Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångad killing  (läst 5542 gånger)

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
Stångad killing
« skrivet: 13 maj-18 kl 09:37 »
Hej. Jag har getter sen tre år tillbaka och jag har läst många av era inlägg för att lära mig mer. Allt har gått bra tills denna våren. Jag hade fyra getter och två bockar. En liten från förra året och en vuxen. I mars dog den lilla bocken plötsligt och två veckor senare den stora bocken. Antagligen av mask. Fick rådet att avmaska getterna efter killning, men borde absolut ha gjort det innan. Åtminstone bockarna som inte ens killade. Men nu är det som det är. Hur som helst så adopterade jag en bockkilling som framtida ersättare. Min idé var att ha honom separerad från resten av gruppen. Men jag fick rådet att låta honom vara med getterna. Extremt dålig idé. Vi provade och det första som hände var att han blev stångad väldigt illa av en stor get. Så nu är han med mig. Han har en personlighet extraordinär. Han äter löv och dricker mjölk som jag mjölkar från en annan get. Han har svårt att gå men promenerar med god motivation några meter åt gången. Annars vilar han på ett täcke på köksgolvet. Han verkar inte ha ont när han vilar. Någon som har en liknande erfarenhet och vet om det finns hopp att han blir bra? Jag vill inte ge upp än eftersom han har en livslust extraordinär.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stångad killing
« Svar #1 skrivet: 13 maj-18 kl 11:49 »
Det går inte ge något råd så här som känns rättvist. Du måste be någon veterinär eller annan kunnig person om råd som kan se bocken ifråga och känna igenom den. Om han går dåligt kan han ha brytit benet och om du inte spjälkar det så lär det väl antingen inte läka, eller läka fel. En liten bock kan du stoppa i bilen och åka med den till veterinären, det blir inte särskilt dyrt, kanske 1000kr som mest i avgift.

Bockarna som dog kan ju ha dött av något annat också. En del ger ju bockar spannmål och då är risken hög att de dör av urinsten. Men om du tror att de kan ha dött av parasiter måste du ta träckprov så att du är medveten om vilka parasiter du har i besättningen. Om du bara avmaskar och sen låter dem vara i samma hage, och du har stora magmasken i besättningen kommer de ju bli återinfekterade igen. Just stora magmasken är en parasit som leder till döden så det krävs att man har god betesplanering.

Det är klart att din bockkilling kan bli bra, men när man inte vet diagnosen på den så är det svårt att uttala sig om chanserna att den skall bli återställd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stångad killing
« Svar #2 skrivet: 13 maj-18 kl 12:27 »
Välkommen hit, fast det var en tråkig anledning!  Du fick några bra råd av olivia.k.  Jag vill tillägga:

  Börja med att själv känna igenom hela killingen.  Precis hela!  Försök lokalisera var han har ont.  Försök ta tempen, och om möjligt bedöm färgen på slemhinnorna.  Jämför med de friska getterna, och ha anteckningen till hands när du ringer till veterinären!

  Om han verkligen inte har ont när han vilar, och om du inte hittar något tecken på t ex benbrott, så kan det vara en idé att vänta med att ringa tills veterinären har telefontid i morgon bitti.  Veterinären är inte lika stressad av kor med kalvningsförlamning, och du får en lägre taxa.

  (Och förbered bilen för transporten!)

  Att en get som snart ska killa (?) är ovillig att ta in en ny killing i flocken är normalt, men inte att stånga så det blir skador.  Om hon gör om det, skulle jag fundera på att byta ut henne mot någon snällare!

  Vilken typ av getter har du?  Av beteendet lutar jag åt att gissa på dvärgget eller -korsning, och absolut inte på angora!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Stångad killing
« Svar #3 skrivet: 13 maj-18 kl 13:57 »
Tack för era svar. Geten som stångade hade också mask och dog nästan av det. Det är därför jag misstänker att bockarna dog av det. Hade liksom inte sett några symtom innan. Flyttade getterna till en annan hage i början av mars för att gräset skulle växa i den andra hagen. Två dar efter flyttningen dog lillbocken. Han var i prima form innan flytten. Trodde att det kunde vara ett fästingbett, eftersom jag plockat fästingar på honom några dagar innan. Eller att han rymt in i hönshuset och stulit vete i samband med flytten. Han åt vanligtvis enbart hö och bete ute. Den stora bocken har jag avmaskat varje vår och i år var jag hos veterinären och frågade om jag skulle avmaska getter före eller efter killning och fick svaret att vänta för att inte riskera att fostren dör. Men så dog han ju bara. Sen fick första geten två killingar och två dar senare nästa get två killingar. Alla verkar må bra. Jag adopterar bockkillingen. Tänkte att han har sällskap i sommar. Jag har honom med mig första veckan eftersom han inte gillar pulvermjölken och sen besöker vi dom andra getterna varje dag. Allt går bra. En vecka senare vid kvällsbesöket är huvudet på geten som killade först dubbelt så stort än några timmar tidigare. Och hon blir snabbt värre. Ok veterinär direkt. Orsaken maskinfektion. Avmaskning av alla vuxna getter. Och 5dagar penicillin för den sjuka geten. Så jag tar hennes tvillingar för flaskmatning istället, bockkilling är salig över sällskapet, men efter en vecka har tvillingarna fått diarré av pulvermjölken, och deras mamma är bättre och undrar var killingarna är, så jag tar med dom till mamman. Och låter bockkillingen följa med, och det var där misstaget var. Mamman gillade inte att hennes killingar hade en ny kompis. Vanligtvis är hon väldigt snäll. Har redan känt igenom honom flera gånger. Känner inget som putar ut. Ser inget konstigt. Han ser helt perfekt ut. Veterinären ordnierade anti inflammatoriskt. Han är liksom inte som nån av dom andra getterna. Dom andra klagar över allt och är alltid missnöjda över allt som getter gillar att vara. Lite i stil med att gräset är grönare på andra sidan. Han är bara jättesnäll, var även innan olyckan. Lite som tjuren Ferdinand. Och även om han inte mår bra så klagar han inte. Helt sjukt egentligen att fästa sig så mycket vid någon man känt så kort tid. Men jag har en annan fråga. Nu flyttade jag inte getterna direkt efter avmaskningen utan väntade tio dar. Ville inte kontaminera den andra hagen, men är det risk nu att dom har blivit infekterade igen, eller funkar avmaskningen ändå? Av dom två getterna som inte killat innan avmaskningen har en fått en killing som mår bra och hos den andra dog killingen i magen, så det blev akut kejsarsnitt. Ibland är det så svårt att fatta rätt beslut. Det blev ett långt inlägg. Tack för att ni orkade läsa om ni kom ända hit.

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Stångad killing
« Svar #4 skrivet: 13 maj-18 kl 13:59 »
Det är franska mjölkgetter. En blandning mellan alpine/saanen/pyrenees.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stångad killing
« Svar #5 skrivet: 13 maj-18 kl 20:20 »
Hej igen, om man har stora problem med inälvsparasister där djur dör, så brukar man råda att man första tar träckprov. Visar det då stora magmasken eller dylikt, så brukar man först avmaska med rätt medel och rätt dos (tänk på att getter ska ha dubbel dos i jmf med får), sen vänta i någon vecka och ta ytterligare ett träckprov för att se om det är rent. För problemet med vissa parasiter är ju att de inte dör av  avmaskningsmedlet. De kan vara resistenta också, och då biter inte medlet.

Vad jag förstår så bor du inte i Sverige, och där du bor kanske man brukar avmaska i blindo, utan att veta vad man avmaskar mot. Resistenta parasiter är mycket vanligare utanför Sverige eftersom det lätt blir så när man avmaskar i blindo. I Sverige skriver inte veterinärern ut avmaskningsmedel om man inte gör träckprov först.

Du frågar om du kan vänta i 10 dagar innan du flyttar dem och det beror på parasit och vilken månad man är inne i. Exempelvis i Sverige säger man att stora magmaskens larver kläcks först i juli när det är varmt, medan vissa andra parasiter kan övervintra på betet och man kan bli infekterad så fort man börjar beta hagen. Så om man skiter ut ägg i en hage i maj efter man fått avmaskningsmedel, så gör det inget om man går kvar där några dagar, eftersom äggen ändå inte kläcks förrän några veckor senare. Men där du bor kanske det är så varmt så det funkar på något annat sätt.

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Stångad killing
« Svar #6 skrivet: 13 maj-18 kl 22:56 »
Tack för svaret. Det har regnat en del så det borde ju vara ok för det. Har flyttat tillbaka dom där dom var från början. Veterinären här rekommenderade att avmaska mot alla typer av parasiter 2-4 gånger per år. Dom tar vissa tester varje år på alla getter, annars verkar dom inte vara allt för motiverade att göra analyser. Utan standard medicinerar. Har som sagt inte haft några problem innan vi bytte hage. Frågan är hur gör vi med betet där nu för att bli av med parasiterna? Alltid nya frågor som kräver mer erfarna svar. Och när kan jag avmaska killingarna? Dom föddes ju där eller dom får kanske inga parasiter så länge dom diar?

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Stångad killing
« Svar #7 skrivet: 13 maj-18 kl 23:15 »
Vad är det ni kallar stora magmasken förresten? Och vad symtomen? Efter allt som hänt känner jag att jag måste se saker bättre i förväg.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stångad killing
« Svar #8 skrivet: 14 maj-18 kl 01:16 »
Aha, inte Sverige.  Ursäkta att jag inte såg det!

  Här i Sverige är vi nog mera noga med att inte "avla fram" resistenta stammar av vare sig bakterier eller inälvsparasiter än vad man är på många andra håll.  Men inte bryr sig bakterierna eller parasiterna om var landsgränser går!  Hammarbergs råd står sig nog:  Det är inte getterna ni ska hålla parasitfria, utan betet!  Lättare sagt än gjort, dock.

  Jag vet inte om du därbortifrån kan skicka träckprov till SVA för undersökning, men kolla på deras hemsida och fråga dem!  Man kan även ta betesprov och skicka in, fast jag är inte hundra på vart.

  Med en så massiv parasitbörda förstår vi att geten var ur humör, och det är nog också förklaringen till dina getters ständiga klagomål.  Din beskrivning av bockkillingen liknar mer mina erfarenheter.  Hur du ska göra för att få bort alla dessa (resistenta?) parasiter från ditt bete är mer än jag kan säga, men egentligen borde markerna vara utan djur några år ...   :P

  LYCKA TILL!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stångad killing
« Svar #9 skrivet: 15 maj-18 kl 16:42 »
Stora Magmasken heter Haemonchus contortus på latin, och det främsta symtomet är anemi (och i värsta fall döden). Titta på getternas slemhinnor (dra ner getternas nedre ögonlock t ex), är de röda är geten frisk, är de rosa eller t o m vitbleka är geten troligen angripen av Stora Magmasken. Haemonchus är en blodsugare och suger livet ur de drabbade djuren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MalinLuna12320

  • Inlägg: 6
    • Övriga världen
SV: Stångad killing
« Svar #10 skrivet: 18 maj-18 kl 07:53 »
Hej igen. Dom vuxna getterna mår bra igen. Tillbaka i sin gamla hage. Lillbocken har vilat. Dricker mjölk. Verkade piggare igår och drack lite mer än veckan som gått, kanske inte så bra. Sent igår kväll var magen uppsvälld och märkliga ljud. Så jag misstänker att han fått trumsjuka, så olja, bikarbonat och jäst. Har bara varit strul med honom. Var lite orolig för att adoptera en så ung get och tänker nog aldrig göra om det. Nästa gång vill jag ha en killing som är minst tre månader. Efter en del reflektioner tycker jag nog att människorna konsumerar för mycket ost. Så sjukt att en massa killingar slaktas nästan nyfödda för ostens skull. Jag låter mina killingar bli stora först och gör ost senare.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stångad killing
« Svar #11 skrivet: 22 maj-18 kl 17:18 »
Absolut, låt killingarna ta sitt och mjölka sen!  Så gjorde jag i flera decennier, och jag svalt inte ihjäl!   ;)  Vad då för konstiga ljud?  En fungerande våm brummar på ganska bra.

  Minimum för uppfödning av en svensk lantraskilling:  3 x 3 x 3, dvs 3 dl 3 gånger per dag i 3 månader.  Själv brukade jag ge en liter per dag i tre månader, och trappa ner den fjärde månaden.  Då går det åt ungefär 100 liter för en uppfödning.  Jag misstänker att dina getter är lite större än en vanlig svensk lantrasget.

  Men det är klart, om din killing råkar ut för våmförskämning så blir han hastigt sjuk med kraftig diarré, och det blir svårt att rädda honom.  Förebyggs genom att killingen får suga själv, ingen hets eller konkurrens runt matningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser