Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nötter svårknäckta valnötter  (läst 1938 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
nötter svårknäckta valnötter
« skrivet: 30 jun-21 kl 19:45 »
Hej, ni som har egna valnötsträd, hur knäcker ni nötterna.
Finns det ingen nötknäckar maskin, nån mockapär som kan knäcka flera åt gången? Vi får ju mängder av nötter men klarar inte knäcka de utan att det blir skalflisor med, det kan bli dyra tandläkarräkningar.
Såg på Mandelmans program att de hade nån apparat som knäckte hasselnötter. Någonting i den stilen är jag ute efter. Nötterna är ju väldigt goda, så det är ju himla synd att de inte kan användas.
Gav bort en hel säck till en som har ekorrar i trädgården. Har fortfarande massor kvar.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #1 skrivet: 04 jul-21 kl 04:48 »
Är det ingen här på forumet som har nötodling och svårigheter med knäckningen?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #2 skrivet: 04 jul-21 kl 10:28 »
Har ett valnötsträd men det har inte gett så stora mängder ännu. Knäcker med vanlig nötknäckare och det har funkat ok. Ett och annat skal går sönder och får pillas med. Fast om vi skulle få stora mängder så tar det för lång tid.
Hoppas någon annan känner till om det finns något sätt att underlätta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #3 skrivet: 04 jul-21 kl 10:36 »
Nu var jag tvungen att googla och visst finns det maskiner men de var dyra. Det fanns även en enklare typ av nötknäckare som inte var så dyr, men som kanske kan funka på svårknäckta nötter.

https://www.amazon.com/Hiware-Heavy-Pecan-Cracker-Handle/dp/B01MRWZ0EI/?tag=morningchores-20
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grönemad

  • Inlägg: 19
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #4 skrivet: 04 jul-21 kl 20:08 »
Kan det bero på sorten? Jag har ibland plockat valnötter och märkt att vissa träd har så hårda nötter att man knappt kan öppna dom utan att man krossar innehållet. dom nötterna brukar ha en vass spets i änden av skalet. Numera plockar jag inte hem den sorten längre utan bara dom vanliga runda.

Såg även något you tube klipp där dom öppnade nötterna med hjälp av ett skruvstäd. kanske kunde funka på dom hårdare nötterna.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #5 skrivet: 04 jul-21 kl 23:13 »
Hej, ni som har egna valnötsträd, hur knäcker ni nötterna.

Man knäcker dem inte, man delar dem. Lämpligen med en kort liten kniv, typ skaldjurskniv, stick in den vid basen och vrid lite.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #6 skrivet: 05 jul-21 kl 00:32 »
Inte för att jag har något träd, men jag har öppnat många valnötter och jag gör som Små när de är för hårda för fingrarna. Skalsmulor är inte kul.

Skulle jag öppna i större mängd, men fortfarande manuellt, så skulle jag montera en hävarm med en kniv så man får fart på arbetet lite extra.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: nötter svårknäckta valnötter
« Svar #7 skrivet: 05 jul-21 kl 09:47 »
Tack för er input.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare
Karin Flodin, Slowfox, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser