Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?  (läst 1981 gånger)

linis

  • Inlägg: 116
    • Skåne
Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« skrivet: 22 feb-19 kl 17:51 »
Hjälp! Min kille råkade lägga tyngderna till mjölksyrakruset inuti kruset mellan syrningsomgångarna. Nu har de möglat. Måste jag slänga dem eller går de att sanera på något sätt så de kan användas igen?
Tips mottages tacksamt!


Postat med Alternativ.nu´s app
letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-19 kl 18:40 »
Vad är de gjorda av?

Är det lera borde man ju kunna diska dem och koka dem någon timma i rikligt med vatten så bör de vara steriliserade tycker man.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Margitrichert

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #2 skrivet: 08 mar-19 kl 13:08 »
Jag antar att de är i keramik eller lera, och då räcker det med att låta dem ligga i blöt i ättika ett tag och sedan diska dem i maskin eller för hand. 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #3 skrivet: 08 mar-19 kl 14:18 »
Vad skulle ättikan ha för inverkan mot mögel? Om möglet trivs i tyngder som har använts i samband med mjölksyrning, så är det nog mögelstammar som kan leva och frodas i sur miljö, och sådana sorters mögel har nog inget emot ättika.

Väteperoxid brukar annars vara effektivt mot mögel, och annars som redan sagt i tråden kokning och grundlig diskning, gärna med rejält alkaliskt maskindiskmedel. Kan man koka i tryckkokare, alltså vid högre temperatur än 100 °C, så är det nog ingen nackdel.

Margitrichert

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #4 skrivet: 08 mar-19 kl 15:16 »
Hej Sven! Utmärkt fråga, och förlåt att jag var kort och otydlig i mitt svar. Syran i ättika är mycket mer koncentrerad än den syra som blir i en mjölksyrning - testa själv att smaka vanlig ren ättika jämfört med surkål - det river rätt rejält mer i gommen av den tolvprocentiga ättikan. I en riktigt syrlig mjölksyrning är det kanske 4-5 procent syra totalt. Dessutom hade ju tyngderna inte möglat i själva mjölksyrningen, utan i en förvaring efteråt - den lilla syra som eventuellt fanns kvar då var nog inte tillräcklig för att skydda mot mögelangrepp. Det finns inget mögel jag någonsin stött på som överlevt en timmes bad i ren ättika. Därmed inte sagt att det inte finns, det är jag inte mikrobiolog nog att svara på.

Och väteperoxid är en alldeles utmärkt idé, jag försökte mest vara praktiskt inriktad eftersom de flesta redan har en flaska ättika hemma. Och tryckkokning är nog bra, mögelsporer kan överleva i rätt höga temperaturer. Men som sagt, ättika och en diskning har alltid räckt för mig i de fall liknande saker hänt.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-19 kl 16:20 »
Diskmedel och varmt vatten hjälper gott för att få dom rena. Du kan koka dom en stund innan du använder dom, du kan ha salt i kokvattnet. Något annat behövs inte.
kretslopp

Yesper

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Mögliga tyngder till mjölksyrakruset- vad göra?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-19 kl 22:58 »
Mina blev också mögliga en gång. Jag diskade dem helt enkelt noga och la in dem i ugnen på 150 grader i 20 minuter. Fungerade bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare
Stengrim, xaelanar, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser