Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomt juver  (läst 1377 gånger)

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Tomt juver
« skrivet: 31 mar-19 kl 13:59 »
Hej!

En av mina göingegetter har plötsligt ingen mjölk i juvret. Känns helt tomt. Har noterat senaste dagarna att killingen hållt på och puffat och försökt med till synes begränsade framgångar. När jag kände idag verkar det helt tomt.

Killingen är pigg och glad, har vad jag kan se växt som han ska.

Han är en dryg månad gammal, vad behöver han få i sig? Och hur länge innan han får i sig vad han behöver från hö och gräs?

Tacksam för råd!

Hälsningar
Robin

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tomt juver
« Svar #1 skrivet: 31 mar-19 kl 20:12 »
Det är normalt att en get som går på heltid med killing/ar inte har ett juver som känns fullt. Högmjölkande getter kan dock producera mer mjölk än vad en killing kan dia (mindre vanligt om de har tvillingar), och då känns förstås juvret fullt och spänt, och en kan behöva mjölka ur överskottet. I takt med att killingen blir äldre kommer den att dia mera, och då finns inte längre något sådant överskott.
En killing mår bäst av att få mjölk i åtminstone 3 månader, även om den inte är många dagar när den första gången börjar äta fast föda - ett grässtrå i taget  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser