Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkligt beteende - cystor?  (läst 7568 gånger)

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
Märkligt beteende - cystor?
« skrivet: 12 apr-18 kl 10:26 »
Någon som har någon input vad som felar 8-åriga Iris? (Har två st. Elsa 12 år och Iris, båda av mjölkras) Iris har fått bockliknande beteende, sticker ut tungan, skrapar med foten, är på Elsa hela tiden så de har fått separata boxar nattetid så stackars Elsa kan få lite lugn o ro. Iris juver har blivit stort o hårt, har försökt att mjölka ur henne ifall hon har fått jungfrumjölk men det kommer inget. Hon har varit så här i flera veckor. Kan det gå över av sig själv?

De har aldrig haft killingar. Det verkar som om brunsten inte går över, har googlat på engelska sidor och kanske släpper inte ägget och hon behöver Cystorelin? Cystor? Märkte i går när jag skulle borsta henne att det liksom "knakade" i hennes kropp över bakdelen vid borst-tagen, jättekonstigt. I övrigt äter hon som en häst är pigg och aktiv men konstig. (Fri tillgång på hö, mineraler, salt och får enbart en liten näve havre när de ska ut o in från hagen.)

Hon har stirrande blick med vita ögonmembran så jag har gett henne järntillskott, ska ta nytt träckprov nu, tog senast i våras som visade 0. Hon är i bra hull. Ska ringa veterinär för jag är så orolig för henne. Något jag ska tänka på att fråga veterinären? Har fått så bra hjälp här förut, om nu någon finns kvar på forumet  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-18 kl 21:08 »
Roligt att se dig igen, Bergsblomman! Jag tror att en distriktsveterinär med kunskap om mjölkbesättningar klarar detta bäst, så Iris snabbt får hjälp. Det är bra att veta djurets temp när en ringer vetten. Hälsa skogarnas drottning, Elsa!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-18 kl 07:29 »
Får säga hej igen, jag också  :) !
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge. Har och har haft ett antal getter i den åldern, men inte varit med om något liknande. Alla mina getter har dock haft killingar, så en kvig-get i den åldern saknar jag erfarenhet av. Hoppas du och Iris kan få bra hjälp av veterinär!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-18 kl 10:31 »
Men älskade lilla Iris!!!  Det där låter inte bra alls.  Med alla dina förkunskaper (från din kamp för Vera, i underbart minne bevarad!) föreslår jag kontakt med Kung Hammarberg.  Han jobbar numera såvitt jag vet på Fårhälsan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-18 kl 12:09 »
Så roligt att se er alla här igen! Ni som hjälpt mig så mycket genom åren <3  :) Har i dag pratat med distriktsveterinären o hoppades på att de kunde komma hit men det ville de inte utan tyckte att jag skulle åka till deras smådjursmottagning 5,5 mil bort nästa vecka. Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska åka dit. Det blir billigare sa de och då kan de kolla Iris med ultraljud och det är ju såklart bra ifall hon har cystor. Eller ska jag boka tid på smådjurspraktiken på orten (1,5 mil bort). (Dit har jag varit med Elsa en gång när hon hade juverinflamation o det funkade bra även om de oftast bara behandlar hundar o katter osv.). Jag funderar lite över helgen. Iris är i alla fall pigg ännu så jag hoppas att det räcker med veterinärbesök nästa vecka. :) Ska tempa Iris i kväll när jag får lite assistans, hon är inte så medgörlig alla gånger, den lilla damen.  :) Snälla goa Elsa blir nog glad för hälsning! :D

Uppdatering: Ringde praktiken på orten och berättade Iris historia o hörde om de kunde göra ultraljud på get och de var villiga att testa även om de aldrig gjort det förut, de skulle få instruktioner från Hammarberg sa de. Jag sa att jag hör av mig i början på nästa vecka om det blir aktuellt.  :)

Förresten en förmodligen dum fråga: Om man gör ultraljud för att upptäcka cystor gör man det utvärtes eller invärtes? Typ när jag låtit dräktighetskolla stoet då gör man ju det via ändtarmen? Tror inte något sådant skulle vara ok för Iris och söva henne vill jag inte.
« Senast ändrad: 13 apr-18 kl 13:43 av Bergsblomman »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-18 kl 14:32 »
Beträffande val av veterinär, så föreslår jag att du tar den veterinär som du har förtroende för!  Några mil mer eller mindre i bil är den lilla kostnaden!  Och Iris har väl inget emot att sitta i någons knä en stund?  ;)

  Ultraljud via ändtarmen har jag inte hört talas om.  Tack för att du lär mig nya saker, och hälsa igen till dina rara raggisar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-18 kl 17:13 »
Problemen hopar sig. Nu är det Elsas tur att vara jättedålig. :'( Getterna har ju varit åtskilda nattetid men i söndagsmorse hade Iris rivit ner gallret in till Elsas box och kanske har Elsa fastnat eller fått en smäll på underläppen där hon är lite svälld på ena sidan, sedan dess vill hon inte äta eller dricka nåt större, (om det nu är därför hon blivit sjuk) fick i henne lite svartvinbärssaft lite äpple och lite bananbitar i går. Inget hö, inget torkat sly gick ner. Ringde veterinär i morse och sa att de måste komma och behandla båda. Elsa kan inte gå normalt utan när hon ska röra sig springer hon bredbent okontrollerat och törnar emot väggar. I går låg hon ner nästan hela dagen men idag verkar hon inte kunna/vilja lägga sig utan bara står. Typiskt så visade Elsa inget särskilt när veterinären var här så hon fick aldrig se Elsas språngmarscher runt i boxen även om jag beskrev dem. Vet. kollade munnen på henne men såg inget särskilt förutom lite svullnad och värme just där. Den enda behandlingen hon fick var metacam. Jag är superorolig för henne. Ska ge henne jäst i kväll o lite energibalans tänkte jag. Har sett henne bajsa o kissa idag. Ingen feber.

Fick välja mellan att ta blodprov på Iris för att skick in på analys för att se hormonnivåer eller behandla direkt med Receptal (mot follikelcystor) om det nu är det hon har. Jag valde att behandla direkt. De hade bara doseringen för kor men försökte getanpassa dosen. Har mailat Hammarberg för några dagar sen o idag kom svaret, dock hade även min veterinär mailat honom skrev han, så instruktionerna kom nog till dem (förmodligen efter att de varit här). Fy vad jag tycker att det är jobbigt med sjuka djur och den oro det medför.  :'(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-18 kl 17:32 »
Älskade Iris!  Älskade Elsa!   :-* :-*

  *Orolig*   :o :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-18 kl 16:35 »
Nu är jag desperat.  :'( Veterinären var ju här i går och gav Iris hormoner. Idag mår hon jättedåligt. Hon kan knappast röra sig utan att det låter som om hon skulle gå i kras. Varje rörelse gör att det knakar i kroppen. Ringde vet i dag igen men de har ingen koll på vad det kan vara. Möjligen artrit sa de men jag tycker att det skulle vara konstigt med ett så snabbt förlopp. Gav henne ialafall lite metacam i dag för hon verkar ha så ont och gnisslar tänder. Metacamen var eg till Elsa som verkade lite, lite piggare idag. Vet inte alls om knakandet har med hormonrubbningen att göra eller om det är något annat. Famlar efter tips!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-18 kl 18:39 »
Visst finns det någon här som har Kalle Hammarbergs mailadress? Hjälp Bergsblomman med den  :-*! Själv har jag slarvat bort den.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #10 skrivet: 18 apr-18 kl 18:51 »
Jag har mailat honom,  :) hoppas han hinner svara. Har aldrig varit med om nåt liknande som nu med Iris. Ringde vet för andra gången idag men hon kunde inget göra mer än ge smärtlindring sa hon o det har jag redan gjort max dagsdos.  Tack o lov äter hon ännu. Gick ut o plockade lingon o blåbärsris åt dem o det verkade vara uppskattat. Men Iris lider verkligen just nu så vet inte hur det kommer att gå😢

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #11 skrivet: 19 apr-18 kl 09:58 »
 :o :o :-* :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #12 skrivet: 22 apr-18 kl 06:19 »
 Bergsblomman, hur har det gått?

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #13 skrivet: 22 apr-18 kl 16:10 »
Får uppdatera lite!  ;D
IRIS: Var så himla orolig att Iris skulle ligga död i boxen i torsdags morse, men det gjorde hon inte! Hon var lite piggare! Jag var så lättad när jag kom ut i från deras stall att tårarna inte kunde sluta rinna. MEN jag hade kvällen innan gjort något som kanske var dumt eller kanske inte. Ringde ju veterinären på onsdag kväll igen för Iris var så dålig men hon sa att de inte kunde göra något mer förutom att ge smärtlindring och det hade jag ju gett själv och veterinären verkade inte så sugen på att åka ut igen. Då tog jag Elsas gamla utgångna Penovet (antibiotika som jag hade i kylskåpet, kände att jag hade inget att förlora) och gav Iris samt att hon fick 15-20 ml Beviplex muskulärt. (Hennes juver var jättestort men kunde inte mjölka ur något). Och hon hade blivit piggare och om det var pga medicineringen eller inte, det kan jag inte svara på säkert. Men hon blev bättre. Så nu har jag fortsatt medicinera henne med Penoveten. Hon är nu ganska pigg, verkar inte ha ont, äter bra men det knakar fortfarande i henne direkt hon rör sig. Ljudet kommer från bakdelen av ryggen på nåt vis, jättemärkligt. Inte vanligt knak som kan komma från leder nån gång. Dock verkar hon fortfarande brunsta och jag provade att släppa i hop henne med Elsa för nån dag sen i boxen men då hade hon fortfarande bockbeteende så de är fortfarande åtskilda. Idag är de ute i varsin hage och njuter i solen. Dock vet jag inte ännu hur det kommer gå för Iris iom knakningarna och hormonrubbningarna. Men jag är glad att hon är pigg igen.

ELSA: Hon var så dålig att jag trodde att hon blir nog bara 12 år, MEN i tisdagskväll fick hon en spruta med Beviplex av mig, kan ju inte skada tänkte jag. (Veterinären hade inte givit henne något annat än smärtlindring). Hade kvar sen Iris var sjuk för ett år sedan. Beviplex skall ALLTID finnas i mitt kylskåp. Mycket riktigt - hon svarade på Beviplexen och var mycket piggare bara några timmar efter hon fått det. Så hon hade fått CCN, den jävla sjukdomen som förföljer mig.  >:( Och när jag rannsakar mig själv så antar jag att hon fått våmstörning när hon för någon vecka sedan rymt när Iris var dum mot henne och jag hittade henne ätandes av maten jag lagt ut till rådjuren. Kanske att det var mycket äckliga bakterier i det samt att hon nog åt av det gamla fodret som rådjuren ratat. (viltpellets). Elsa hade inte fått alla CCN-symtom som jag tidigare haft erfarenhet av men hon var vinglig och matstrejkade och väldigt låg. Hon är nu pigg o glad, äter bra men är ganska smal så jag har köpt lusernpellets som jag blöter upp o ger (liiite varje dag så att magen vänjer sig) Det gillar hon. Så nu hoppas jag få njuta av min underbart goa, snälla, väna Elsa ett tag till!

Jösses vad jag har googlat på "goat cystic ovaries symptoms" mm. och om Iris konstiga, knakande kropp.  :o

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #14 skrivet: 22 apr-18 kl 20:45 »
Rätt eller fel, jag hade gjort precis som du om jag ändå haft de preparaten hemma. Skönt att getterna är piggare nu. Det enda positiva med att ha sjuka djur är att en lär sig en sju helvetes massa genom att googla. Låt oss veta hur det går med Iris och Elsa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #15 skrivet: 02 maj-18 kl 21:11 »
Du är ju fantastiskt kunnig, och verkligen mån om dina djur!  Underbara nyheter, Bergsblomman!  Vi fortsätter att hålla tummar, tår och lättklövar!  Klappa dem från oss!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-18 kl 23:55 »
Tack Trollmor!  :D Iris har fortfarande bockbeteende och är i brunst trots hormonsprutan. Vet. tyckte att jag skulle röntga ryggraden på henne och ta blodprov för att mäta hormonnivåer men eftersom hon inte verkar ha direkt ont av knakningarna så avvaktar jag röntgen men vill ta blodprov. Har läst mig till att getter kan ha bor-brist när deras leder knakar. Borbrist gör att de inte kan ta upp kalcium ordentligt samt att de kan få hormonproblem. Bor gör att (i alla fall människor) kan producera mer östrogen och bli av med ledsmärtor, osteoporos och förhindra artrit. Så nu ger jag henne bor  :o Hon är pigg men tyvärr får getterna fortfarande vara åtskilda eftersom det inte funkat när jag provat att släppa i hop dem.

Natur

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Märkligt beteende - cystor?
« Svar #17 skrivet: 12 maj-18 kl 10:05 »
Felpostat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser