Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Päls kvalser  (läst 2084 gånger)

Bergström

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
Päls kvalser
« skrivet: 26 jan-18 kl 09:52 »
Vi ar massa getter, det killas och ibland får vi några utan öronmärkning. Ingen lämnar gården utan vi försöker självförsörja så mycket det går. Dvs, vi är dem i slutändan. Men fram tills dess så ska dom tamifasen ha det så bra dom bara kan. Vilket dom har.

Nu till problemet: Vi tog emot några getter. Undernärda. Kan inte säga att blicken var helt apatiskt på dessa, men inte samma glädje vi kan se idag heller. Å löss
Saknade hår efter ryggraden, svansen. Var sure osv.
Efter några dagar med rent vatten, friskt å fräsht hö och mineraer så börja dom bli kramiga osv.
Problemet som nu återstår är dessa pälskvalser / löss.

Vi trodde dom försvann för vi har inte sett några, Ok. Ska erkänna att vi inte kollat så jädra nog. Men dom var överallt ifrån början.
Nu har vi noterat på nyfödda killingar (ingen ifrån just dessa individer ifrån de undernärda djuren) att detta löss är kvar.
Kan absolut inte se några angrepp i hud, Kan inte se sår, inget kliande, ingenting som ger indikation att värddjuret lider på något vis. Bara tt dom finns där.
Dessa små rackare är mörkbeige och 2-3mm lång och kravlar på ganska bra.

Va fasen kan de vara? Och vad gör ja för att få bort dem? Och smittar dem till andra djur (inget vi sett, har hundar, katter, ankor, får, höns osv ov.)?
Egen Företagare Försöker bli Självförsörjande.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Päls kvalser
« Svar #1 skrivet: 28 jan-18 kl 20:57 »
Låter som pälsätar-löss. Prata med en veterinär så kan hen skriva ut lämpligt preparat. Håll inte på och mixtra med receptfria medel till hundar och katter, de är inte anpassade efter getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser