Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smitta från get till får?  (läst 2805 gånger)

SoleSan

  • Inlägg: 30
  • Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
Smitta från get till får?
« skrivet: 16 aug-16 kl 10:32 »
Hej!  Vet någon om Cae på get smittar till får.... Min granne har en Maedi visna fri fårbesättning och nu oroar hon sig om mina getter kommer lös och ev. kan bära smitta. Jag har två getter som sällskap till min häst och dom är till synes helt friska men inte Cae testade/ sanerade. Tacksam om nån vet och kan ge ett svar.... behöver vi vara oroliga eller...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Smitta från get till får?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-16 kl 10:37 »
Experimentellt men inte i verkligheten

http://leine.no/vet/gs/forebygg/geit/cae-sane.htm

SoleSan

  • Inlägg: 30
  • Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
SV: Smitta från get till får?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-16 kl 13:13 »
Tack för svar och en intressant artikel.  // Marita

Nordigard

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Smitta från get till får?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-16 kl 06:44 »
Svaret er enkelt og greit ja! Det kan smitte over pá fár. Fáren blir ikke sjuke, men man kan pávise antistoffer i blodet. For endel ár tilbake, nár vi sanerte geitebesetningen, mátte alle naboer med fár teste og slakte ut sine positive dyr. Naboen som er nærmest ( ca 100 m mellom oss)hadde nesten en tredel av sin besetning med antistoffer.

Jeg skjönner ikke at folk tar sjansen pá á være med geiter som har cae. Dyrene lider, og produserer mye mye dárligere.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Smitta från get till får?
« Svar #4 skrivet: 21 aug-16 kl 13:22 »
CAE- och MV-virusen är så lika att man ofta kallar dem för Small Ruminant Lenti Virus, SRLV, som samlingsnamn. Testet kan inte skilja på CAE och MV, även om getter inte blir sjuka av MV och får inte blir sjuka av CAE.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Smitta från get till får?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-17 kl 11:44 »
CAE- och MV-virusen är så lika att man ofta kallar dem för Small Ruminant Lenti Virus, SRLV, som samlingsnamn. Testet kan inte skilja på CAE och MV, även om getter inte blir sjuka av MV och får inte blir sjuka av CAE.


Dumt test, helt klart. (Gammal tråd, jag vet men jag har en följdfråga....)

Pratade med Gård- och Djurhälsan om CAE och MV utan att bli mycket klokare även om det var ett trevligt samtal. Har jag förstått det rätt om jag tror att smittrisken finns men att smittvägar främst är via råmjölk, kanyler, djur som delar stall och hagar så att de på så sätt utsätts för stora mängder smittat träck och sekret? I sånt fall borde det vara en ofantlig otur om en fårbesättning smittas för att en get rymmer in till fårhagen och hälsar på?

Det här är inget inlägg för eller emot kontrollprogram. Frågar för att vi är i samma situation som TS men omvänt. Gott om folk som rullar in på gårdsplan med bildäck och stövlar som befunnit sig hos besättningar som inte är med i kontrollprogram.


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smitta från get till får?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-17 kl 07:21 »
P-plats en bit bort, stövelbad ...  Kan ju finnas andra smittor också, som ni inte vill ha in!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser