Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd  (läst 1448 gånger)

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Behöver råd
« skrivet: 16 jun-19 kl 11:43 »
Hej! Skulle behöva lite råd gällande en bock av rasen afrikansk dvärgget.  Han är ca 6 1/2 år. Jag såg häromdagen att det liksom stack ut massa gräs ur munnen på honom och när han åt så smackade han och jobbade mycket mer för att försöka tugga gräset liksom. Jag kollade i hans mun och där låg det ju massa geggiga gräsbollar som jag fick dra ut. Jag ringde veterinären direkt så vi kollade i hans mun och kunde konstatera att han har tappat en tand på vardera sidan i överkäken. Men veterinären sa att dessa har han inte tappat nu för det var jättefint och läkt sedan länge. Så då borde det ju inte bero på detta. Men däremot så hade han en avlång svullnad precis under käkbenet, kan kanske vara om han har fått nån stång stång av nån av sina bröder så att det gör ont när han ska tugga. Saken är den att när jag fått ut gräset och ger honom morot och äpple så tuggar han utan problem.  Han dricker vatten och kissar och bajsar. Han är även pigg och nyfiken i beteendet. Det är klart att om han nu har ont i käken så är det väl betydligt bökigare att tugga och svälja ner långt gräs. Jag har gett honom inflammationsdämpande 3 dagar nu ch tyckte svullnaden gått ner något. Har kontaktat veterinär igen för att kolla om hon ska skriva ut ytterlgare något mot inflammtionen. Vill ändå höra vad ni duktiga getägare har för teorier. Har någon mer haft detta problem? Älskar dessa underbara djur och vill göra allt jag kan❤

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Behöver råd
« Svar #1 skrivet: 07 jul-19 kl 08:19 »
Hej!
Detta har jag missat...
På din beskrivning låter det som aktinos i käkbenet. Om svullnaden finns kvar och han fortfarande har svårt att äta och idissla tyder det starkt på aktinos.
Sjukdomen beror på att det blir ett litet sår i munnen, t ex mellan två tänder om djuret ätit något vasst. I såret börjar det sedan växa anaeroba bakterier (=såna som inte behöver syre för att kunna växa) som finns runt om i getternas miljö. Bakterierna växer ner i käkbenet, det uppstår inflammation och det går att känna en svullnad på utsidan av benet. Detta gör förstås mycket ont på geten, och hen får svårt att äta och idissla och börjar magra. Vid riktigt svåra fall kan käkbenet nästan gå av och inflammationen äter sig ut genom huden så det blir ett hål rätt in i munnen.
Om det upptäcks tidigt kan det gå att behandla med antibiotika, men oftast upptäcker man det för sent. Då är det tyvärr inget annat att göra än att låta bocken gå till gethimlen, där hasselbuskarna alltid är gröna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser