligt att vända med motorfordon, så fortsätter folk.

Så TS, logga in till Lantmäteriet, och läs på om fastigheten!

Förutom nyttan med att faktiskt veta vad som är skrivet runt vägar och tillfarter och vägunderhåll, så brukar det gå att hitta en hel del intressant och spännande om fastighetens historia, även långt tillbaka i tiden.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #58 skrivet: 07 maj-22 kl 10:09 »
Det är svårt att försöka hjälpa till, när det finns lite för litet information.

Det spelar väldigt stor roll, för vad någon, boende på villatomterna eller TS får, kan eller bör göra runt vare sig skyltning eller avstängning av en vägstunp/tillfart beroende på vad som är reglerat avseende dessa "tillfartsvägar".

Det står något skrivet om dessa rättigheter och skyldigheter avseende tillfartsvägar och villatomter i fastighetsdokumentationen som finns hos Lantmäteriet. Detta får man i regel fram som fastighetsägare genom att logga in här, https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/min-sida/

Det mesta är digitaliserat numera, men riktigt gamla dokument kan man behöva beställa via Lantmäteriet eller det arkiv som Lantmäteriet hänvisar till.

Det är sannolikt, men långt ifrån säkert, att det står i fastighetsbildningsdokumenten, att de villatomter som har sin infart längs den omdiskuterade tillfarten, har något slags rättigheter och skyldigheter runt underhåll av den delen av vägen, men det kan också stå något i stil med att "stamfastigheten är skyldig att underhålla vägen".

Det kan också vara så att vägstumpen med sina bägge infarter, är en del av en gammal byväg, och är därmed en samfälld väg, som det aldrig blev av att göra en förrättning runt att reglera rättigheter och skyldigheter runt. Det är orimligt att de delar av tillfartsvägen som har andra boende än stamfastighetens ägare, ska skötas vederlagsfritt av stamfastigheten (Om nu TS fastighet är stamfastigheten från vilken villatomterna styckades av).
Kan det vara så att någon tidigare ägare till TS fastighet helt enkelt "inte tog betalt" för snöröjning, skrapning m.m. (förutsätter grusväg)?

Vad står det i servitutstexterna mer exakt? Är det avtalsservitut eller officialservitut? Servitut kan visserligen avse i stort sett vad som helst, men är samtidigt väldigt formella och innehåller standardformuleringar. Det spelar väldigt stor roll exakt vad det står.

Hur länge sedan är det villatomterna styckades av?

Hur länge sedan är det som TS fick lagfart på fastigheten?

Om TS "har servitut att åka mellan tomterna" och inget annat, så borde TS inte ha någon som helst skyldighet att sköta den delen av vägen. 

Svaren på ett flertal av dessa frågor finns i Lantmäteriets information om fastigheten. Alltså i den officiella fastighetskartan, avstyckningsdokument, information om vilka gemensamhetsanläggningar som fastigheten är involverad i, och om olika fastighetsutredningar runt TS fastighet, som finns tillgängliga via Lantmäteriets sidor.

För att veta hur det verkligen ligger till, så finns ingen genväg, man måste logga in.


Om området där TS fastighet ligger är inom detaljplan, så finns det ett kommunalt "regelverk" runt vägar, tillfarter, sophämtning, eventuell rätt/skyldighet att ansluta sig kommunalt vatten med mera.

Om man finns inom detaljplan och det finns problem med störande bilåkning eller liknande, så bör man kunna få hjälp av kommunen med att få upp en adekvat och laglig skyltning.
Vid detaljplan är då också möjligt att ta upp frågor om hur, och av vem, vägunderhållet ska skötas för delarna av vägen där det ligger villatomter. Ska tomtägarna sköta det? Kommunen? Kommunen lär inte vilja betala för något de inte redan har ansvar för, så kommunen lär tvinga fram en förrättning för att skapa en vägsamfällighet, med andelstal.

Oavsett detaljplan , så vore det normala att placera eventuella skyltar vid "stora vägen", alltså där man svänger in på vägen, inte ett bra stycke längre upp. Har man "redan svängt in", så blir man mer benägen att fortsätta rakt fram, i synnerhet om det inte finns en vändplan/anvisad vändplats när avvisande skyltar plötsligt dyker upp.

Cyklister, joggare, och ryttare kan man undanbe, men inte förbjuda. Inom hemfridszonen ska de inte vara.

Och så bör det stå rätt saker på skyltarna!

Det ska vara den här skylten: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/forbud-mot-trafik-med-fordon/ och kompletterat med en tilläggstavla "Gäller ej behörig trafik".
Då kan villatomtägarna och deras gäster och leverantörer, och TS gäster och leverantörer ta sig fram. Det bästa oavsett detaljplan eller ej, är att ta kontakt med den enhet på kommunens enhet som har ansvar för gator och vägar, och be om hjälp med hur skyltning ska utformas för att slippa störningar.
Jag kan garantera att skyltar som sätts upp med kommunens tillstånd, har betydligt bättre effekt än hemgjorda skyltar, även om man själv får betala för skyltarna och själv gräva ner stolparna. Då kan man visa papper på att skyltningen är korrekt och följer lagar och regler.

Hittepåskyltar där det står "Privat väg" är ogiltiga och därför ignoreras dessa.

Hur jag tolkar skissen:

Om jag skulle råka köra in mellan villatomterna, så skulle jag inte anse att jag bröt mot hemfriden i Allemansrättens mening, förrän jag åtminstone passerat det som benämns "garage" på skissen och alltså kommit rätt nära bostadshuset. De som kommer den vägen, ser inget bostadshus och det verkar inte heller vara  ett område där det finns en ordnad trädgård. Från andra hållet, så beroende på hur mycket träd och buskar, diken och staket det finns, så måste man minst komma halvvägs från den "allmänna" vägen, innan man når hemfridszonen. Är det dessutom besvärligt att vända med motorfordon, så fortsätter folk.

Så TS, logga in till Lantmäteriet, och läs på om fastigheten!

Förutom nyttan med att faktiskt veta vad som är skrivet runt vägar och tillfarter och vägunderhåll, så brukar det gå att hitta en hel del intressant och spännande om fastighetens historia, även långt tillbaka i tiden.

Jag har arbetat med lantmäteri i ca 10 år. (det var några år sen men det var gamla antika papper och det som står inlagt i data i dag. Bestämmande av gränser och servitut av de olika slag)

Den här fastigheten har funnits i släkten i 70 år. Tre generationer.

Det finns anledning till att inte kunna stänga av eller ta bort en av infarterna.

De jag pratat med som jag lyckats "haffa" när de ridit här har varit ålder 20-60, svårt avgöra med nya tidens heltäckande "hockeyhjälmar".
Jag är en vänlig person som hälsar, ler och presenterar mig.

Lät jag kort nu? Näe, jag är en glad fis :)


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #59 skrivet: 07 maj-22 kl 16:57 »
Jag har arbetat med lantmäteri i ca 10 år. (det var några år sen men det var gamla antika papper och det som står inlagt i data i dag. Bestämmande av gränser och servitut av de olika slag)

Den här fastigheten har funnits i släkten i 70 år. Tre generationer.

Det finns anledning till att inte kunna stänga av eller ta bort en av infarterna.

De jag pratat med som jag lyckats "haffa" när de ridit här har varit ålder 20-60, svårt avgöra med nya tidens heltäckande "hockeyhjälmar".
Jag är en vänlig person som hälsar, ler och presenterar mig.

Lät jag kort nu? Näe, jag är en glad fis :)



Men du svarar verkligen inte på frågorna som har relevans runt vad som de facto gäller?

Överhuvudtaget så är svaren få?

Utan att bryta mot anonymiteten, så borde det väl gå att skriva av vad som står i fastighetsbildningsavtal och avstyckningsavtal med mera om rättigheter/skyldigheter runt infarter och väg, genom att skriva xxxx på lämpliga ställen?

Har du de senaste åren läst igenom fastighetsdokumentationen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 6 användare (1 dolda)
tuslus, skogskälla, fri, Källeberg, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser