Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld bakom örat  (läst 2145 gånger)

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Böld bakom örat
« skrivet: 26 feb-19 kl 08:51 »
Min get har nyligen börjat få en böld bakom sitt öra. Den är helt hårlös och ungefär stor som en pingisboll. Den är mjuk och funderar om jag ska få hål på den och sen hålla den ren.  Tips eller andra som har upplevt likande? Är rädd för böldsjukan men vet också att getterna har haft en period där dem stångats mot varandra. Vilket kan resulterat ett sår och nu böld.
Tacksam för all hjälp! :)


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böld bakom örat
« Svar #1 skrivet: 27 feb-19 kl 17:22 »
Vänta helst tills den mognar och öppnar sig av sig själv.  Passa då på att spruta in så mycket 3%-ig väteperoxidlösning som du kan.  Använd förklä och handskar, och placera jobbet någonstans där varet inte kan skada dina andra getter.

  Jag tycker det låter som böldsjuka.  De bölderna brukar slå upp i lymfkörtlar, och en sådan finns just bakom örat, på sidan om huvudet.  Om det inte är det, så är ju ingen skada skedd att du är försiktig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Böld bakom örat
« Svar #2 skrivet: 27 feb-19 kl 17:49 »
Tycker också att det låter som böldsjuka. Kontakta veterinär för hjälp och råd! Böldsjuka är en otäck och smittsam sjukdom, och kräver proffshjälp. Hör med andra getägare i närheten vilken av de lokala veterinärerna som är duktigast på getter!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böld bakom örat
« Svar #3 skrivet: 01 mar-19 kl 19:27 »
Tyvärr var det faktiskt en veterinär som skar i en icke mogen böld på en av mina getter.  Det tog en förfärlig tid innan det slutade rinna varblandat blod ur såret.  När jag gjorde det själv, och sprutade in väteperoxid i hålet i de mogna bölderna, läkte den på ett par dagar.

  Så vänta helst tills bölden mognar!  Ha geten i fråga i en egen box, så att de andra djuren skyddas!

  Använd handskar och en spruta utan spets eller något annat som du kan få bra tryck ur.  Väteperoxiden måste ända in i botten på håligheten, och när varet börjar ta slut gör det ont.  Tyvärr, men du måste få ut allt varet och låta väteperoxiden verka inne i håligheten så länge den nu stannar där inne.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Böld bakom örat
« Svar #4 skrivet: 02 mar-19 kl 11:36 »
Var får jag tag på väteperoxiden? Gör jodopax samma nytta?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Böld bakom örat
« Svar #5 skrivet: 03 mar-19 kl 12:39 »
Kontakta en duktig lantbruksdjursveterinär istället, risken att du ska dyka på samma klåpare som Trollmor gjorde är i princip obefintlig :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Böld bakom örat
« Svar #6 skrivet: 07 mar-19 kl 16:57 »
Var får jag tag på väteperoxiden? Gör jodopax samma nytta?


Nej det gör det inte. F.ö. se skräptantens svar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böld bakom örat
« Svar #7 skrivet: 13 mar-19 kl 21:26 »
Hoppas bara att det inte finns flera klåpare ...  Grejen är att man måste vänta tills bölden är "mogen", och det har ju en ambulerande veterinär inte tid till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser