Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinsten  (läst 2802 gånger)

inkapuma

  • Inlägg: 17
Urinsten
« skrivet: 08 dec-18 kl 17:46 »
Hej
Hör många skräckhistorier om urinsten hos kastrerade bockar. Tips på förebyggande. Fodrar med hö, sly, tall, gräsbete och mineral för nöt. Ger knäckebröd som godis, ca en skiva per vecka totalt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Urinsten
« Svar #1 skrivet: 08 dec-18 kl 18:16 »
Hur gamla var de vid kastreringen? Tidig kastrering är en riskfaktor för urinsten eftersom urinvägarna inte är färdigvuxna och därmed trängre. Bockar som kastrerats vid vuxen ålder bör inte löpa någon större risk än bockar med kulorna i behåll.
En skiva knäckebröd i veckan låter inte så mycket, men är du orolig kan du byta ut den mot frukt, grönsaker eller rotfrukter. Äpplen och morötter är favoriter!
Se också till att grabbarna dricker ordentligt, de har väl saltsten? Salt ökar nämligen törsten. Vattnet ska vara fräscht, samma kvalitet som du själv dricker, och gärna ljummet om det är kallt ute.

Har enbart haft ett fall av urinsten i min flock, tyvärr dödligt.  Det var en fertil bock som aldrig ens fått smaka kraftfoder...så förmodligen finns en ärftlig benägenhet oxå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Urinsten
« Svar #2 skrivet: 08 dec-18 kl 20:48 »
Ja det är ärfligt. Verkar som vissa besättningar oftare drabbas.

Förebyggande behandling är:

Vatten, rent, rätt temperatur,
Öka salten i fodret, dvs hälla salt på grovfodret. Se till att de har mineralfoder och många olika saltstenar.
Man kan ge ammoniumklorid.
Foderkalk kan användas för att höja Ca/P-kvoten till minst två.

Att bockar och baggar får urinsten beror inte på spannmålet i sig utan att spannmålet orsaker en galet fel Ca/P-kvot.
Läs på sva.se om urinsten. Det står rätt mycket där.
https://www.sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get/urinvagskonkrement-get

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Urinsten
« Svar #3 skrivet: 08 dec-18 kl 21:06 »
Ja, att få dem att dricka tillräckligt är A och O.  Om de inte gillar smaken på vattnet, så prova att smaksätta med vinäger eller svartvinbärssaft.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: Urinsten
« Svar #4 skrivet: 08 dec-18 kl 23:26 »
Tack för bra svar. De har både vanlig saltsten och en viltsaltsten utöver mineralbaljan. Nytt vatten varje dag och jag tycker att de dricker bra. Kastrerad vid ca 5 månaders ålder så i samband med könsmognad. Att ge ammoniumklorid var nytt för mig. Var köper man det och hur ges det? Är det lämpligt att använda i förebyggande syfte?
Det finns mineralfoder för häst som är nästintill identiskt innehållsmässigt med mineraler till nöt. Skillnaden är att ca/p kvoten ligger på 4. Hästar tolererar en kvot upp till 6 så länge fosforbehovet är tillgodosett. Någon som vet om det är samma för get?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Urinsten
« Svar #5 skrivet: 09 dec-18 kl 20:23 »
Ammoniumklorid?  Är det verkligen nyttigt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Urinsten
« Svar #6 skrivet: 09 dec-18 kl 21:29 »
Jag hade ett fall av urinsten med totalstopp för en av mina kastrerade bockar i veckan. Det blev dramatiskt och vi fick söva ner honom och med hjälp av veterinär avlägsna en sten kirurgiskt. I och med detta fick jag ett bra husmorstips för att driva ut eventuella ytterligare stenar och rester:

1-2 msk vinäger
1 tsk ammoniumklorid (salmiak)
1 tsk askorbinsyra
5 dl ljummet vatten

Blandas och ges under 3-4 dagars tid

Jag köpte ammoniumklorid på panduro där det säljs som smaksättnig till karameller :)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Urinsten
« Svar #7 skrivet: 09 dec-18 kl 21:37 »
Jag förstod det som att Kalcium/fosforkvoten är viktig för att förebygga ytterligare fall av urinsten. Dock blir jag inte riktigt klok på det. Jag fodrar med hö och de har viltsaltsten med mineraler samt en vanlig saltsten. Sen äter de ju sly och lite alltmöjligt getigt som finns att hitta i hagen.

Vad finns kalciumet i egentligen? Har fattat det som att allt spannmålsbaserat är rikt på fosfor, och eftersom att kalcium/fosforkvoten ska överstiga två, så borde de väl getterna få i sig dubbelt så mycket kalcium i förhållande till fosfor? Funderar på att kompletera med foderkalk, men hur mycket ska man ge i så fall? Så att det inte blir galet åt andra hållet?

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Urinsten
« Svar #8 skrivet: 09 dec-18 kl 21:40 »
Salta höet alltså? Är det inte risk att de får i sig för mycket salt då? *oroliggetmatte*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Urinsten
« Svar #9 skrivet: 09 dec-18 kl 21:44 »
ammoniumklorid (salmiak)
Aha, tack!  Jag har också undrat över extra salt, det var därför jag föreslog smaksättning av vattnet för att öka konsumtionen.  "Kung" Hammarberg föreslår vinäger, mina getter föredrog svartvinbärssaft.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Urinsten
« Svar #10 skrivet: 09 dec-18 kl 22:27 »
"Kung" Hammarberg föreslår vinäger, mina getter föredrog svartvinbärssaft.

Hur ofta har du svartvinbärssaft i vattnet? Alltid?  Och hur mycket?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Urinsten
« Svar #11 skrivet: 10 dec-18 kl 16:06 »
Hur ofta har du svartvinbärssaft i vattnet? Alltid?  Och hur mycket?
Den frågan ställs nog hellre till de individuella getterna!  Jag hade förmånen att kunna servera vatten som de gillade.  Det är om det är svårt att få dem att dricka tillräckligt som man tar till sådana här knep.

  Svartvinbärssaft hör ju inte till det allra billigaste.  Det jag minns mest är ett par liter ljummen svartvinbärssaft till den nyförlösta geten.  Det var poppis!   :-* När hon orkade, gick hon ju själv upp och drack av det vanliga vattnet.

  Om man måste ha det som daglig rutin, så tillkommer problemet med renhållning av vattenbaljan.  Det finns fler än vi ryggradsdjur som gillar denna högklassiga saft, mikrober till exempel ...  Kanske servera saften som "godis" när de redan har druckit så mycket de vill ur den normala baljan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser