Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surkål  (läst 2544 gånger)

Monastary

  • Inlägg: 2
    • -
Surkål
« skrivet: 08 jun-20 kl 11:20 »
Hej.
Jag har syrat i 5 liters syrningskruka med gott resultat. Vi äter i omgångar men sen blir det ståendes för länge och blir dåligt. Har någon packat om från stor kruka till mindre portionsburkar med bra resultat och hur gjorde ni?
Tack på förhand.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surkål
« Svar #1 skrivet: 08 jun-20 kl 13:23 »
Hej.
Jag har syrat i 5 liters syrningskruka med gott resultat. Vi äter i omgångar men sen blir det ståendes för länge och blir dåligt. Har någon packat om från stor kruka till mindre portionsburkar med bra resultat och hur gjorde ni?
Tack på förhand.

Normalt sett så syrar vi i 2 literburkar och packar inte om då det verkar vara en storlek som fungerar för oss.

Vi köper då och då syrat av en liten producent och dom packar om.
Det jag lagt märke till är att det är rejält packat i burken och att dom har produkt väldigt högt upp i burken.
Antagligen packar dom oxå om lite innan processen är helt färdig för att få ett litet gaslager på toppen av burken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Surkål
« Svar #2 skrivet: 08 jun-20 kl 17:41 »
Om jag har syrat själv och har ganska lite kvar i en stor burk brukar jag packa om allt i en mindre. Det har hittills inte varit något problem med det. En kompis till mig syrar i stor skala till försäljning och packar om allt i mindre burkar. Se bara till att burk och det du flyttar om allt med är superrent!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Monastary

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Surkål
« Svar #3 skrivet: 11 jun-20 kl 10:53 »
Tack för svar. Testar nästa gång. Packa tätt och rena prylar.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Surkål
« Svar #4 skrivet: 14 jun-20 kl 21:17 »
Surkål blir surare ju längre den står. Jag har gjort på två sätt. Det ena var att fylla om i småburkar och ställa kallt och då fortsatte syrningen, fast långsammare. Man kan skölja surkålen innan man äter den i så fall. I recept från Alsace står det alltid att man ska skölja surkål, men det måste man avväga efter syrningsgraden, annars kan surkålen bli för mesig.
Det andra var att värmekonservera, d v s koka/sjuda burkarna i konserveringsapparat enligt bruksanvisningen (har inte tid och temperatur i huvudet). Då avstannar syrningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surkål
« Svar #5 skrivet: 14 jun-20 kl 21:40 »
Surkål blir surare ju längre den står. Jag har gjort på två sätt. Det ena var att fylla om i småburkar och ställa kallt och då fortsatte syrningen, fast långsammare. Man kan skölja surkålen innan man äter den i så fall. I recept från Alsace står det alltid att man ska skölja surkål, men det måste man avväga efter syrningsgraden, annars kan surkålen bli för mesig.
Det andra var att värmekonservera, d v s koka/sjuda burkarna i konserveringsapparat enligt bruksanvisningen (har inte tid och temperatur i huvudet). Då avstannar syrningen.

Mjölksyrebakteriena börjar dö ihjäl vid redan 40c men man brukar säga att de flesta bakterierna är Held döda när man når 70c.
Man behöver inte komma upp högre i temperatur då risken för annan bakterietillväxt är minimal då dom dör om man har haft en tillräckligt hög syrahalt.
Den stora nackdelen med pastörisering är att alla "bra" bakterier för en dör oxå.
Vilket innebär att det blir samma sak som att äta kål i ättickslag.   Bara mat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser