Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk 1 årig get. Hjälp!  (läst 2895 gånger)

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« skrivet: 16 maj-17 kl 17:51 »
Jag är förtvivlad. En nykommen 1 årig get och hennes syster kom till oss för 9 dagar sen. Pigga och friska.
I lördags (efter 6 dagar hos oss) insjuknar geten.
Hon hänger med huvudet. Är slö. Dricker inte. Äter dåligt
Temp är 39.5°

⚠Veterinär va ute hos oss i lördags⚠
Veterinär hörde inga magljud alls och plockade ut träck som var stenhårt.
Veterinär fyllde geten med ca 6 l vatten och olja genom en slang ner i magsäcken.
Veterinär vet inte vad felet är. Tror på antingen tarmvred eller foderbyte som utlöst

Jag har läst om trumsjukan. Men kan inte alla symtomen.
Geten äter bättre än i lördags men inte som vanligt
Dricker inget alls (jag har en doserings spruta som jag tvingar i vatten med)
Hängande huvud och stirrar efter hon ätit. Och jag hör magljud men ser inte idissling.
Bajs har blivit mjukare/normal

Jag har gett henne matolja. Jäst/vatten. Och masserat med framben i högre läge. Hon rapade lite då

Vad ska jag göra?
Hur mycket olja ska man ge?
Eller detta är inte trumsjuka alls?




Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 20:14 »
Hej.
Om geten har trumsjuka så bör magen vara svullen som en ballong. Det bör veterinären ha sett.
Det är svårt att råda, men förutom trumsjuka kan de ha andra problem med magen/våmmen. Jag har gett en del matvägrande djur en blandning av några msk energibalans, några msk b-vitamin, ett paket jäst, några msk bikarbonat, en typa salt. Den blandningen är ofarlig. Energibalans är för att höja blodsockret hos idisslare så de ska orka äta, b-vitamin är för att de lätt får brist på b-vitamin om de inte idisslar vilket kan leda till andra sjukdomar. Jäst och bikarbonat är för att få rätt ph-balans i våmmen.
Finns även "våmstart" att köpa på Granngården men det är så dyrt.

Har du koll på parasitstatusen och har du skickat in träckprov? Vissa parasiter kan ge diffusa symptom också.

Om hon äter dåligt är det viktigt med bra foder. Ge inget kraftfoder utan endast hö, och helst hö som luktar gott. Eller ni kanske redan har bete?
Du kan prova att blanda svartvintbärssaft till geten och se om hon vill ha det.

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 17 maj-17 kl 11:08 »
Vi har bete. Men hon vill inte äta med de andra getterna.
Jag går ändå hemma för tiĺlfälligt så hon äŕ med mig i trädgården (under ständig uppsikt och vi har inte nått giftigt där ändå)
Hon är avmaskad.
Hon dricker inte själv. Förutom mjölk/olja/jäst blandningen. Den älskar hon tydligen och drack själv av den igår.

Var köper jag b-vitamin till get och energibalans?

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 21:54 »
Energibalans är en av Lantmännens produkter och kan köpas hos exempelvis Granngården. Det är en liten dunk och innehåller propylenglykol vilket även går köpa på vanliga apotek.
Vanliga b-vitaminer kan du köpa i dunk i foderbutikerna. Jag har köpt Lantmännens variant som är för alla djurslag. Det är våmmen som producerar b-vitamin när den är i funktion och med brist på b-vitamin kan de utveckla CCN. (du kan läsa på sva.se om den sjukdomen).

Ett annat tips är att försöka stjäla en idisselboll från en frisk get och ge din sjuka get.
Har du några små tallar eller annat sly, helst lövsly, så försök ge geten det då de hellre äter sådant än gräs.


savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 18 maj-17 kl 14:02 »
Tack för tips!
Jag var på lantmännen igår och hittade energibalans. B vitamin och vomstarter
Hon fick en dos av varje igår.
Imorse fick hon 2a dosen vomstarter och nu ska jag ge henne energibalans igen.

Hon har börjat tugga mer tycker jag. Idissling misstänker jag. Men är fortfarande slö.
Hon äter sly från bladträd i vår trädgård..
Jag försökte sno boll av de andra getterna men det va svårt att se och dem va inte så givmilda..
Igår drack geten för första gången självmant efter 5 dagar! Ser det som en liten seger..


Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 20 maj-17 kl 21:02 »
Hur är hon i hullet? Fet, mager eller mittemellan? Mår systern bra? Har du pratat med säljaren om hen haft några hälsoproblem i getflocken på sista tiden?
När avmaskade du getterna, med vilket preparat och mot vilken/vilka parasiter?
Du har fått bra tips av Olivia.k redan, men det vore ändå intressant att veta mer och kanske kunna hjälpas åt att lista ut vad som gjort din get sjuk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 22 maj-17 kl 12:38 »
Systern mår toppen! Hon va smal när hon kom hit men idag är hon svullen.. riktigt svullen.. systern är fortfarande smal. Förra ägaren hade bara dessa två och dem va friska där.. dock fick dem bara hö och inget annat.. hos mig fick dem kraftigt bete.. jag tror mitt bete har slagit ut henne.. tror på trumsjuka fortfarande.
Men min (och getens) ork sinar. Jag tror vi får ta det svåra beslutet nu och avliva. Vi har kämpat i 10 dagar.. och ser ingen större förändring

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 22 maj-17 kl 22:02 »
Hade det varit min get hade jag nog sökt upp (en annan?) veterinär och försökt gå till botten med det hela. Jag hade definitivt skickat in träckprov på analys för att få veta om getterna hade t ex Stora Magmasken, som är en dödlig blodsugare och kan göra getter orkeslösa och eländiga innan de till sist dör.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sjuk 1 årig get. Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 22 maj-17 kl 22:31 »
Fortfarande feber?  Idisselboll är en bra idé (fast som sagt de brukar vilja ha dem kvar själva!!!) men jag skulle försöka få tag på bra hö väldigt fort, för att kompensera att foderförändringen blev så hastig.

  Och så kolla med den veterinär du har och/eller någon kollega om vad som kan orsaka detta tillstånd.  Att inte idissla är livsfarligt!  Eller kanske snarare ett tecken på att geten mår pyton.

  Men det är ändå konstigt, tycker jag.  Om det beror på den hastiga övergången från hö till gott bete, så brukar väl ändå inte det ge feber, eller vad säger ni andra?  Eftersom temperaturen hos friska getter kan ändras upp till en hel grad under ett enda dygn, så föreslår jag även ytterligare temp-mätning.  Dina getsystrar verkar ju tama, så det borde inte stressa henne ytterligare.  (Däremot brukar smärta vara stressande, och det förefaller mig som om din get har ont någonstans.  Hur "tuggar" hon när du tror att hon idisslar?  När de har ont kan de gnissla tänder.)

  Ljummen svartvinbärssaft brukar vara populärt, så om hon inte dricker den heller, då blir jag riktigt orolig!

  - Förresten - välkommen hit!  :D Ditt getinnehav fick visst en dramatisk start!   :o :o -
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser