Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla svamp  (läst 1323 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
odla svamp
« skrivet: 09 apr-21 kl 22:07 »
Tänkte göra ett försök att odla svamp på stock. Det går odla diverse svampar på sågspån, halm, stockar mm... Jag ska börja min odling med grå ostronskivling på björkstock.. Är det fler som är intresserade av ämnet så fyll gärna på tråden..
Fjäderfän och kaniner

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: odla svamp
« Svar #1 skrivet: 10 apr-21 kl 10:45 »
Har beställt svamp via en granne som också skall odla. Får se hur det utvecklar sig, hoppas vi blir ett helt gäng som odlar i år och skriver i denna tråden.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: odla svamp
« Svar #2 skrivet: 10 apr-21 kl 15:25 »
Spännande! Jag vill också, är bara i "forskningsstadiet" än så länge men ska försöka få tag på material så jag kan komma igång. Läser gärna om era erfarenheter!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: odla svamp
« Svar #3 skrivet: 11 apr-21 kl 07:12 »
Själv kör jag halmpellets och kungsmussling och olika ostronskivling här hemma.
Svamphuset är en bra källa till både info och inköp

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: odla svamp
« Svar #4 skrivet: 11 apr-21 kl 12:46 »
jag hittade ett klipp på youtube med en tjej som odlade svamp på en lång pressening lagd på några stockar.. på presseningen hade hon lagt sågspån och svamparna växte som bara den.. hon fyllde flera korgar vid skörd..
Fjäderfän och kaniner

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: odla svamp
« Svar #5 skrivet: 11 apr-21 kl 18:10 »
Har du en länk? Det skulle vara fint!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: odla svamp
« Svar #6 skrivet: 11 apr-21 kl 21:49 »
Fjäderfän och kaniner

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: odla svamp
« Svar #7 skrivet: 05 maj-21 kl 17:15 »
Nu har jag knackat i plugg i fyra björkstockar, samt att jag tog vara på spånet som låg i botten av påsen och satte i en egen kubbe som bonus. Nu är det bara att vänta. Ostronskivling blir det, och det kan ta 6-24 månader innan det kommer något så jag får väl hoppas på nästa säsong. Men får vi en lång och varm sommar kanske det blir något redan i höst.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: odla svamp
« Svar #8 skrivet: 05 maj-21 kl 17:29 »
Jag gjorde liknande i höstas, stockarna har jag försökt ha frostfritt och fuktigt men jag har inte sett några tecken på att det har lyckats än.
« Senast ändrad: 05 maj-21 kl 17:55 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: odla svamp
« Svar #9 skrivet: 05 maj-21 kl 17:42 »
Det kanske krävs lite värme för att det skall växa men det är ju intressant att jämföra. Vi får se hur mycket tidigare din svamp så småningom kommer.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: odla svamp
« Svar #10 skrivet: 05 maj-21 kl 18:09 »
jag har fixat diverse lövträd att ympa svamp på.. Sparade spånet i några hinkar också. Jag ska göra en pallkrage med varje svampsort där jag ympar i stockar och så ska spånet ligga runt.. Får se om det blir bra..
Fjäderfän och kaniner

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: odla svamp
« Svar #11 skrivet: 05 maj-21 kl 19:11 »
Jag använde mej av stock från sälg, lönn och ask...men jag råkade möjligen hålla dom lite torrt en stund i höstas så det är lite oklart om det finns hopp.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: odla svamp
« Svar #12 skrivet: 05 maj-21 kl 19:48 »
jag har fixat diverse lövträd att ympa svamp på.. Sparade spånet i några hinkar också. Jag ska göra en pallkrage med varje svampsort där jag ympar i stockar och så ska spånet ligga runt.. Får se om det blir bra..
Intressant med spånet. Jag har funderat i liknande banor, men kanske att lägga stockarna i spån efter att svampen är väl etablerad. Nu kanske annan svamp hinner få fäste i spånet innan den odlade hunnit ta sig ut ur stocken.

Men hur som helst, när nuvarande stockar börjar "ta slut" så småningom skall jag testa att lägga nya stockar ovanpå. Då borde svampen vandra över till de nya tycker jag. Men att lägga i spån är kanske bättre, eller åtminstone snabbare. När det väl kommit igång kanske det räcker att fylla på spån ovanifrån vartannat år eller så.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser