Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knöl/Böld?  (läst 1712 gånger)

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Knöl/Böld?
« skrivet: 16 jan-21 kl 10:37 »
Hej! Upptäckte för några dagar sedan att min get hade en knöl/Böld(?) på halsen. Jag är ny på getter och har ingen erfarenhet. Blir jätterädd när jag läser runt på olika sidor om böldsjukan. Hur kan jag se att det är en böld? Knölen är som ett större äpple och rund i sin form, upplever att den hänger ner. Börjar ungefär där käkbenet slutar men är belägen under käkbenet.
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Knöl/Böld?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-21 kl 15:48 »
Tycker inte att du skall prova dig fram, utan ta ut en veterinär som får titta på det, ev behövs det skäras upp och dräneras.

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Knöl/Böld?
« Svar #2 skrivet: 17 jan-21 kl 14:44 »
Tack för svar. Nu på morgonen upptäckte jag att bölden spruckit och det kommer segt vitt ur den. Hur ser varet i en böld ut som är normal? Imorgon kommer veterinären hit.
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Knöl/Böld?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-21 kl 15:58 »
Du kanske kan spara lite av varet och visa vet. Försök att tvätta det. Det går bra att tvätta med varmt vatten och lite tvål i, om du inte har annat att rengöra med. Tala gärna om vad vet sa.

Lycka till!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Knöl/Böld?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-21 kl 12:44 »
Sitter bölden under käkbenet eller på halsen, förstod inte riktigt?

Om bölden sitter under käkbenet kan det vara fråga om långt framskriden aktinos i käkbenet. Har du tittat i munnen på geten? Hur ser det ut där?
Hur mår geten i övrigt? Idisslar hon som hon brukar? Hur är hon i hullet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Knöl/Böld?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-21 kl 09:47 »
Nu har veterinären varit här och tagit prov. Han misstänker böldsjuka .....såå ledsen över detta! Min get mår bra. Har inga symptom för övrig och är dräktig. Någon mer som har erfarenhet av böldsjuka?
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Knöl/Böld?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-21 kl 11:44 »
Jag hade det hos mina getter, och avlivade dem. De hade även CAE. Så tråkigt för både dig och geten.
Här är en länk också, som du kan läsa på lite.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/boldsjuka-pseudotuberkulos-hos-get/

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Knöl/Böld?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-21 kl 11:27 »
Tack! Vi får se hur det går, jag hoppas att hon blir bättre. Vill inte avliva henne.
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser