Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig get  (läst 2189 gånger)

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
Hängig get
« skrivet: 12 mar-18 kl 20:29 »
Hej mina djurvänner!

Nu är jag här igen ett år senare och ber om hjälp och råd igen...
Min get har väldigt snabbt avmagrat, blivit slö och hängig och idag var veterinären här och undersökte henne. Veterinären kunde inte hitta några direkta fel på henne men tog blodprov för analys. Likaså tog vi ett träckprov som jag skickade iväg på analys, vilket var fasta och runda lortar som det brukar se ut. (Under tiden veterinären var här gick hon ändå runt och åt hö så aptiten finns ändå där.)Veterinären gav henne b-vitamin i blodet, vilket jag nu ska ge henne under huden var sjätte timme i ett dygn. Jag har nu gett henne den andra dosen men tycker bara att hon blir mer och mer hängig.
Vet egentligen inte vad jag vill fråga men undrar om ni har varit med om något liknande? Kan det vara b-vitaminet som gör henne sämre? För mycket/för lite.. hur länge brukar det ta att få reda på träckprovet? Om getter har parasiter brukar avföringen bli lös som det ibland blir på får eller brukar den vara oförändrad?

Tacksam för svar
Emelie

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hängig get
« Svar #1 skrivet: 13 mar-18 kl 13:33 »
Jättetråkigt!

  Parasiter kan göra olika saker med träcken.  Jag tänkte först på CAE, som kan gå fort ibland.  Men det finns många andra sjukdomar som kan drabba våra vänner getterna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Hängig get
« Svar #2 skrivet: 13 mar-18 kl 15:35 »
Tack för svar Trollmor! Ja det är väldigt tråkigt!  CAE är inget jag känner till och inget veterinären nämnde. Men tycker att hon är lite piggare idag, fortfarande lite slö men har god aptit. Har fått svar på träckprover som visade trichostrongylida 1500 EPG antar att det är dåligt.. och Chab/Oes 50 EPG vilka jag har skickat till veterinären så nu väntar jag bara på att dom ska höra av sig! Otålig som attan!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hängig get
« Svar #3 skrivet: 13 mar-18 kl 16:56 »
CAE ska vi hoppas att det INTE är!  Jag tror att man ganska framgångsrikt har bekämpat denna sjukdom bland Sveriges getter sedan mina arma krakar råkade ut för den.  Inte alla som överlevde.

  Men din veterinär kan säkert berätta mer, om du inte kan söka själv på nätet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EmelieEmpan

  • Inlägg: 13
SV: Hängig get
« Svar #4 skrivet: 13 mar-18 kl 17:11 »
Ne det får vi hoppas, hoppas istället att hon ska bli bättre nu efter avmaskning!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser