Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lös avföring  (läst 2535 gånger)

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Lös avföring
« skrivet: 09 jun-17 kl 11:53 »
Hej!

En av mina göingegetter har inte lyckats bajsa småpluttar sen hon kom tillbaka till mig efter vintern. Verkligen inte diarre, mer bara att småpluttarna hänger ihop i en korv, ibland lösare ibland lite fastare. De andra tre getterna skiter som de ska. Hon idisslar och äter som vanligt annars. De fick ytterst lite havre första veckan när jag flyttade dem. Annars inget kraftfoder överhuvudtaget. Äter hon för mycket kirskål och för lite sly? Kanske vårkänslofenomen. Eller kan det vara något jag borde bekymra mig om?

Tacksam för hjälp!

/Robin

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lös avföring
« Svar #1 skrivet: 09 jun-17 kl 20:52 »
Kul att du hittat hit, och extra kul att du har just göingegetter!  :)

  Helt riktigt, getter ska skita pärlor, inte korvar!  Ofta beror sådana problem på foderbyte eller felutfodring (avsiktlig eller oavsiktlig), precis som du själv är inne på.  Om just hon är mera förtjust i kirskålen än de andra, så är ju det en rimlig förklaring, och borde kunna botas genom att tvinga henne att äta lite extra hö, som ju är torrt.  (Vatten som vanligt i fri tillgång.)  Har jag fattat rätt, att du inte har kontroll över vad dina getter äter under stallperioden?

  Det kan även bero på parasiter.  Du kan ta ett träckprov från geten med symptom, och be SVA analysera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Lös avföring
« Svar #2 skrivet: 09 jun-17 kl 21:48 »
Tack för välkomnande och för svar!

De flyttas runt och har just nu lite tuffare bete. Jag skulle säga att hon äter som de andra. Jag tänkte parasiter också, men kan inte riktigt diagnostisera henne med någon parasit jag läst om. Hennes dotter och hon har varit annorstädes hela vintern och jag har ingen aning om vad de ätit, men dottern beter sig precis som vanligt. Bara hon som visar denna lilla avvikelse. Känns konstigt att hon skulle ha parasit men inte dottern?


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lös avföring
« Svar #3 skrivet: 10 jun-17 kl 18:39 »
Javisst verkar det mysko!  Men skicka in ett träckprov på varje get, om du vill veta exakt vem som bär på vad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser