Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag köpte billiga rödbetor.  (läst 3290 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag köpte billiga rödbetor.
« skrivet: 10 sep-18 kl 17:31 »
Men nu vet jag inte vad jag ska ha dem till?  Är det löjligt att klyfta dem ock "rosta" dem i ugnen? Kanske med lök ock potatis? Sen frysa in i påsar, ha till lunchmaten då ock då.  Lägga in dem i burkar känner jag inte för en stressig vardagskväll.


Eller ska jag klyfta dem ock frysa in dem som de är så länge? Jag borde kolla i frysdiskar om det säljs nåt liknande. Jag är lite villrådig i kväll.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #1 skrivet: 10 sep-18 kl 18:36 »
Du kan råriva rödbetor, det är jättegott. Rödbetsjuice/saft från en råsaftcentrifug är både gott och jättenyttigt.
Tillaga i ugnen ihop med andra rotfrukter(morötter, sötpotatis, potatis, rotselleri, palsternacka etc) skurna i bitar. Pensla lite rapsolja och andvänd 175 grader (bästa "nyttiga" temperaturen till allt, anpassa bara tiden om receptet säger varmare ugn.)
Koka och ät, eller lägg in dina egna inlagda rödbetor.
Tänk bara på att det syns på din urin att du ätit rödbetor!
Jättebra och supergod rotfrukt!
Kan lagras rätt länge om du har svalt och lite fuktigt. Blir de sega och uttorkade kan de fräschas upp i iskallt vatten (tar ett tag).

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #2 skrivet: 10 sep-18 kl 19:01 »
Jag lagar till rödbetor i ugnen, för att behålla så mycket smak och färg som möjligt.
Skala och skär betorna i bitar, storlek ungefär som munsbitar. Lägg i en rostfri låda. Täck ordentligt med kraftig aluminiumfolie. 175°C. Tar max en timme för nyskördade betor, men gamla lagrade tar 1½ timme. Sen har jag kokta smakrika betor. De 1-2 matskedarna vätska som bildats kan också användas i anrättningen. Vanligtvis gör jag en rödbetssallad, men betorna blir goda i vilken anrättning om helst.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #3 skrivet: 10 sep-18 kl 20:21 »
Rödbetor håller sig hur länge som helst i kylen, om du har plats. Något jag tycker är väldigt gott och kan rekommendera, är det här receptet på Polsk borsjtj: https://www.koket.se/natalie---boras/soppor-och-grytor/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/polsk-barszcz/
Även rysk borsjtj är gott.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #4 skrivet: 17 sep-18 kl 08:57 »
Jag gjorde vanlig grönsakssoppa sen av rödbetorna. Ville inte krångla. Hade i 2 stora potatisar,en Lök,2 morötter,3 rödbetor. Fräste runt i gryta med smör sen på med kokande vatten, kryddor. Det funkade någorlunda bra med en sån där alligator som hackar i 4 kantiga bitar.  Men en riktig kock hackar nog allt med kniv. Det får jag göra nästa gång. Man köper en del knäppa köksredskap som känns löjliga. Man tror man ska spara tid.

Jag fryste plastpåsar. La 3 ock 3 i en mjölkkartonger. Tänkte påsarna skulle bli 4-kantiga. Ska kolla om man kan skaka ur dem sen. Soppa är väldigt bra efter jobbet med 2 mackor. Jag tröttnar inte precis på det. Ja, kanske inte käka var dag.

De rödbetor som blev kvar ska jag nog rosta i ugnen. I bitar med potatis osv. Jag får googla hur man förvarar grönsaker. Rotfrukter kostade bara 2.90 nu om man handlade för 100 kr.


andtol

  • Gäst
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #5 skrivet: 18 sep-18 kl 12:42 »
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Gr%C3%B6nsaker/Bevara

Här finns också info. Inte så långt borta. :)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #6 skrivet: 18 sep-18 kl 18:54 »
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Gr%C3%B6nsaker/Bevara

Här finns också info. Inte så långt borta. :)
Ja fast under jordkällare är det tomt. Förvånansvärt på en sida som alternativ!?

henbane

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #7 skrivet: 18 sep-18 kl 19:09 »
Syra! Syrade röbetor är väldigt gott! Har bara köpt det tidigare men nu syras några egna burkar och det verkar fungera bra :)

andtol

  • Gäst
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #8 skrivet: 18 sep-18 kl 20:32 »
Ja fast under jordkällare är det tomt. Förvånansvärt på en sida som alternativ!?

Du får gärna skriva den. Det är bara att registrera sig och börja.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #9 skrivet: 18 sep-18 kl 20:45 »
Du får gärna skriva den. Det är bara att registrera sig och börja.
Går säkert att lista ut hur. Men skriv gärna en rad om det. Finns säkert fler som kan vilja veta.

andtol

  • Gäst
SV: Jag köpte billiga rödbetor.
« Svar #10 skrivet: 19 sep-18 kl 08:51 »
Går säkert att lista ut hur. Men skriv gärna en rad om det. Finns säkert fler som kan vilja veta.


http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vrigt/Hj%C3%A4lp

Så svårt var det inte att hitta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser