Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka örter/kryddväxter  (läst 1664 gånger)

Glommers

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
Torka örter/kryddväxter
« skrivet: 05 jul-20 kl 21:02 »
Hej,
Hittade precis till det här sköna forumet!
Har sökt men inte hittat - har en herrejösses massa basilika och vitlök.
Fryst in så det räcker lätt över vintern men var sugen att torka lite.
Kört i en ”svamptork” i snart två dygn på ca 40 grader, alla blad/strån ligger luftigt men de torkar inte?
För hög luftfuktighet generellt just nu eller?
Dill och timjan torkade men f#nimig i te basilikan...
Vilken temp och tid kör ni som torkar basilika?
Tack för grymt forum!
Mvh
Micke

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka örter/kryddväxter
« Svar #1 skrivet: 06 jul-20 kl 08:52 »
Basilikan har ju lite tjocka blad så där tar torkningen lite tid. Fick lärt mej att skära bladen i strimlor ca 5 mm och sedan torka dem. Gör lika dant med äpplen o sånt som innehåller mycket vatten. Den tork jag använder står ovan på pannan med ett rör in till ventilationskanalen. Upplever att luftväxlingen är av större betydelse än temperaturen. Vi prövade på en skola att torka mynta. torken stod i källaren utan att ha någon egen uppvärmning (torken) men kopplad till ventilationskanalen. Det gick bra.
 Det är kul att torka o bereda örter för användning. Köpt en del runda bakformar på loppisar. En del passar i varandra. Har borrat hål idem. hålen är ganska stora 6 7 mm men glest placerade. På så vis är det lättare att bli av med stjälkarna som kan vara svåra att plocka bort. Kummin o koriander skär jag ner när det är moget o lägger i en papperspåse som hänger i pannrummet. När det är tort (lätt att knäcka stjälkarna) gnuggar jag den mellan händerna och lägger dem i sikten. Oftast några gånger så att stjälkarna sorteras bort. Dammet blir kvar. De båda är lite luriga att få rena. Vinden kan vara till god hjälp.
 Lycka till med torkandet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Torka örter/kryddväxter
« Svar #2 skrivet: 07 jul-20 kl 09:15 »
Jag torkar aldrig basilika. Den tappar för mycket i smak. Frys in hela blad i stället eller ta skott och odla inne så har du färsk hela tiden. De flesta andra örter torkar snabbt i rumstemperatur om de är finrivna, timjan repar jag bara av kvistarna men den kan också torkas på kvist, enkelt och bra, tar bara ett par dygn.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka örter/kryddväxter
« Svar #3 skrivet: 08 jul-20 kl 15:53 »
 Att basilikan är mest aromatisk i färskt tillstånd håller jag med om. Stoppade just näsan i två kryddburkar med torkad basilika. Det var stor skillnad. Den ena köpt o den andra här odlad o beredd. Med basilikan bör man följa: torka mörkt, max 37*C, god luftväxling och så snabbt som möjligt (skär i strimlor)
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 4 användare
Stengrim, xaelanar, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser