Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böldsjuksliknande sjukdomar hos get  (läst 2730 gånger)

trassla

  • Gäst
Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« skrivet: 12 jul-16 kl 17:31 »
Hej!
Jag undrar om ni kan säga om det finns andra sjukdomar hos get, som påminner mycket om böldsjuka?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #1 skrivet: 12 jul-16 kl 19:01 »
Svår fråga, så här står det på sva.se  "Andra bakteriella infektioner, andra abscesser, hematom, tumörer, cystor, tuberkulos."

http://www.sva.se/djurhalsa/get/endemiska-sjukdomar-hos-get/pseudotuberkulos-boldsjuka-geto



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 20:55 »
Är du allmänt intresserad, eller har du ett misstänkt fall i din flock?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 13:05 »
Jag hade flera i min flock, som fick bölder. Pratade med hammarberg(eller var det hammarlund), och han sa att det var böldsjuka. Men nu var det en som pratat med en vet, som sa att det kunde varit en annan sjukdom, som påminner om böldsjuka. Som det är nu så måste jag ha helt fritt, från djur, i minst ett år, efter att ha pratat med SVA. Efter att jag hört att det finns liknande sjukdomar, så tänkte jag att kanske någon här inne, varit med om det.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #4 skrivet: 14 jul-16 kl 16:16 »
Gjordes inga prover på getterna för att konstatera att det var böldsjuka? Slaktades/avlivades alla getter utan att man visste vilken sjukdom de faktiskt bar på?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #5 skrivet: 16 jul-16 kl 12:11 »
Det undrar jag också!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

  • Gäst
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #6 skrivet: 18 jul-16 kl 18:39 »
Efter att ha pratat ett par gånger med en av Sveriges mest duktigaste getveterinärer, fick jag förklarat, att det är mycket svårt att ta prov, när bölderna spruckit. Och det var helt klart böldsjuka (de kom från en besättninh, som tydligen var känd för CAE), och det enda jag kunde göra var att slakta ner de djur med bölder. Problemet var att övriga var sjuka i CAE, och vi beslöt oss för djuren bästa att ta bort dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #7 skrivet: 18 jul-16 kl 23:18 »
Sorgligt med din flock.

  Men CAE liknar inte böldsjuka särskilt mycket.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #8 skrivet: 19 jul-16 kl 17:15 »
Trassla, vem är veterinären som du pratat med, är det Hammarberg?
Jag är ingen expert eftersom jag varken haft CAE eller böldsjuka i min besättning, men om jag förstått saken rätt borde det inte finnas ett självklart samband mellan CAE och böldsjuka, det är två skilda sjukdomar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böldsjuksliknande sjukdomar hos get
« Svar #9 skrivet: 20 jul-16 kl 19:30 »
Gemensamt för dessa båda sjukdomar är att de är svåra att utrota, särskilt om man vill behålla de get-gener man har!   :-*

  Men CAE är ett virus och böldsjukan orsakas av en bakterie.  Symptomen skiljer sig åt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser