Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta yttergolv i rastvagn  (läst 782 gånger)

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
Byta yttergolv i rastvagn
« skrivet: 29 jul-21 kl 21:01 »
Jag har en rastvagn som jag håller på att bygga om till permanentbostad. Har länge tängt att yttergolvet, det kan jag i alla fall behålla men tror inte det kommer att vara möjligt vid närmare eftertanke. Golvet är konstruerat av plywood som vilar direkt på själva underredet. Det ser helt ok ut förutom vid hjulhusen. Överväger om jag kan byta det bara just där men eftersom jag ändå tror att jag kommer behöva riva innifrån för att byta ut det tänker jag att det kanske är bäst att helt enkelt byta ut hela golvet. Som jag har förstått det är yttergolvet i regel det första du monterar på underredet. Hur gör jag då för att montera in det nya yttergolvet? Ser framför mig att försöka skava fram tillräckligt med marginaler för att ge dom nya skivorna något att vila på men det känns ju inte så tillfredställande. Någon som har erfarenhet av att byta golv i vagnar eller idéer på hur man kan gå tillväga?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta yttergolv i rastvagn
« Svar #1 skrivet: 30 jul-21 kl 18:22 »
Det beror lite på hur väggarna är monterade.
Är dom fastsatta genom yttergolvet ner i ramen så får man ha dit en regel som det nya golvet kommer att ligga på.
Då är det enkelt att bara lägga ner de nya skivorna.
Visar det sig att väggen sitter i sidan på ramen så kanske man får en springa mellan väggen och ramen där golvet är borta.
Då skär man till skivorna antingen i två eller tre remsor sticker in det som ska inde väggen och sedan lägger ner mittenskivan.

Du får helt enkelt börja riva med beräkning att väggen kommer sitta fast genom golvet och hoppas på att det inte är fallet.
Och sedan ta besluten allt eftersom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta yttergolv i rastvagn
« Svar #2 skrivet: 31 jul-21 kl 11:20 »
Jag vet ju lika lite som Skogsvilde hur vagnen är konstruerad, men en sak att ha i bakhuvudet är att det kan bli enklare om du lyfter av vagnskorgen från underredet. Även om det är lite bökigt och kräver bra lyftresurser.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta yttergolv i rastvagn
« Svar #3 skrivet: 31 jul-21 kl 13:07 »
Jag vet ju lika lite som Skogsvilde hur vagnen är konstruerad, men en sak att ha i bakhuvudet är att det kan bli enklare om du lyfter av vagnskorgen från underredet. Även om det är lite bökigt och kräver bra lyftresurser.
Bra tanke.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Urban Scavenger

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Byta yttergolv i rastvagn
« Svar #4 skrivet: 02 sep-21 kl 12:14 »
Tack för tipsen. Min nuvarande plan är att palla upp vagnens ytterväggar med plintar under tiden som jag byter golvet. Eftersom jag även kommer att behöva byta själva golvreglarna kommer det inte vara några större problem att få skivorna på plats, däremot kommer det va något tajtare med reglarna. Jag hade tänkt att byta halva golvet i taget för att få så mycket stabilitet som möjligt under tiden. Är rejält nervös för hur vagnen ska klara att vila på bara själva glasfibret under tiden som jag byter. Går allt som det ska handlar det bara om ett par timmar men känns nervigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser