Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med svullen vänstersida  (läst 4455 gånger)

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
Get med svullen vänstersida
« skrivet: 06 feb-17 kl 13:40 »
Tänk vad bra med detta forum! att man också kan läsa gamla trådar. Då jag är" ny" getfarmare, har inte ens haft dem ett år. Åkte och hämtade tre Göingeflickor i juni, till gården vi hyr, finns här massor av sly och stenar (som getterna gillar). Har hämtat en liten bock i början på januari, så honom ger jag lite morötter, havre /korn, men misstänker att "ledargeten" åt av hans mat så hennes vom blev full. Hörde igår att getterna bräkte högt, så när jag kom ut i getstallet i morse ville inte "ledargeten komma fram, utan gick undan, kändes som hon hade ont men var? ringde då distriktveterinären, som ställde en massa frågor, men tyckte jag skulle ta tempen på henne, och han nämnde att det kunde vara "stop " i vommen. Så jag gick in för att (leta efter termometern) hitta den inte (ska köpa en till... Kollade här på forumet att om det är "Stop" i vommen kan man ge jäst, olja, vatten och socker, gjorde iordning en sådan "kur" tog med mig en doseringspruta, gick ner till stallet. Fick tag på geten (fick koppel på sig) sen läste jag att hon skulle stå högre med framänden än baken, så då fick hon stå så och jag sprutade in kuren långt ner i munnen, sen en kraftig massage, med en knuten näve, från ryggen och ner runt magen, flera gånger, sen kraftiga klappar på magen, så rapa hon efter en stund. och huvudet mot min vänster axel, hon verka som hon tyckte det var skönt, (hon har aldrig varit så nära mig som nu), efter mera massage och kuren uppdrucken, ville hon äta hö! så tack för ett bra forum....
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 19:39 »
Välkommen hit, och extra roligt att du tar dig an en av våra allmogeraser!  Tack för solskenshistorien!  Grovfoder (gräs, hö, sly, löv, bark) är grunden i getternas utfodring, och helt nödvändigt för deras magfunktioner.  Att hon ville äta hö är ett gott tecken.  :D

  Och grattis till den personliga vänskapen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 20:27 »
Ja, trumsjuka är ett elände, men brukar sluta lyckligt :) !
Men till nästa gång, hoppa sockervattnet, det gör ingen nytta.

1: Ge olja, några deciliter (eller diskmedel, det fyller samma funktion, det tar bort ytspänningen så gasbubblorna i våminnehållet kan stiga till ytan)
när geten rapat upp gasen från våmmen
2: Ge 1-2 kuber jäst upplöst i ljummet vatten samt några matskedar bakpulver/bikarbonat. Jästsvamparna gör nytta i magarna och bakpulvret höjer pH-värdet i den försurade våmmen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 20:29 »
Tack för responsen.  Tycker att det är kul att kunna bevara våra fina svenska lantraser. Har sen 2008 Kindahöns och Gotlandskaniner, och nu iår också Göingegetter. .. jag har ju tänkt att dem i mitt självhushåll. Då jag är laktosintolerant. ...och jag gillar att laga mat från grunden. Jag tycker att jag är "djurvän "villa gärna ha dem "frigående. ...trevligt trevligt med trevliga djur omkring sig. ..
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 20:31 »
Tackar för receptet. Hade som sagt inget mått. ..men nu vet jag.
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #5 skrivet: 07 feb-17 kl 22:35 »
Laktoshalten är väl lika hög i getmjölk som i komjölk?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #6 skrivet: 08 feb-17 kl 04:25 »
Laktoshalten är väl lika hög i getmjölk som i komjölk?

Laktoshalten i getmjölk är ca 4.5% medan den är 4.8% i ej processad komjölk

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/604
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/600

Men s.k. laktosintolerans är ju numera till stor del ett modebegrepp för den som vill framstå som lite annorlunda, kan man då dessutom kombinera det med att dricka getmjölk, så blir man ju ännu mera annorlunda

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #7 skrivet: 08 feb-17 kl 05:34 »
"annorlunda" ja, men man känner väll sin kropp bäst? jag tål inte vanlig mjölk! får fruktansvärt ont i magen mm... dricker laktosfria, tål den men den kostar ca dubbelt så mycket! Har man då getter(som man bevarar för framtiden) och de får killingar, då kan man ju också dricka den mjölken, det är ju därför jag har mina djur till självhushåll... Varför är man annars med här på "alternativ"?
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #8 skrivet: 08 feb-17 kl 13:23 »
Även laktosintoleranta är välkomna till detta forum!  ;)  Men jag tvivlar på att du slipper magont om du dricker färsk getmjölk.  Du kan väl prova lite försiktigt, och inte hälla i dig en hel liter på en gång?

  (Nej, laktosintolerans och glutenintolerans är inte en modegrej.  Men kanske en förklaring till det som förr hette "kolikbarn".)

  (Torrsubstanshalten är olika mellan olika individer, och ändras mycket under laktationen.  Den allra första mjölken, "råmjölken", kan hålla upp emot 30 % torrsubstanshalt!  Då är den både kladdig och trögflytande.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get med svullen vänstersida - trumsjuka
« Svar #9 skrivet: 14 feb-17 kl 07:44 »
För att återgå till trådens ämne, trumsjuka, så skrev jag i svar #2 att det brukar sluta väl. Inte alltid det gör det, dock  :'( .
Förlorade min störste bock, alfabocken hade han nog själv beskrivit sig som, igår. 3 gånger på ett dygn fick jag behandla honom enligt svar #2, och de 2 första gångerna gick det tillbaka, han rapade upp gasen och sen mådde han bra och åt igen. Det började med att jag hittade honom i hagen bredvid ensilagebalen, han låg och skrek och hade den här typiska uppsvällda våmmen på vänstersidan av kroppen som TS skriver om. Troligen hade han ätit för mycket av ensilaget för fort (det är ganska sent skördat, så det bör inte ha varit för "lättsmält"). Tog in honom efter behandlingen och gav honom hö att äta efteråt.
Tredje gången försökte jag med både olja, diskmedel och till sist, när det inte hjälpte och han hade mycket ont - punkterade jag våmmen utifrån (enligt veterinärs instruktioner). Gasen pös ut, men det var för sent. Hans liv gick inte att rädda. Berättade för en kobonde jag känner, och hon förklarade att det inte just den gasfyllda våmmen som dödar, utan att hjärtat inte orkar med.

Det känns bara så onödigt. Och sorgligt. Även om jag gjorde vad jag kunde, det som alltid fungerat innan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #10 skrivet: 14 feb-17 kl 18:26 »
Fy, så trist, skräptanten!  :'( :'( :'( :'(  Truls?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #11 skrivet: 15 feb-17 kl 13:31 »
 :'( usch vad tråkigt, men så är det med djur, och man lär sig av varandra också.
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get med svullen vänstersida
« Svar #12 skrivet: 15 feb-17 kl 19:48 »
Att mista en av de äldsta, fina bockarna känns extra jobbigt  :'(

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get med svullen vänstersida - trumsjuka
« Svar #13 skrivet: 16 feb-17 kl 09:19 »
Tack för er sympati, det värmer :) !
Och nej, det var inte Truls, men en stadig och vänlig 6-årig herre. Och han är saknad, "hans" getter i hagen har ropat på honom ett par dagar. De såg att jag tog in honom i lagården, men de vet ju inte vad som hände sedan...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser