Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första försöket med mjölksyrning.. känns som jag gjort något fel.  (läst 4840 gånger)

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Hej på er!
Jag har länge varit sugen på att göra mina egna syrade grönsaker och för några dagar sedan tog jag klivet och gjorde en burk av savojkål. Allt gick bra där (tror jag) Jag använde en väl rengjord burk med skruvlock och packade sen kålen som jag bankat ordentligt med salt. Jag använde en bit blad för att hålla ner allt under vätskenivå och det vad ca 1cm vätska ovanför. Nu när burken stått i rumstemperatur i tre dygn har den pyst och läckt ganska mycket. Jag har inte öppnat den och nu ställde jag in den i kylen. Det känns som det borde vara för lite vätska kvar i den nu, är det för sent att fylla på? Är den förstörd? Hur borde jag ha gjort? Tar tacksamt emot alla tips!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Du kan blanda 2% saltlag och fylla på nu. Det är nog inte för sent.

Mvh
Magnus

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
Det är inte förstört. Fyll eventuellt på med saltvatten som du gör av kokad vatten och salt så att det inte finns konstiga bakterier i. Men se till att burken bara är fylld till 2/3 delar. Så kanske du behöver ta ut en del av kålen.
Antagligen  hade du burken för full. När man jäser i en glasburk, alltså inte i en kruka med vattenlås så bör man lämna tomt ca en tredjedel av volymen. I synnerhet kål eller rivna morötter expanderar eftersom en del av gasen sitter kvar som bubblor i massan och då kan det pysa ut vätska. Även en kruka kan ibland läcka vätska.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ingen fara, det är helt perfekt.

När det pyser ut så tar det med sig allt syret och hållbarheten ökar betydligt.
Jag åt av en syrning som är gjort på samma sätt från -15 och har varken kolat eller fått ränneskita.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Tack för era råd!
Nu undrar jag vad som är bäst, fylla på med saltvatten som lichiplommon och tropfrog skriver
eller låta den vara som Skogsvilde skriver?

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Det är inte förstört. Fyll eventuellt på med saltvatten som du gör av kokad vatten och salt så att det inte finns konstiga bakterier i. Men se till att burken bara är fylld till 2/3 delar. Så kanske du behöver ta ut en del av kålen.
Antagligen  hade du burken för full. När man jäser i en glasburk, alltså inte i en kruka med vattenlås så bör man lämna tomt ca en tredjedel av volymen. I synnerhet kål eller rivna morötter expanderar eftersom en del av gasen sitter kvar som bubblor i massan och då kan det pysa ut vätska. Även en kruka kan ibland läcka vätska.

Tack för tipset! Fyllde nog upp alldeles för mycket. Är det samma princip med att inte fylla upp mer än 2/3 om man syrar tex morotsstavar med saltlag?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
Tack för tipset! Fyllde nog upp alldeles för mycket. Är det samma princip med att inte fylla upp mer än 2/3 om man syrar tex morotsstavar med saltlag?
Morotsstavar i saltlag kan du ha mer. likaså till exempel gurkor. Men jag brukar väen då inte fylla burken till brädden. Problemet uppstår med allt som är rivet eller hylad som kål eller rivna morötter. Det blir koldioxid i massan som blir bubblor som i sin tur gör att massan expandera. Om du kolla på din kål så ser du säkert att det finns 'luft' i själva kålmassan nu när det jäser. Om du jäser stavar i saltlag så hinner koldioxid försvinna ur vätskan och pysa ut genom springan i locket.

I en lerkruka håller stenarna ner grönskaerna så det kan inte expandera lika mycket.


Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Nu har jag vågat mig på att öppna burken och jag kan verkligen inte avgöra om det blev bra eller inte. Det är ingen vätska över bladet längre och när jag öppnade den luktade det lite ”prutt” men när det försvunnit luktar det mest kåligt och kanske lite syrligt. Inte som surkålen jag brukar köpa men detta var ju savojkål så det kan ju vara det också. Vad tror ni?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det kan lukta lite skumt när man öppnar burken.

Jag följer helt enkelt ett par enkla regler för att känna mig säker.

Ser det bra ut? Dvs inget misstänk som kryper omkring.
Doft. Det skall lukta av de egenskaper. I detta fallet skall det efter lite luftning lukta syrligt och kanske av kålen och kryddorna.
Smak. Smaka på det det ska som sagt vara en syrlig smak och kanske lite kål och kryddor.
Låt det gå en bra stund från avsmakning till servering.  Då upptäcker man om det har en fördröjd negativ effekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det finns många olika sett att syra på, så här brukar jag göra. Jag tar en stor glasbruk som jag fyller med det jag ska syra. Är det kål eller annat rivet så strör jag i salt och trycker  ihop det så det saftar sig. Är det gurka tomat eller liknande slår jag över färdig 2procentig saltlag. Jag fyller ända upp till bredden. skruvar på locket och sen lossar jag det en bit. Burken ställer jag i en skål, för att det kommer att rinna över. Sen ställer jag alltihop på en varm platts. Täcker över så det är mörkt. Så ska det sen stå i 20 dagar. Men det behöver tilltittning ett par gånger i veckan, då jag tömmer skålen på    överrunnet torkar av burken och fyller på med vatten så att det fortsatt är bräddfullt. Efter 20 dagar är det färdigt, då ställer jag den i kylen och kan  börja äta av det. Men jag rör om så lite som möjligt i burken om det är packad syrning och jag fyller fortsatt på med vatten så att det står över inläggningen. Det är OK om syrningen luktar ensilage.
kretslopp

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Den smakade inget vidare så det får bli ett nytt försök. Tack för hjälpen  :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Det brukar vara rätt frän smak när det är nysyrat. Mina burkar står 3 månader innan jag äter dem. Tycker att det blir bäst så.

Mvh
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Samma här, om det inte är färdigsyrat kan det lukta, och smaka rätt illa. Men får det stå brukar det bli bra.
kretslopp

Bladlus

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Tack för tips! Någon som har ett optimalt surkålsrecept att dela med sig av?

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Jag vill också ha ett optimalt surkålsrecept! Är det någon som har ett bra? :-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Strimla ett vikålshuvud
Läg steimlet i ett kärl som är tåligt, slå på en struken matsked jodfritt salt. Stöt med en flaska så att man krossar cellerna i kålen.
Ställ till sidan, riv en stor morot lägg ner i kålen och blanda runt.
Ta en stor lök strimla eller hacka beroende på vad du gillar.
Blanda ner i kålen observera om det börjat vattna sig. Smaka av.
Sältan ska vara i trakten kring tårar.  Slå på mer salt skulle jag tro blir bra.
Krydda med grovmalde svartpeppar.

När det vattnar sig bra så packa i glasburkar med snäpplock.
Packa noggrant, på toppen ca 2-4 cm från kanten så stoppar man ner en plastpåse som man fyller med vatten upp till kanten.
Ställ varmt på tallrik så kommer det igång. Det ska bubbla och pysa över. När det slutar så är det klart och du kan förvara det i kylen eller annat svalt ställe.

Man kan hjälpa syrningen med vinbärsblad som man lägger i botten, även honung får igång den riktigt bra och den har helt rätt bakteriekultur.

Kryddning och smaker.
Man kan variera i oändlighet helt efter smak och humör.
Allt som man kan lägga in med 1-2-3 lag går att göra en syrning av.
Det enda som är viktigt är att försöka förstå hur grönsaken är uppbyggd.
Vit och röd kål har jäkligt starka celler som behöver knäckas.
Gurka är betydligt vekare och behöver vattnas av rejält.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser