Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hitta glutenmjöl?  (läst 4768 gånger)

Viki

  • Inlägg: 13
  • Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
Var hitta glutenmjöl?
« skrivet: 12 dec-19 kl 08:12 »
Hej, jag är sugen på att tillverka seitan. Till det behöver man något som heter glutenmjöl. Dvs det är vetemjöl där all stärkelse är borttagen.

Ska till Stockholm idag och vara där tills imorgon. Tänker att det borde gå att hitta det där. Står i kokboken "Det veganska köket" att man kan hitta sådant mjöl i välsorterade hälsokostaffärer. Har någon tips på var man kan hitta mjölet? Här det något annat namn än glutenmjöl?

Jag vet att man själv kan tvätta bort stärkelsen från vanligt vetemjöl också, men då seitanprodukten är tänkt att behandlas på olika sätt har jag fått intrycket av att det blir ett bättre resultat med glutenmjölet.

Tack på förhand för tips. Vill kunna göra seitanprodukter till julen - typ pglacerade "revbensspjäll".
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-19 kl 17:52 »

Viki

  • Inlägg: 13
  • Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-19 kl 01:08 »
Taxk för svar.  :) Det mjölet finns ju i många affärer hemma. Jag har tidigare funderat på om det är samma som glutenmjöl. Har du själv provat att göra seitan med det mjölet?
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-19 kl 12:48 »
Jag har just bakat ett bröd med Manitoba Cream. Det är ett ljust vetemjöl som ger luftiga bröd. Det är jämförbart med vetemjöl special och innehåller 11,5% protein och 68,5% kolhydrat.  Det låter inte alls som det du söker. (?)


Viki

  • Inlägg: 13
  • Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-19 kl 13:45 »
Har nu köpt Seiitan glutenmjöl i affären Happy Good Store på Sveavägen 22 i Stockholm. 2 kg för 99 kr. Vet att man kan göra glutenmjöl med vanligt vetemjöl, men de mest spännande recepten jag har utgår från att jag har ett torrt glutenmjöl  från start. Så nu blir det snart seitanverkstad hemma! Tack för att ni engagerat er. :)
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-19 kl 14:59 »
Glutenhalten är ju olika hög i olika sorters vete, och jag har för mig (kan dock inte kolla uppgiften mot säker källa just nu) att Manitoba och Durum är ett par vetesorter med ovanligt mycket gluten.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Var hitta glutenmjöl?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-19 kl 17:10 »
Nej, Manitoba eller vetemjöl special är inte alls samma sak som glutenmjöl.
Kolla med ett bageri, ibland kan de sälja lite till en privatperson. Annars online.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser