Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag lägger in slanggurkor.  (läst 2363 gånger)

  • Gäst
Jag lägger in slanggurkor.
« skrivet: 21 jul-19 kl 18:43 »
Jag köpte dem billigt i affären.

Jag hitta på ett nytt sätt. Varför blanda alla ingredienser och koka? Jag la skivad gurka i 3 burkar. La i 3 lagerblad i varje burk. 1/2 tesked salladskrydda i var burk. 2 matskedar socker i var burk. 1/2 dl. ättika 12% i var burk. 1 matsked gula senapskorn i var burk.

Nu fick alla burkar lika mycket av var ingrediens. Man slipper krånglet att koka allt i en kastrull. Sen hällde jag på kokt vatten från vattenkokaren. Nu ska det svalna lite. Sen i med lite Atamon konserveringsmedel. Det kanske är onödigt? Ingen aning.

Sen ha på plast på rulle innan locket sätts på. Det blir som en packning. Får väl skaka burkarna sen.
Jag får se i morgon hur det smakar. Jag tänker inte vänta en vecka. Det kan väl inte bli sämre än en färsk gurka? Som smakar näst intill ingenting. Jag är väl lite osäker på om det blev exakt rätt blandningsförhållande.

Jag ska läsa om att ha i körsbärsblad med och vinbärsblad. Kan man inte torka dem? Lagerbladen är ju torkade. Om man nu vill lägga in gurkor senare på året.

Det där med salladskrydda och lagerblad hittade jag på själv förra året. Jag tror inte jag läste det någonstans.

Nästa dag: Jag åt en stekt ägg macka med 2 gurkskivor. Kanske lite väl mesig smak? (Nu hade inte fått in burkarna i kylen än) Jag skulle nog haft i dill med. Får prova det nästa gång.

Nu slängde jag i ett kryddmått vitpeppar i en burk. Kanske smakar mer som inlagd gurka då. Sån där man gör till maten i ett nafs.

Undrar vilket recept de har på de västeråsgurkor man hittar i affären?  De där som man får fiska upp och lägga  en påse. Sen kan man ju undra om någon pickat hål på alla gurkor för att de ska dra sig smaken. Eller är de som de är. De brukar smaka bra. De ligger i en massa dill har jag för mig.
« Senast ändrad: 22 jul-19 kl 09:51 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag lägger in slanggurkor.
« Svar #1 skrivet: 23 jul-19 kl 23:59 »
Morsan hämtade körsbärsblad och svarta vinbärsblad hos mig. Sen hade hon dill och senapsfrön i inläggningen. Hon grävde upp pepparrot med. För smaken skull och för att hålla mögel borta.

Ska skriva av  eller fota av det receptet nån dag. De äldre vet oftast hur man gör saker.
Hon kokade även vatten i vattenkokaren precis som jag och hällde i burkarna.

  • Gäst
SV: Jag lägger in slanggurkor.
« Svar #2 skrivet: 31 jul-19 kl 19:54 »
Jag fota av receptet på morsans knapriga goda gurkor.
(Detta receptet var det bästa, hon har provat ett annat recept med kokt lag och skivade gurkor men det blev inte jättegott)

Receptet finns i en äldre årgång av "Vår kokbok"
Men inte i den nyare upplagan jag har.


Snabbsaltad gurka.

Blanda ingredienserna till lagen.
Rör då ock då medans sockret och saltet smälter.
Picka gurkorna på en del ställen med grov stoppnål.
Varva gurkor ,dill och blad i en glasburk eller kruka.
Häll på lagen så den täcker gurkorna. Sätt på lock eller bind över.
Förvara kallt. De är färdiga efter ca: 1 vecka.
Håller sig några månader om de står kallt.

Obs. Lagen ska inte kokas.
En bit pepparrot i burken ger god smak säger morsan. (men det står inte i receptet.)
Ska inte vara dillfrön i receptet.


1 kg. gurkor 10-12 cm långa.
10-12 dillkronor.
Ca: 25 körsbärsblad eller svarta vinbärsblad. (morsan tog hälften av varje)

Lag:

1 liter vatten.
1 dl. fint salt.
2 tsk. socker.
3 msk ättikssprit.
eller 1 1/2 msk. ättiksyra 24% eller 2 tsk. ättikssyra 44%

Sen står det då att man ska skölja dill ock blad ock skrubba gurkorna rena.
Men det förstår man ändå kan man tycka.


Gurkorna läggs hela i burken. Skärs upp då man ska äta dem.


De blir verkligen delikata. De behåller sin spänst ock blir knapriga.
(De blir  sladdriga+mjuka när man lägger in skivad gurka med varm lag. I alla fall blev mina det)


Sen kan man ju exprimentera med Atamon om det får dem att hålla längre än ett par månader.
« Senast ändrad: 01 aug-19 kl 18:56 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser