Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framåtböjda horn!  (läst 2634 gånger)

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
Framåtböjda horn!
« skrivet: 08 maj-17 kl 15:29 »
Vi har fått våra första tre killingar i vinter, och på de två bockarna verkar hornen växa som de ska, men på getkillingen verkar de komma bakvänt, alltså med spetsen pekande framåt. Ska det vara så (alltså snurrar de till sig på något sätt), eller kommer vi behöva kapa hornen innan hon blir livsfarlig?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-17 kl 10:24 »
Väkommen hit!  :D  Grattis till killingar!   :-*

  Även en get utan horn kan vara farlig om hon är ilsken.  Normalt funtade getter håller reda på sina horn, oavsett åt vilket håll de pekar.  Jag lät kapa ett horn på en enda bock under hela min tid som getägare, och det var ett horn som var på väg att växa in i ögat!

  Och så min käpphäst:  Om du kan visa oss ett foto, så är det lättare att ha en åsikt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #2 skrivet: 10 maj-17 kl 18:56 »
Väkommen hit!  :D  Grattis till killingar!   :-*

  Även en get utan horn kan vara farlig om hon är ilsken.  Normalt funtade getter håller reda på sina horn, oavsett åt vilket håll de pekar.  Jag lät kapa ett horn på en enda bock under hela min tid som getägare, och det var ett horn som var på väg att växa in i ögat!

  Och så min käpphäst:  Om du kan visa oss ett foto, så är det lättare att ha en åsikt!

Jamen tackar, tackar!
Men har du alltså hört talas om horn som växer med hornspetsarna framåt? Ska det rentav vara så till en början?

Jag tänker att alla getter oavsett hur snälla de är använder sina horn för att jaga bort andra från sin mat och för att göra upp hierakin. Då kan hon ju göra riktig skada med sina spetsar om det vill sig illa.

Jag har ingen nytagen bild på henne i mobilen, ska försöka fixa det imorrn. 😃

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #3 skrivet: 11 maj-17 kl 08:33 »
Alltid trevligt med nya getvänner!  :) Ska och ska ...  Jag har sett många olika varianter på horn, men ännu inte precis rakt framåt.  Jag skulle tro att det kan vara en naturlig variation, eller också finns det en skada där hornet växer ut, så att det växer långsammare på framsidan än på baksidan, istället för tvärtom, som är det vanligaste.

  Mina getter väntade snällt på sin tur även vid godsiutdelning.  Trängdes med bogarna, ja, men stångas med hornen, faktiskt inte!  Några försökte bita i öron, men jag knuffade undan dem och de lärde sig.  Några få lärde sig inte under sommaren, och då fick de förtur till frysboxen, och alltså fick de inga killingar som kunde ärva det humöret.

  Är hon ilsken av sig, killingen med framåtböjda horn?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #4 skrivet: 11 maj-17 kl 10:52 »
Hon är absolut inte ilsken, snarare ovanligt rädd och försiktig och har varit det sedan födseln.

Lyckades fota idag så det syns hyfsat hur de växer.

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #5 skrivet: 11 maj-17 kl 10:53 »
En till bild

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #6 skrivet: 11 maj-17 kl 12:49 »
De där ordnar nog sig ska du se. :-)

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Framåtböjda horn!
« Svar #7 skrivet: 12 maj-17 kl 21:01 »
Vilken sötnos, grattis!  :-* Detta var något nytt, ska bli intressant att få se de hornen om ett par år!  Om hon inte är ilsken, så låt henne växa, och åtgärda problem när de dyker upp!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser