Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ägg? Rengöra hos ungar?  (läst 4105 gånger)

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
Flytta ägg? Rengöra hos ungar?
« skrivet: 16 dec-20 kl 13:10 »
Har en duva som lagt ägg på ett tokigt ställe på golvet där det kan åka ner bajs från övriga duvor. Går det att flytta duvan och äggen till en redskål eller slutar hon att ruva då?
Har en duva som redan fått ungar i sin redes skål som hon fyllt med hö. Ungarna är nu snart två veckor och det börjar bli lite bajsigt i och runt redet. Kan/ bör jag städa? Ta bort höet? Kan jag lyfta upp ungarna utan att föräldrarna överger dom?

 

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Flytta ägg? Rengöra hos ungar?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-21 kl 11:44 »
Hej! Lite sent svar kanske men kan bli aktuellt...
Det brukar inte vara något problem med att flytta ett rede på golvet, men det kan vara bra att du inte tar för stort språng utan kanske 10 cm och efter en tid lika mycket..
När ungarna är ca 14 dagar kan du byta redskål med nytt bomaterial som t.ex. sand, spån, kutterspån eller halm som du formar med handen. Skrapa rent kring skålen kan du göra var dag om du vill, titta även under skålen så inte det är en massa kvalster där. Det blir så när det blir varmt väder eller värmen från duvorna. 
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser