Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tempeh  (läst 3370 gånger)

Birgit Balkovec

  • Inlägg: 3
    • -
Tempeh
« skrivet: 19 okt-17 kl 18:31 »
Har precis hört talas om detta och skulle gärna vilja prova göra Tempe. Vart köper man svamp kulturen som behövs, någon som vet?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tempeh
« Svar #1 skrivet: 19 okt-17 kl 18:46 »
Ahh, friterad tempeh var det som hindrade mig från att försvinna helt när jag bodde i Indonesien. Åt det nästan varje dag och förlorade ändå 12 kilo på 4 månader. Jag bara älskar tempeh.

Jag har inget att tillföra i frågeställningen, mer än att jag gärna skulle vilja ha också😀

Mvh
Magnus

Birgit Balkovec

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Tempeh
« Svar #2 skrivet: 19 okt-17 kl 18:50 »
Är det såååå gott som du påstår, så måste jag ju bara ha tag i kultur. Beskriv gärna smaken om du kan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tempeh
« Svar #3 skrivet: 19 okt-17 kl 19:16 »
Nu är det nästan 20 år sedan. Vi åt dem deep fried. Lite som allt annat man djupfriterar fast det är svamp. Det är krispigt, salt och lite fett. Hade lite olika lokala såser att doppa i. Lite nyttigare snacks helt enkelt. Eller åtminstone mer proteinrik och det var precis vad vi behövde då.

Det gick att få det i alla rätter istället för fisk eller kyckling. Men då är det bara lite svampigt och smakar samma som resten av rätten. Vi hade god tillgång på pinfärsk fisk varje dag så valet till middagen var nästan alltid fisk.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tempeh
« Svar #4 skrivet: 19 okt-17 kl 19:21 »
Här hittade jag kulturerna:

http://sofungy.se/?page_id=16

Mvh
Magnus

Birgit Balkovec

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Tempeh tack
« Svar #5 skrivet: 19 okt-17 kl 19:40 »

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Tempeh
« Svar #6 skrivet: 06 dec-17 kl 22:05 »
Köpte på nätet för ett par år sedan. Kommer inte ihåg var dock..... kom en liten påse med pulver från Nederländerna.
Funkade jättebra! Jättegott att steka/fritera/ugnsbaka... . Pastasås, tacosubstitut.. går också bra att göra större sats o frysa in.
Riktigt bra proteinkälla!
Görs ju på sojabönor men har läst nånstans, i Åter..?, att nån även blandade i andra bönor o gula ärter..
Föråt oss lite, lyckades få till nån metallisk bismak som var svår att krydda bort.
Lycka till!
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

maiz

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Tempeh
« Svar #7 skrivet: 06 mar-18 kl 21:25 »
Är superlätt att göra så fort man fått in rutinen, beställer själv startkultur från tempeh.info (är samma som topcultures.com). Går att göra på alla möjliga bönor och till och med ris eller nötter :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser